ورود ربات‌های کشاورز به مزرعه کاهو (+فیلم و عکس)

گروهی از محققان دانشگاه کمبریج ربات کشاورزی را ساخته‌اند که با استفاده از فناوری یادگیری ماشین قادر است محصولات رسیده را شناسایی و برداشت کند.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، این ربات کشاورز که Vegebot نام دارد در ابتدا برای شناسایی کاهوهای آیسبرگ رسیده، در آزمایشگاه آموزش‌های لازم را دریافت کرد و سپس در شرایط مختلف با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.

این ربات مجهز به یک سیستم دید کامپیوتری و یک سیستم برش دقیق است. دوربین نصب شده در بالای ربات امکان شناسایی کاهوهای سالم و رسیده را فراهم می‌کند. دوربین دیگری که در نزدیکی تیغه برش نصب شده امکان تشخیص محل مناسب برای برش گیاه را فراهم می‌کند. فشار بازوی ربات هم قابلیت تنظیم را دارد تا در زمان گرفتن کاهوها به اندازه‌ای فشار وارد کند که نه محصول له شود و نه از گیره رها شود.
محققان برای آموزش این ربات از یک الگوریتم خاص استفاده کردند که با بهره‌گیری از تصاویر مربوط به کاهوی آیسبرگ توسعه یافته است و ربات را در شناسایی کاهوهای سالم و رسیده یاری می‌کند. سپس ربات را در مزارع مختلف و در شرایط آب و هوایی متفاوت به صورت عملی مورد آزمایش قرار دادند تا تجربه آن در شناسایی کاهوهای سالم و رسیده افزایش یابد.

ورود ربات‌های کشاورز به مزرعه کاهو (+فیلم و عکس)

کاهوی آیسبرگ یکی از محصولات کشاورزی است که برداشت خودکار آن با چالش همراه است. این نوع کاهو که در انگلیس و بسیاری از کشورهای جهان بسیار متداول است، به سادگی دچار آسیب می‌شود و تقریباً در سطح زمین رشد می‌کند. به همین علت تجهیزات رباتیکی برای برداشت آن با مشکل مواجه می‌شوند. اکنون مرحله برداشت محصول تنها مرحله از چرخه تولید کاهو است که به صورت دستی انجام می‌شود.
با وجود اینکه نمونه اولیه این ربات سرعت زیادی ندارد و کارآیی آن پایین است، نحوه اثرگذاری فناوری رباتیک بر کشاورزی و توسعه آن را به ویژه در مورد محصولاتی مانند کاهوی آیسبرگ که برداشت خودکار آن‌ها چالش‌برانگیز است، نشان می‌دهد.
گزارش کامل این تحقیقات در Journal of Field Robotics نشریه منتشر شده است.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا