‏وزیر ارتباطات: اندروید ایرانی طراحی شد

مدتها قبل طراحی و توسعه اندروید ایرانی در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفت و با تحریم گوگل علیه کاربران ایرانی مدتی قبل این مساله کمی داغ‌تر شد؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امشب (یکشنبه) از طراحی این سیستم عامل توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه شریف خبر داد.

مجله آنلاین موبنا – محمدجواد آذری جهرمی در توئیتر خود با کنایه به تحریم کاربران ایرانی از سوی گوگل نوشت: «سال‌ها قبل، در محله مان، کاسبی بود که تنها بقالی محل بود، روزهایی بی‌دلیل لجش می‌گرفت و همسایه‌ها را در فهرست سیاه فروش می‌گذاشت، بالاخره همسایه دیگری هم یک مغازه زد و فهرست سیاه‌، عملاً پَر! بنده خدا، دیگه هر وقت لجش می‌گرفت، با پسرش دعوا می‌کرد.»
در ویدئویی که وزیر ارتباطات منتشر کرد، آمده است: گوگل امکان حذف سیستم عامل تولید داخل را ندارد. برای اطمینان بیشتر کاربران، یک گوشی توسط شرکت جی ال ایکس تولید شده که این سیستم عامل را پشتیبانی می‌کند و این اطمینان را به کاربران ایرانی می‌دهد که اپلیکیشن های مربوط به کسب و کارهای خود را بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا در بستری امن منتشر کنند.
حمید فتاحی مدیرعامل شرکت زیرساخت و معاون وزیر ارتباطات نیز امشب در توئیتر خود نوشت: ‏با این روش محدودیتی برای نصب برنامه‌های خارجی ایجاد نمی‌شود، بلکه افزونه‌ای برای حمایت از کسب و کارهای داخلی ایجاد شده که دیگر با یکجانبه‌گرایی برخی، قابل حذف نخواهند بود.
پیشتر وزیر ارتباطات در مصاحبه‌های خود با رسانه‌ها اعلام کرده بود: گزارش سازمان فناوری اطلاعات حاکی است که حذف برنامه‌های ایرانی در سیستم عامل اندروید تنها محدود به پوسته‌های پیام‌رسان تلگرام نبوده بلکه برخی برنامه‌های کسب و کارهای ایرانی را نیز در برگرفته است.
تروریسم اقتصادی آمریکا در حال تسری به اقتصاد فضای مجازی است. پیشتر اپل نیز اپلیکیشن‌های ایرانی را از فروشگاه اپ‌استور حذف کرده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا