تشخیص چهره با عنبیه، دوبعدی یا سه بعدی؟ کدامیک بهتر است؟

از زمانی که اپل سیستم امنیت بیومتریک را به عنوان قابلیت نوآورانه در گوشی آیفون ایکس برای قفلگشایی تلفن همراه تنها با نگاه کردن به آن به دنیا معرفی کرد، این قابلیت به یکی از شاخصه های مهم در تلفنهای همراه هوشمند تبدیل شده است.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – سه نوع متفاوت از فناوری تشخیص چهره با عناوین دوبعدی، سه بعدی و اسکن عنبیه وجود دارد. فرآیند عملکرد هر کدام چگونه است و کدامیک در تشخیص چهره موفق تر عمل می کند؟

 

نحوه عملکرد تشخیص چهره سه بعدی

تشخیص چهره با عنبیه، دوبعدی یا سه بعدی؟ کدامیک بهتر است؟

تشخیص چهره سه بعدی در گوشی های آیفون، هواوی و اوپو وجود دارد. در این فرآیند، با استفاده از چندین Flood Illuminator و حسگر، یک تصویر سه بعدی از چهره ایجاد شده و سپس این تصویر توسط یک دوربین مادون قرمز ثبت می گردد.

در مرحله بعد، این تصویر مادون قرمز به نقشه عمق (Depth Map) سه بعدی تبدیل شده و ذخیره می گردد.

در زمان قفلگشایی از طریق تشخیص چهره، تلفن همراه از این نقشه عمق برای تطابق با تصویر صورت کاربر استفاده می کند.

زمانی که فرد اقدام به استفاده از فناوری تشخیص چهره برای قفلگشایی تلفن می کند، نقشه عمق جدیدی از چهره آن فرد ایجاد شده و نقشه عمق جدید با نقشه عمق ذخیره شده مطابقت داده می شود. اگر این دو نقشه عمق مطابق باشند، قفل گوشی باز می شود و در صورت عدم تطابق، امکان قفلگشایی از طریق تشخیص چهره برای فرد میسر نخواهد بود.

تشخیص چهره با عنبیه، دوبعدی یا سه بعدی؟ کدامیک بهتر است؟

برای تهیه نقشه عمق در گوشیهای Mate 20 Pro و آیفون بیش از ۳۰۰۰۰ نقطه صورت و برای تشخیص چهره گوشی اوپو حدود ۱۵۰۰۰ نقطه صورت مورد استفاده قرار می گیرد. پر واضح است هر چه تعداد نقاط برای نقشه برداری بیشتر باشد، جزئیات دقیق تر و بیشتری در فرآیند تشخیص چهره بررسی خواهدشد. به این ترتیب می توان گفت تشخیص چهره در گوشیهای Mate 20 Pro و آیفون امن تر و دقیق تر است.

 

نحوه عملکرد تشخیص چهره دوبعدی

گوشی های میان رده نیز از فناوری تشخیص چهره دوبعدی برای قفلگشایی بهره می برند که جایگزین نامناسب و نسبتا ناکارآمدی برای تشخیص چهره سه بعدی در زمینه امنیت دستگاه محسوب می شود.

در فناوری تشخیص چهره دوبعدی به جای استفاده از حسگرهای پیچیده برای تهیه نقشه عمق، از دوربین ثانویه تلفن همراه برای ثبت و ذخیره تصویر استفاده می شود.

سپس در هنگام قفلگشایی تلفن همراه از طریق تشخیص چهره، این فناوری تصویر کنونی را با تصویر ثبت شده مرجع مطابقت می دهد. اگر دو تصویر مطابق هم بودند قفل دستگاه باز می شود و اگر مطابق نبودند، قفل باز نمی شود.

تشخیص چهره با عنبیه، دوبعدی یا سه بعدی؟ کدامیک بهتر است؟

در فناوری تشخیص چهره دوبعدی به مرور زمان، قدرت تلفن همراه در تشخیص چهره کاربر بهبود می یابد. با این حال، میزان جزئیات مورد استفاده در فناوری تشخیص چهره دوبعدی به صورت قابل ملاحظه ای کمتر از فناوری تشخیص چهره سه بعدی است.

در مجموع، ضریب خطای این روش بسیار بالاست. اگر نور محیط کافی نباشد تشخیص چهره کاربر احتمالا به مشکل خواهد خورد. همچنین، احتمال باز شدن قفل تلفن همراه با استفاده از تصویر چاپ شده از چهره کاربر نیز وجود دارد.

هرچند سرعت تشخیص چهره دوبعدی بالاست اما از امنیت و اعتبار آنچنانی برخوردار نیست.

 

نحوه عملکرد تشخیص چهره با عنبیه در گوشیهای سامسونگ

تشخیص چهره با عنبیه، دوبعدی یا سه بعدی؟ کدامیک بهتر است؟

تشخیص چهره با عنبیه فناوری مورد استفاده در گوشیهای سامسونگ برای قفلگشایی است.

از این فناوری در گوشی Galaxy S8 و مدلهای عرضه شده پس از آن استفاده شده است. این فناوری از یک دوربین اسکنر عنبیه و فلش LED برای اسکن و تشخیص الگوی خاص عنبیه کاربر بهره می برد. در زمان قفلگشایی دستگاه، از این اسکن به عنوان مرجع برای انطباق با عنبیه فرد استفاده می شود.

از نقاط ضعف این فناوری می توان به نحوه و شرایط انجام فرآیند و درنتیجه سرعت پایین دستگاه در تشخیص چهره اشاره کرد. برای استفاده از این فناوری، تلفن همراه باید همراستا با چشمهای کاربر بوده و نور محیط نیز کافی باشد. همین موضوع سرعت عملکرد تشخیص چهره با عنبیه را بسیار کمتر و حتی ناخوشایندتر از فرآیند تشخیص چهره دوبعدی می کند. با این حال، تشخیص چهره با عنبیه روشی بسیار امن و دقیق در قفلگشایی دستگاه به شمار می رود.

تشخیص چهره با عنبیه، دوبعدی یا سه بعدی؟ کدامیک بهتر است؟

به علاوه، استفاده از فناوری تشخیص چهره با عنبیه در صورت بروز هرگونه اختلالات بینایی از قبیل اختلال چشم شیشه ای امکانپذیر نخواهد بود.

 

کدام فرآیند تشخیص چهره بهتر است؟

با توجه به اطلاعات ارائه شده، فرآیند تشخیص چهره سه بعدی یک فناوری امنیتی امن و دقیق به حساب می آید که متاسفانه در حال حاضر تنها در تعداد انگشت شماری از دستگاهها آنهم در دستگاههایی با قیمتهای سرسام آور وجود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا