جویشگرهای بومی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند

حمایت از جویشگرهای فارسی منجر به پیدایش دو جویشگر عمده شد؛ پارسی‌جو و یوز. هر دو این جویشگرها اکنون فعال هستند، اما از نظر کاربر نتوانسته‌اند موفق عمل کنند و به نوعی شکست‌خورده به حساب می‌آیند. رئیس پژوهشگاه ارتباطات معتقد است با وجود اینکه پروژه‌ها آنچنان موفق نبوده‌اند اما حمایت از آنها را ادامه خواهند داد.

مجله آنلاین موبنا – جویشگرهای پارسی‌جو و یوز از جمله جویشگرهایی هستند که از دانش پژوهشگاه ارتباطات استفاده کرده‌اند اما به صورت خاص جویشگر «پارسی‌جو» از مدهای حمایتی پژوهشگاه بهره برد و جویشگر یوز از حمایت‌های سازمان فناوری اطلاعات برخوردار است. وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری روز دوشنبه با این توضیحات در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: اکنون جویشگرها شکل گرفته‌ و در حال ارائه خدمات هستند اما موضوع این است که شاید انتظاری که ما از جویشگرها برای خودمان ترسیم کرده بودیم، محقق نشده است، در همین زمینه هم وزیر ارتباطات، وظیفه‌ای  بر عهده ما گذاشته‌اند تا تحقیقاتی انجام داده و دلیل ناکامی در این زمینه را استخراج کنیم.

او در ادامه گفت: ما از جویشگرها حمایت کرده‌ایم و از این به بعد هم این حمایت ادامه خواهد داشت، موضوع جویشگر را به عنوان یک بیزینس نگاه نکرده‌ایم به همین دلیل دنبال این نیستیم که چند کاربر در آن فعال است و چه درآمدی ایجاد کرده‌اند، اگر نگاه‌مان اقتصادی باشد باید صادقانه بگویم این امر محقق نشده اما جویشگر بومی می‌تواند بستری باشد که یک سری کسب و کار بر بستر آن شکل بگیرد اما الزاما حاکمیت دنبال کار اقتصادی نیست و به تکالیف خود عمل می‌کند.

وی همچنین یادآور شد: جویشگرهای بومی و بهره‌برداری از آن نیاز به فرهنگ‌سازی از سوی همه دستگاه‌ها دارد، تا جایی که وزیر ارتباطات تاکید کرده که استفاده از جویشگرهای بومی باید از سنین پایین اتفاق بیفتد و این مسئله را به فرزندان خود نیز گوشزد کرده است.

یزدانیان افزود: کاربران دو جویشگر  بومی اصلی در مقایسه با جویشگرهای خارجی قابل توجه نیستند؛ اما برای اینکه از این سرویس‌های بومی استقبال شود به الزامات رگولاتوری و فراهم کردن شرایط فرهنگی مناسب، نیاز است.

همه تحقیقات نباید در پژوهشگاه ارتباطات انجام شود

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که سه پروژه در حوزه اینترنت اشیا اجرایی شده  است، گفت: نقطه عطف اجرای این پروژه‌ها تهیه نقشه راه اینترنت اشیا بوده که به این پژوهشگاه واگذار شده است، نقشه راهی که اکنون در پژوهشگاه طراحی شده، به صورت ۱۰۰ درصدی امکان پیاده‌سازی ندارد، چرا که در آن نظرات همه لحاظ نشده است.

وی با اشاره به این که پژوهشگاه ارتباطات بر  همین اساس از NGOها تقاضای کمک کرده است، افزود: در سنوات گذشته پروژه‌ای به این پژوهشگاه سفارش داده می‌شد و پژوهشگاه بدون در نظر گرفتن توانمندی‌های خود اقدام به پذیرش طرح‌های پژوهشی می‌کرد و این در حالی است که باید به خاطر داشته باشیم که نمی‌توانیم از صفر تا ۱۰۰ پروژه‌ها را در این پژوهشگاه انجام دهیم.

با پژوهشگاه فضایی، موازی‌کاری نداریم

یزدانیان درباره شائبه موازی‌کاری پژوهشگاه ارتباطات با پژوهشگاه فضایی، توضیح داد: در بررسی دقیق به این نتیجه رسیده‌ایم که موازی‌کاری وجود ندارد و تمام سفارش‌هایی که از سوی سازمان فضایی به این پژوهشگاه سفارش داده می‌شود، پس از ارزیابی‌های اولیه در خصوص توانمندی‌های پژوهشگاه فضایی است و در صورت لزوم چنین پروژه‌هایی در این پژوهشگاه اجرایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ساخت نمونه ماهواره ناهید ۲ با همکاری پژوهشگاه فضایی، طراحی و آزمون مدل مهندسی یک ترانسپوندر و دو ترانسپوندر، امکان‌سنجی ساخت نمونه تقویت‌کننده ماهواره ژئو، امکان‌سنجی بهره‌برداری ماهواره مخابراتی با هدف ارائه سرویس IP از جمله پروژه‌هایی بوده که در این پژوهشگاه اجرایی شده است.

تفاهم همکاری‌های علمی بین‌المللی

یزدانیان در مورد همکاری‌های بین‌المللی توسط این پژوهشگاه نیز گفت: زیرساخت‌های همکاری میان پژوهشگاه ارتباطات با اتحادیه جهانی مخابرات و سایر مراکز تحقیقاتی بین‌المللی فراهم است و محدودیتی در انجام پروژه‌های مشترک نداریم، هم اکنون نیز با وزارت علوم در حال تعامل هستیم تا با چند کشور اروپایی تفاهم همکاری‌های علمی فناوری داشته باشیم.

وی گفت: برنامه‌ای نیز از سوی وزارت علوم ساماندهی شده است تا طی دو ماه آینده برای بازدید از چند موسسه تحقیقاتی در آلمان و عقد تفاهم‌نامه فناورانه با این مراکز به آلمان سفر کنیم، تا ضمن اعزام این هیات علمی، به انتقال دانش فنی در حوزه‌های فناوری مانند بیگ دیتا، اینترنت اشیا، ۵G و بلاک‌چِین و استفاده از تجربیات دیگر کشورها دست یابیم.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا