بانک مرکزی سکوت را بشکند

نخستین بانک خصوصی پس از انقلاب اسلامی در مسیر دولتی شدن

مجله آنلاین موبنا؛ ابوالفضل شاکری –  به گزارش بازار ایران، نخستین بانک خصوصی جمهوری اسلامی ایران این روزها به دلایل مختلفی در مسیر سقوط قرار گرفته و ادامه این روند این بانک را به سرنوشت بانک سرمایه دچار خواهد کرد.

سه سال در مسیر سقوط
بانک اقتصادنوین به عنوان نخستین نهاد پولی خصوصی پس از انقلاب اسلامی، تا چندی پیش با عملکرد مناسب و کم حاشیه معروف به شاگرد اول بانک مرکزی در اجرای دستورالعمل ها و مقررات بود، اما این بانک چند سالی است که از دوران اوج خود فاصله گرفته است، به گونه‌ای که آمار عملکردش در نتیجه دهن‌کجی به دستورات بانک مرکزی، این نهاد مالی را در مسیر سقوط نشان می‌دهد.
این روند درست از زمانی شروع شد که “علی صفری” بنا بر دلایلی، صندلی مدیرعاملی این بانک را ترک کرد و عرصه برای “بلگوری” که سابقه درخشانی نداشت، به عنوان مدیرعامل باز شد. با حضور او در این بانک، پیشرفت جای خود را به بی‌تدبیری داد و هر روز یک حاشیه جدید گریبان این مجموعه مالی و اقتصادی را گرفت.
خروج نیروی انسانی با تجربه، حواشی مالی و کاهش سهم از بازار و به تازگی مشکلات سهامداری، از جمله عواقب سیاست‌های دوران مدیریت بلگوری است که دامن این بانک را گرفته است.
بانک اقتصادنوین تا پیش از آغاز مدیریت بلگوری در صدر بانک‌های خوشنام کشور قرار داشت اما زمانی که وی سکان مدیریت این بانک را بدست گرفت، تیم کامل اجرایی را تغییر داد تا زمینه حضور افراد حاشیه‌دار و بی‌تجربه در این بانک فراهم شود.
امروز پس از گذشت حدود سه سال از حضور او و تیم همراهش، این بانک بسیاری از مدیران لایق و کار بلد خود را از دست داده و به جای آنها مدیرانی در راس کار قرار دارند که تصمیم‌های آن‌ها این بانک را با حاشیه‌های مختلف مواجه کرده است.
پلمپ شدن با حکم قوه قضائیه
البته مشکلات به اینجا ختم‌‌ نمی شود، زمانی که یکی از افراد نزدیک به بلگوری به عنوان مدیرعامل صرافی بانک اقتصادنوین منصوب شد، خیلی زود مقدمات یک آبروریزی حسابی را برای برند «اقتصادنوین» بوجود آورد. عملکرد رفیق و همکار قدیمی بلگوری در صرافی این بانک به قدری خیره کننده بود که سرانجام آن، به پلمپ شدن با حکم قوه قضائیه ختم شده است!
بررسی خبرنگار ما حاکی است که این بانک هنوز از فرد مذکور به واسطه قرابتش با بلگوری که رئیس هیات مدیره این شرکت هم بوده، شکایت نکرده است!
مشخص نیست چرا نهاد ناظر به عملکرد بانک‌ها، حواشی این موضوع که به طور حتم از مصادیق اخلال در بازار ارز کشور است، رسیدگی نمی کند؟ هرچند تاکنون به دلایلی، موضوع در رسانه‌ها هم منتشر نشده است.
از دیگر دستاوردهای خیره کننده بلگوری در بانک اقتصادنوین، موضوع صندوق امانات شعبه شیراز این بانک است. ماجرا از این قرار بود که شعبه شیراز این بانک فاقد استانداردهای امنیتی و حفاظتی مناسبی برای تامین امنیت اموال مشتریان بوده است. به همین علت نیز دو سارق نه‌چندان حرفه‌ای خیلی راحت موفق می‌شوند به محل صندوق امانات شعبه مذکور نفوذ کرده و با از کار انداختن دوربین‌های مداربسته، اقدام به سرقت اموال مشتریان بخت‌برگشته این بانک کنند! فقط از آنجایی که سارقان چندان حرفه‌ای نبودند، به‌طور اتفاقی توسط گشت پلیس شناسایی و دستگیر می‌شوند.
متاسفانه اهمال کاری بلگوری و مدیران منصوبش در صیانت از اموال مردم و رعایت نکردن استانداردهای لازم و نیز عدم تعیین تکلیف این موضوع با وجود گذشت چهار ماه از این سرقت تاریخی، این بانک و مشتریان آن را در آستانه چالشی بزرگ قرار داده است.
دهن‌کجی به دستورات بانک مرکزی
آخرین مورد از شاهکار این مدیرعامل کاربلد! برگزاری مجمع فوق‌العاده این بانک در ۳۱ تیرماه امسال (هفته گذشته) است که با وجود دستور اکید بانک مرکزی درخصوص عدم برگزاری انتخابات، در یک اقدام عجیب با نادیده گرفتن دستور بانک مرکزی، به همراه شماری از مدیران میانی و کارکنان شرکت توسعه صنایع بهشهر ودر غیاب هیات مدیره بانک، مجمع فوق العاده را برگزار و ۵ عضو اصلی و ۲ عضو عالی البدل را انتخاب کردند. با این اقدام او دستور بانک مرکزی را هم نادیده گرفته است.
اینکه مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در طول مدت حضور خود در این بانک زمینه‌ساز نابودی سرمایه‌های معنوی و مادی این بانک و سپرده گذارانش را فراهم کرده برکسی پوشیده نیست، اما پرسش نحوه تایید صلاحیت این فرد و برخی نزدیکانش است که البته چندان هم جای تعجب نیست، اما به راستی علت سکوت نهاد ناظر چیست؟ چرا تاکنون بانک مرکزی و شخص رییس کل و معاون نظارتش، هیچ اقدام ی در برخورد با این تخلفات انجام نداده و چشم خود را بر این دهن کجی‌های مدیرعامل یک بانک تا پیش از این خصوص، به دستورالعمل‌های بانک مرکزی بسته‌اند؟!
اگر بانک مرکزی همچنان همه همتش را برای کنترل بازار ارز بگذارد و نظارتی بر عملکرد برخی مدیران بانکی نداشته باشد، قطعا عنوان نخستین بانک خصوصی پس از انقلاب اسلامی دیگر متعلق به اقتصاد نوین نخواهد بود.

 منبع: بازار ایران 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا