هم عوارض-هم فروش زوج و فرد؟

شهر تهران مهم ترین مشکلی که در حوزه شهری دارد بحث ترافیک و آلودگی هواست که در برخی از روزهای سال این آلودگی به حدی می رسد که حتی سبب تعطیلی مدارس می شود.

مجله آنلاین موبنا؛ نرگس‌السادات حجازیان – سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امسال در جهت کاهش آلودگی هوا طرحی را اجرا کرده است که بیشتر از اینکه آلودگی را کاهش دهد به نظر می رسد در راستای درآمد بیشتر برای شهرداری بوده و این موضوع سبب نارضایتی شهروندان شده است.

شهرداری با طرح ترافیک جدید به دنبال کسب درآمد بیشتر است

حمید بنایی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار پارلمانی روزنامه امروز گفت: آسایش و آرامش مردم باید اولویت کار مسئولین باشد و نباید با پولی کردن محدوده ترافیک، که بیشتر جنبه درآمدزایی برای شهرداری دارد، این آسایش را از مردم سلب کنند.

وی با بیان اینکه باید ساختار خوبی برای حمل و نقل تهران طراحی شود، افزود: طرح ترافیک جدید، فشاری بر مردم بوده و بیشتر در راستای کسب درآمد برای شهرداری است و این موضوع برای  یک دستگاه خدماتی که وظیفه خدمت رسانی به مردم را دارد کار پسندیده ای نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ما در حوزه شهری و شهرداری نباید به فکر سود و زیان بوده و باید خدمت درست و بی منت ارائه دهیم.

بنایی تصریح کرد: کمیسیون عمران مجلس به احتمال قوی از شهرداری تهران دعوت خواهد کرد تا در حوزه مسائل اجرایی شهر تهران، حمل و نقل و درآمدهای حاصل از آن جلسه ای داشته باشیم زیرا اغلب مردم از طرح ترافیک جدید که از سوی سازمان حمل و نقل ترافیک در حال اجراست و بیشتر منبع درآمد شهرداری محسوب می شود ناراضی هستند و نظرشان این است که ترافیک و آلودگی هوا را افزایش داده است.

شهرداری باید در تصمیمات فراگیر از مردم نظرسنجی کند

فرج الله رجبی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موظف هستیم تا آلودگی را کاهش داده و حداکثر رفاه را برای مردم فراهم کنیم، افزود: طرح ترافیک شاید از سوی کارشناسان سازمان حمل و نقل ارائه شده باشد، ولی بهتر این بود تا در خصوص اجرا شدن و یا نشدن آن از مردم نظرسنجی می‌شد.

وی افزود: همانند سایر کشورهای دنیا، شهرداری ها باید قبل از اجرای طرح هایی که اکثر مردم را درگیر می کند به نقد گذاشته و نظرسنجی کند تا با این روش یک رویکرد جدید در مدیریت شهری اتفاق بیفتد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار روزنامه امروز گفت: نظر سنجی در کشور ما به یک تابو تبدیل شده و هر سازمان و نهادی با فکر اینکه اگر نظرسنجی کنند با نظام مخالفت کرده‌اند، از انجام آن خودداری می کنند، در حالیکه  نظرسنجی ابزاری برای درک صحیح وضعیت موجود و شناسایی میدانی است.

وی عنوان کرد: شهرداری باید در اقدامات فراگیر خود آمرانه برخورد نکرده و تصمیمات خود را با مردم در میان گذاشته و به صورت کارشناسانه برخورد کند.

طرح ترافیک جدید در راستای کنترل آلودگی نبوده و بیشتر جنبه درآمدزایی برای شهرداری دارد

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این رابطه با بیان اینکه در محدوده طرح ترافیک همچنان با مشکل مواجه هستیم، افزود: با شرایط آزادسازی تردد خودروها در این محدوده مشکلاتی که از قبل نیز وجود داشت بیشتر شده و باید شهرداری، رویه خود را برای کنترل تردد خودروها تغییر دهد.

وی بیان کرد: شهرداری باید از ابزارهای نظارتی استفاده کند تا بتواند آلودگی شهر تهران را کنترل کند ولی باید برای ساکنین این محدوده تمهیدات خاصی را در نظر بگیرد.

بدری با بیان اینکه اغلب سازمان ها و ادارات و حتی رسانه ها در محدوده طرح ترافیک هستند و برای تردد روزانه نباید مبالغ جداگانه ای پرداخت کنند، تاکید کرد: طرح جدید ترافیک شهرداری تهران منطقی نیست، سال های گذشته طرح هایی که اجرا می شد بهتر و منطقی تر بود.

عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح ترافیک جدید که از سوی شهرداری اجرا می شود در راستای کنترل آلودگی نبوده و بیشتر جنبه درآمدزایی برای شهرداری دارد زیرا کسانی که می خواهند وارد محدوده طرح ترافیک شوند به راحتی و با پرداخت عوارض می توانند وارد این محدوده شوند و گاها افراد مجبور به پرداخت پول هستند، زیرا محل سکونت و یا محل کارشان در این مناطق است.

سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهرداری باید از تجارب کشورهای پیشرفته در راستای کنترل ترافیک و آلودگی هوا استفاده کند نه اینکه ما هرساله شاهد طرح های جدیدی باشیم که آلودگی را کاهش نداده، بلکه افزایش هم می دهد.

بدری با تاکید بر اینکه طرح ترافیک سال های گذشته بهتر بود، افزود: شهرداری ها عموما از درآمدی که ازاین طریق کسب می کنند، بجای هزینه‌های زیربنایی، صرفا هزینه‌های جاری‌شان را تامین می‌کنند.

طرح ترافیک جدید درصد آلودگی را افزایش داده است

سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: درآمدی که موجب به خطر افتادن سلامت مردم شود این درآمد، درآمد صحیحی نیست. طرح ترافیک جدید درصد آلودگی را افزایش داده و سبب بالا رفتن آمار بیماری های تنفسی و قلبی و عروقی می شود که جبران این خسارت بیشتر از آن درآمدی است که شهرداری از این طریق به دست آورده است.

وی با اشاره به سیستم اداری و شهری سایر کشورها گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا سازمان ها و وزارتخانه ها در یک محدوده و با فاصله کم از یکدیگر قرار دارند در حالیکه مسافت بین سازمان ها و وزارتخانه های مربوط به هم در ایران زیاد بوده که این خود سبب افزایش ترافیک و بالا رفتن حجم آلودگی می شود.

موسوی لارگانی افزود: ما باید در راستای کاهش ترافیک و آلودگی هوا اقداماتی از جمله انتقال سازمان ها و وزارتخانه ها از محدوده داخل شهر به بیرون شهر انجام دهیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح ترافیک جدید به نظر می رسد که در کاهش ترافیک و آلودگی هوا تاثیر چندانی نگذاشته و بیشتر جنبه درآمدزایی برای شهرداری از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک دارد.

هفته گذشته ۱۶۱ نماینده مجلس با امضای طوماری خطاب به رؤسای قوای مقننه و قضائیه از آنان خواستند تا به پرونده تصادف قطار سمنان-دامغان که به کشته و زخمی شدن ۱۵۰ تن از هموطنانمان در زمان مدیریت رئیس فعلی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بر راه‌آهن رخ داد، هر چه سریعتر رسیدگی شود.

دیوان عدالت اداری هم طی روزهای اخیر شکایت پلیس راهور از پورسیدآقایی بدلیل شهرفروشی به بهانه کاهش آلودگی هوای پایتخت را وارد دانسته و پیگیر این شکایت است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا