اندروید ایرانی، اختراع چرخ از اول نیست

معاون وزیر ارتباطات درباره سیستم عامل اندروید ایرانی که سه روز از رونمایی آن می‌گذرد، گفت: برای ساخت این سیستم عامل نه هزینه کرده‌ایم، نه به قول آن مثل معروف، چرخ را از اول ساخته‌ایم. این سیستم عامل صرفاً «جایگزین» است و استفاده از آن کاملاً به نظر شخصی افراد بستگی دارد.

مجله آنلاین موبنا – امیر ناظمی در حاشیه مراسم اختتامیه گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه فضایی در پاسخ به سوالی در خصوص سیستم عامل اندروید ایرانی گفت: ما چرخ را باز تولید نکردیم. چیزی نساختیم که اسمش را بگذاریم سیستم عامل اندروید بومی یا داخلی. به جای این کار، از راه‌حلی که وجود داشت استفاده کردیم؛ اُپن سورس (منبع باز)

وی ادامه داد: ما به کسی برای ساخت سیستم عامل اندروید ایرانی هزینه‌ای پرداخت نکرده‌ایم. آن را برای کاربردهای مدنظرشان متناسب سازی کرده‎اند.

او در ادامه برای فهم بهتر این موضوع گفت: پتنت (Patent) –اختراع- اندروید متعلق به موتورولا بود. کمپانی گوگل، موتورولا را خرید و به این شکل ثبت اختراع اندروید نیز زیر نظر گوگل قرار گرفت.

این کمپانی مابقی اموال موتورولا را به لنوو فروخت ولی پتنت را برای خودش نگه داشت و به جای کپی رایت، آن را «کپی لفت» Copy Left کرد. به این ترتیب که پتنت وجود دارد و هر کس دیگری می‌تواند از آن استفاده کند.

ناظمی درباره سودی که این کار برای شرکت گوگل دارد، گفت: سودش این است که یکسری فیچرهای پولی می‌سازد و بابت آن پول می‌گیرد.

به همین واسطه برخی از تولید کننده موبایل که به هر دلیلی نمی‌خواهد فیچر بنویسد، آن را از گوگل یا مایکروسافت خریداری می‌کند.

او در ادامه با تاکید بر این مسئله که برای سیستم عامل اندروید ایرانی هزینه‌ای نشده، افزود: امنیت این سیستم عامل، به واسطه اپن سورس بودن آن تضمین شده و صرفاً پلتفرمی که وجود داشته، شخصی‌سازی شده است.

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره اینکه آیا شرکت‌های داخلی دیگری جز GLX نیز برای استفاده از سیستم عامل اندروید ایرانی اعلام آمادگی کرده‌اند یا نه؟ گفت: بله. نه تنها شرکت‌های ایرانی بلکه دیوایس‌های خارجی هم در این زمینه همراه خواهند شد. شاید در یکسری از گوشی‌های سامسونگ این امکان فراهم شود که به جای اندروید فعلی، اگر کاربر دلش خواست اندروید ایرانی را نصب کند.

او افزود: شرکت‌های خارجی یا تولید کننده دیوایس معمولاً سیستم عامل را به شما الزام نمی‌کند. فقط می‌گوید اگر از سیستم‌عامل دیگری استفاده کنی، من چیزی را گارانتی نمی‌کنم. گوشی‌های سامسونگ‌ها جدید از این مدل است.

او در پایان گفت: این سیستم عامل برای این توسعه داده نشده که مانند قدیم بگوییم همه باید استفاده کنند، در واقع یک آلترناتیو –جایگزین- است و جلوی خیلی از مسائلی که ممکن است در آینده با آن روبه‌رو شویم را می‌گیرد.

به این واسطه کمپانی‌ها می‌دانند دیگر نمی‌توانند ما را تحت فشار قرار دهند. ما ادعا نداریم این سیستم عامل بهتر کار می‌کند یا چیز دیگری، فقط می‌گوئیم در بدترین حالت چنین جایگزینی وجود دارد و نگران نباشید.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا