ماهواره جی پی اس اروپا قطع شده است

«گالیله» یا همان سیستم مسیریابی ماهواره ای اتحادیه اروپا که جایگزین سیستم جی پی اس آمریکا بود، به دلیل مشکلی فنی از جمعه تاکنون قطع شده است.

مجله آنلاین موبنا – طبق اطلاعات وب سایت این ماموریت، در حال حاضر ۲۲ ماهواره آن قابل استفاده نیستند یا در حال آزمایش هستند.

آژانس سیستم های ماهواره ای ناوبری جهانی (GSA) اروپا اعلام کرده این سیستم به دلیل یک مشکل فنی مربوط به زیربنای این سیستم در زمین مختل شده است.

قطعی سرویس بدان معناست که ماهواره قادر نیست اطلاعات مکانی و زمانی را به موبایل‌ها و دیگر ابزارها ارسال کنند. از فوریه سال گذشته بیش از ۳۰ مدل موبایل از سرویس‌های گالیله استفاده می‌کنند. آیفون‌های عرضه شده در ۲۰۱۷ نیز از همین سرویس‌ها استفاده می‌کنند.

البته کاربران بیشتر موبایل‌های مذکور متوجه قطعی سرویس رسانی نمی‌شوند زیرا دستگاه ها به طور خودکار به سیستم‌های GPSآمریکا متصل شده اند.

از آنجا که گالیه هم اکنون در فاز پایلوت است هنوز کاربردهای مهمی ندارد بنابراین قطعی آن چندان مشکل ساز نشده است.

به هرحال GSA باید جزئیات بیشتری درباره قطعی سرویس ارائه کند. اما طبق اطلاعات نشریه Inside GNSS یک واحد زمانبندی دقیق در ایتالیا دلیل مشکلات به وجود آمده است. این واحد اطلاعات زمانی را برای ماهواره‌های گالیله فراهم می‌کند.

مجموعه ماهواره‌های گالیله به اتحادیه اروپا تعلق دارد و سازمان فضایی اروپا آن را کنترل می‌کند. این ماهواره‌ها در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی و به عنوان جایگزینی برای ماهواره‌های GPS رونمایی شدند. این مجموعه شامل ۲۲ ماهواره است که هم اکنون فعال هستند. اما دو ماهواره جدید در حال آزمایش هستند و قرار است ۱۲ ماهواره دیگر نیز به آسمان پرتاب و به این خوشه اضافه شوند.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا