چرا حنای شهردار برای معاونش رنگی ندارد؟!

آش آنقدر شور شد که سرانجام صدای محسن هاشمی محافظه کار هم درآمد. رئیس آرام و کم حاشیه شورای شهر تهران صبح جمعه بطور سرزده یکی از ایستگاههای راکد خط ۶ مترو را بازدید کرد، تا دلایل بلااستفاده ماندن این ایستگاه را جویا شود. او که در منطقه ۱۴ تهران حضور یافته بود علاوه بر موضوع ایستگاه مترو مشکلات پلازای امیرکبیر و پارکینگ اطراف آن را نیز بررسی کرد.

مجله آنلاین موبنا؛ علی خرسندی کرباسدهی – وی تاکید کرد که این بازدید بدنبال تذکرش نسبت به وضعیت نابسامان متروی تهران صورت گرفته تا با ایفای نقش نظارتی حمل و نقل عمومی تهران را بهبود بخشد.

هاشمی در نشست روز سه شنبه هفته گذشته پارلمان شهری، هم در حالی زبان به شکوه و اعتراض از وضعیت نابسامان متروی تهران گشود که پیش از آن کارگران اخراج شده مترو در تظاهراتی اعتراض آمیز با بیان « هاشمی هاشمی، رای ما رو پس بده» و « مدیر بی لیاقت، استعفا، استعفا» علیه وی و مدیران شهرداری تهران شعار داده بودند.

بی اعتنایی کلیددار حمل و نقل پایتخت به مترو

کارگرانی که محسن هاشمی را مورد آماج حملات خود قرار می دادند، شاید اطلاع نداشتند که مسبب اصلی بیکاری آنها، کسی نیست جز محسن پورسید آقایی. شخصی که با اتوبوس نجفی وارد شهرداری شد و از روزی که بر صندلی معاونت حمل و نقل و ترافیک تکیه زد، به فکر هر چیزی به جز توسعه مترو و دیگر زیرساخت های اساسی حمل و نقل شهری تهران بود.

این در حالی است که توسعه راه آهن شهری از پروژه های راهبردی کلانشهرها برای مدیریت ترافیک، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هواست. با این حال طی دو سال گذشته ، متروی تهران نه تنها رشد و توسعه ای نداشته، بلکه به تعدیل و اخراج نیروهای خود نیز روی آورده است. اگر هم در این مدت چند ایستگاه از برخی خطوط مترو به بهره برداری رسید، کار اصلی در زمان شهرداری قالیباف صورت گرفته بود؛ آقایان میراث دار آن دوران شدند و تنها زحمت ایشان ژست و عکس یادگاری افتتاحش بود.

پور سید آقایی در دولت اول روحانی مدیرعاملی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی را عهده دار بود. که با وقوع تصادف در ایستگاه هفت خوان سمنان_دامغان، برای نجات وزیر وقت از استیضاح، ناچار به استعفا برای خاتمه بخشیدن به پیگیری رسانه ها) شد. و به همین دلیل بود که چند ماه بعد و با وجود بازنشستگی، کلیددار حمل و نقل پایتخت شد.

چرا حنای شهردار برای معاونش رنگی ندارد؟!

حمایت های معنادار پورسید آقایی از یک شرکت خاص برای عرضه دوچرخه در تهران، یکی از شاهکارهای حمل و نقلی وی در مدت حضورش در شهرداری تهران محسوب می شود.

بدترین وضعیت مترو در ۴۰ سال گذشته

کارکرد مترو در حال تحلیل است و آن سازمان علاوه بر اینکه ناچار به تعدیل نیرو شده، با اعتراض های مردمی نیز مواجه شده است. اعتراض هایی که برخی از آنها در شبکه های مجازی منتشر شده و محسن هاشمی نیز هفته گذشته در انتقاد خود آنها را یادآوری کرد.

مدیرعامل اسبق مترو پایتخت در تذکر خود به حناچی خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود تذاکرات قبلی در جهت رسیدگی ویژه به وضعیت مترو و حل مشکلات مدیریتی این مجموعه به نظر می رسد، حمل ونقل ریلی و مجموعه بزرگ مترو که باید اولویت نخست شهرداری تهران برای حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک پایتخت باشد، از اهمیت کافی برای شهرداری تهران برخوردار نیست و به مسائل آن رسیدگی نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه این «وضعیت در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است »،به درستی گلوگاه مشکل را شناسایی کرده و ادامه داد: اعتراضات روزهای اخیر در شرکت مترو، ناشی از عدم دقت، توجه و تصمیم گیری مناسب در معاونت حمل ونقل ترافیک و همچنین فقدان انسجام وهماهنگی و ضعف مدیریت در هیات مدیره شرکت مترو است.

خط ۷ پاشنه آشیل امنیت مترو

بخشی از آنچه محسن هاشمی بدان اشاره ای نکرد، مربوط به ناامنی خطوط ۶ و ۷ متروی تهران است. در برخی از نقاط از خطوط یاد شده، بخصوص خط ۷ مترو، موارد ایمنی به درستی رعایت نشده است. از اینرو احتمال به خطر افتادن جان مسافران وجود دارد.

در ابتدای روی کارآمدن شورای جدید،شهرداری تهران با اعلام ایمن نبودن خط ۷، آنرا بطور کامل تعطیل کرد ولی خیلی زود بهره برداری این خط به جریان افتاد. در آن زمان چهار دلیل برای متوقف شدن بهره برداری این خط شامل؛ مسئله اول هواکش‌ها و مسیر نجات و فرار بود، مسئله دوم فعال نبودن سیستم سیگنالینگ، مساله سوم کمبود و قرضی بودن واگن و مساله چهارم عدم راه اندازی پست برق مستقل اعلام شد.

بعد از راه اندازی خط ۷ برخی فعالان مدنی با شکایت از شهرداری تهران، موجب شدند که نهایتا مدیران شرکت مترو جابجا شوند.

علی امام مدیرعامل شرکت هلدینگ مترو در پاسخ به ایمن نبودن برخی نقاط خط ۷  سخنان متناقضی به زبان آورد. وی از یک سو تاکید کرد که مجموعه شهرداری بدون حساب و کتاب کار نمی کند و ایمنی را فدای افتتاح نمایشی نمی کند و از سوی دیگر تائید کرد که این خط قابل استفاده نبوده، ولی مسولان قبلی مترو با پذیرش ریسک ، این خط را مورد بهره برداری قرار داده اند.

در هر صورت هر چند که وی مدعی است، این مشکل حل شده ولی همچنان حرف و حدیث ها باقی مانده و شبهات بطور کامل رفع نشده است.

 

اهمال در پیگری مصوبه دولت

آمار منتشره در برخی رسانه ها، حکایت از آن دارد که مردم تهران در ماه های اخیر از مترو کمتر استفاده کرده اند و عملکرد مترو، به میزان سفرهای قابل پیش بینی نرسیده است. همچنین قوانین جدید مترو اجازه حضور به هر مسافر بیش از دو ساعت (در مترو) را نمی دهد.

متروی تهران مسیری ۳۰۰ کیلومتری در هفت خط و ۱۵۰ ایستگاه را تحت پوشش قرار داده است. این خطوط توانایی جابحایی ۷ میلیون سفر را در روز دارند، اما به دلیل عدم تجهیز خطوط، روزانه تنها ۲.۵ میلیون سفر انجام می‌شود. این در حالی است که بر اساس مصوبه دولت یک میلیارد یورو برای توسعه متروی تهران در نظر گرفته شده است که با این مبلغ می توان نزدیک به ۶۳۰ واگن را به متروی تهران اضافه کرد. اما معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری، نسبت به پیگیری این مصوبه اهمال کرده و در نتیجه علیرغم امضای قرارداد، این واگن ها همچنان به ناوگان اضافه نشدند. در طول دو سال گذشته با اینکه راس هرم شهرداری و همچنین مدیریت متروی تهران دستخوش تغییرات چندین باره بوده، ولی پورسیدآقایی جابجا نشده است. از اینرو انتظار می رفت که وی نسبت به اعمال قانون و دریافت فاینانس مصوب دولت اقدام شایسته به عمل آورد.

دود ندانم کاری پورسید آقای به چشم حناچی

اما و هزار افسوس که چنین نکرد. او آنقدر اهمال کرد که صدای مردم و حتی اعضای شورا هم در آمد و هیچ بعید نیست که دود ندانم کاری های او به چشم شهردار برود و حناچی که با رای ناپلئونی به کرسی شهرداری تهران رسیده است این بار بدلیل بی کفایتی معاونش بازخواست شود. شاید پور سید آقایی با خود می پندارد که چون یکبار برای حفظ پست وزیرش مجبور به استعفا شده است، از حق ویژه ای برخوردار است و به همین خاطر حنای شهردار برای معاونش رنگی ندارد؟!

اما هر چه که هست، دود سیاسی کارها در شهرداری تهران و حتی شورای شهر در دوره جدید دولت به چشم پایتخت نشینان می رود و شهروندان از امروز نگران مهرماه و بازگشایی مدارس و قفل شدن کامل ترافیک در تهران هستند.

 منبع: روزنامه امروز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا