عجیب‌ترین پرنده‌های دنیا (+عکس)

ظاهر غیرعادی پرها، ناهنجاری در شکل منقار یا نوک، اندام غیرمعمول و یا شکل ظاهری نامتداول هریک به تنهایی می توانند دلیلی برای عجیب به نظر رسیدن هر پرنده ای باشند. حتی عادات و رفتارهای غیرعادی در نوع تغذیه، شیوه پرواز و سبک جفت یابی هم نشانه هایی از پرنده های عجیب کره زمین است.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – در ادامه با ۱۰ پرنده عجیب دنیا آشنا می شویم.

 

۱۰. کرکس کالیفرنیا

عجیب‌ترین پرنده‌های دنیا (+عکس)

بزرگترین پرنده ساکن آمریکای شمالی کرکس کالیفرنیاست که در معرض خطر انقراض دارد. تنها ۴۳۷ کرکس کالیفرنیا در دنیا وجود دارد. زیستگاه این پرنده نواحی آمریکای شمالی، مکزیک و کاناداست. چشمهای قرمز رنگ، سر کچل، نوک عاجی رنگ و پرهای مشکی رنگ سیخ سیخی در اطراف گردن به این پرنده ظاهری عجیب بخشیده است. قسمت های خالی از پر در قسمت سر و گردن این پرنده در حالات متفاوت روحی، قرمز رنگ می شود.

این پرنده با بال ۳ متری خود، بلندترین بال را در میان تمامی پرنده های ساکن آمریکای شمالی دارد. وزن این پرنده بین ۱۰ تا ۱۴ کیلوگرم و طول عمرش ۶۰ سال است. کرکس کالیفرنیا می تواند در ارتفاع ۴۶۰۰ متری پرواز کند و مدتها بدون بال زدن در آسمان شناور بماند. آنها آشیانه خود را در نوک درختان بلند یا بالای صخره ها بنا می کنند. این پرنده از لاشه جانوران تغذیه می کند.

 

۹. پرنده دهن قورباغه ای سریلانکا

عجیب‌ترین پرنده‌های دنیا (+عکس)

پرنده دهن قورباغه ای دهان گشاد، سر پهن و نوک قلاب مانند دارد. برخلاف بیشتر پرندگان که چشمهایشان در دو طرف سرشان قرار دارد، چشمهای این پرنده روی صورت پهنش قرار گرفته است. نواحی جنوب غربی هند و سریلانکا زیستگاه این پرنده به شمار می رود. آواز عجیب این پرنده درست مثل صدای خنده بلند است.

طول بدن این پرنده به ۲۳ سانتیمتر می رسد. پرهای جنس ماده این پرنده خرمایی رنگ و پرهای جنس نر خاکستری رنگ است. آنها خیلی خوب پرواز نمی کنند، شبگرد هستند و از حشرات تغذیه می کنند.

 

۸. مرغ چتری غبغب دراز

عجیب‌ترین پرنده‌های دنیا (+عکس)

جنس نر این پرنده با پرهای بلندی که از سینه اش آویزان شده و تاج بزرگی که تا روی نوکش امتداد می یابد، ظاهر زیبا و منحصربفردی دارد. غبغب ۳۵ سانتیمتری این پرنده پوشیده از پرهای کوچک است و در زمان جفت یابی باد می کند. تاج و غبغب جنس ماده این پرنده بسیار کوتاهتر از نرهاست.

نرها در هنگام مبارزه از این غبغب دراز به عنوان سپر سینه خود استفاده می کنند. جنگلهای مرطوب کلمبیا و اکوادور زیستگاه مرغ چتری غبغب دراز است. آنها از حشرات، مارمولکها و آجیلها تغذیه می کنند.

 

۷. لک لک آفریقایی یا لک لک کفن و دفن

عجیب‌ترین پرنده‌های دنیا (+عکس)

بسیاری از مردم این پرنده را زشت ترین پرنده دنیا می دانند. سر کچل صورتی رنگ، غبغب بی پر که از زیر منقارش آویزان شده و قابلیت بادشدن دارد، منقار بزرگ گُوِه مانند و جثه بزرگ سیاه رنگ، ظاهری ترسناک و خون آشام گونه به این پرنده بخشیده است.

این پرنده بیشتر در نواحی آفریقای جنوبی زندگی می کند. ارتفاع این پرنده به ۱.۵ متر و وزنش به ۹ کیلوگرم می رسد.

این پرنده با مجموع طول دو بال ۳.۷ متری خود یکی از بلندترین بالها را در میان پرندگان دارد. لاشه جانداران مهمترین منبع تغذیه این پرنده است. البته آنها از پرندگان دیگر مثل کبوترها، مرغهای ماهیخوار و قمریها نیز تغذیه می کنند.

 

۶. لک لک نیل یا منقارکفشی

عجیب‌ترین پرنده‌های دنیا (+عکس)

لک لک نیل ظاهری شبیه به پرنده های پیش از تاریخ دارد. شرق استوایی آفریقا از سودان تا زامبیا زیستگاه این پرنده عجیب است. طول منقار حجیم و کفش مانند این پرنده بین ۱۹ تا ۲۴ سانتیمتر است. منقارش لبه های تیز و نقطه های خاکستری رنگ دارد.

این پرنده از گونه های جانوری در خطر انقراض است و تنها ۸۰۰۰ لک لک نیل در دنیا باقی مانده است.

ارتفاع این پرنده ۱.۵ متر و وزنش بین ۴ تا ۸ کیلوگرم است. آنها شبها به شکار مارها، مارمولکها، موش صحرایی و دوزیستان می پردازند.

 

۵. مرغ دله باشکوه

عجیب‌ترین پرنده‌های دنیا (+عکس)

طی فصل تولیدمثل یک کیسه قرمز رنگ روی گلوی مرغ دله باشکوه دیده می شود. این کیسه گلوگاه قابلیت باد شدن دارد و رنگ قرمز درخشان آن روی پس زمینه پرهای مشکی، ظاهری خیره کننده به این پرنده بخشیده است. جنس ماده این پرنده دارای پرهای مشکی با سینه سفید رنگ است. این پرنده نوک قلاب مانند و خاکستری رنگ دارد.

زیستگاه این پرنده سواحل فلوریدا و کالیفرنیا است. آنها عادت به پروازهای طولانی مدت و همچنین عادت به تعقیب پرنده های دیگر برای دزدیدن غذای آنها دارند. ماهی های کوچک، عروس دریایی و ماهیهای مرکب منابع اصلی تغذیه آنها محسوب می شوند.

 

۴. خروس صخره ای آندی

عجیب‌ترین پرنده‌های دنیا (+عکس)

تاج دیسک مانندی که روی سر جنس نر این پرنده دیده می شود، ظاهری عجیب به این پرنده داده است. نرها سر و گردن نارنجی روشن، بدن مشکی و بالهای خاکستری رنگ دارند. ماده ها تاج کوچکتری دارند و قسمت فوقانی بدن آنها آجری رنگ است. خروس صخره ای آندی پرنده ملی پرو محسوب می شود.

آنها ساکن رشته کوه آند در کشورهای پرو، کلمبیا، اکوادور و بولیوی هستند. طول بدن این پرنده به ۳۲ سانتیمتر و وزنش به ۲۳۰ گرم می رسد. لانه فنجان مانند و گود آنها با آب دهان، گِل و ضایعات گیاهی ساخته می شود.

این پرنده از میوه ها و حشرات تغذیه می کند.

 

۳. دم دراز بهشتی دم روبانی

عجیب‌ترین پرنده‌های دنیا (+عکس)

این پرنده در نواحی مرتفع کشور پاپوآ گینه نو زندگی می کند. جنس نر این پرنده دارای دم دراز و روبان مانند زیبایی است.

طول دم این پرنده حدود ۹۰ سانتی متر و طول بدنش حدود ۳۰ سانتیمتر است. روی بدنشان پرهایی به رنگهای سبز زیتونی و برنزی دیده می شود. نرها از دم دراز و پرهای رنگین زینتی شان برای جلب توجه ماده ها استفاده می کنند.

 

۲. پرنده بهشتی پادشاه ساکسون

عجیب‌ترین پرنده‌های دنیا (+عکس)

پرهای عجیب، دراز و دالبری شکل اولین مشخصه ای است که در این پرنده به چشم می آید. پرهای زینتی روی سر این پرنده حدود ۵۰ سانتیمتر طول دارد.

این پرنده بومی کشور گینه نو است.

آنها در کوههای کراتکه کشور گینه نو در ارتفاع ۱۴۰۰ تا ۲۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا لانه سازی می کنند.

جنس نر این پرنده برای رقابت با دیگر نرها و برای جلب توجه ماده آواز بلند سر میدهد.

 

۱.پرنده بهشتی عالی

عجیب‌ترین پرنده‌های دنیا (+عکس)

پرنده بهشتی عالی بومی جنگلهای کشور گینه نو است و عمده شهرتش به خاطر پرهای زینتی درخشان و حرکات موزون منحصربفرد در زمان جفت یابی است. ظاهر جنس نر و ماده این پرنده بسیار با یکدیگر متفاوت است. جنس نر دارای تاج آبی درخشان، پرهای فیروزه ای رنگ روی سینه و پرهای مخملی سیاه رنگ روی بدن خود است. رنگ پرهای جنس ماده نیز قهوه ای مایل به قرمز است.

تعداد ماده های این پرنده در مقایسه با تعداد نرها بسیار کمتر است و به همین دلیل رقابت تنگاتنگی بین نرها برای جفت یابی وجود دارد. آنها برای جلب توجه ماده ها حرکات موزون فریبنده انجام می دهند و آواز می خوانند.

طول این پرنده کوچک ۲۶ سانتیمتر و وزنش بین ۶۰ تا ۱۰۰ گرم است. این پرنده ها در شیارهای کوههای گینه نو در ارتفاع ۱۶۰۰ تا ۲۳۰۰ متر بالاتر از سطح دریا زندگی می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا