روش های سرگرم کننده برای آموزش الگوها به کودکان

تحقیقات متعدد نشان داده اند که تشویق کودکان به یادگیری و درک اشکال مختلف، منتج به ارتقا مهارتهای حل مسئله و توسعه تفکر محاسباتی می شود.

مجله آنلاین موبنا – همانطور که می دانید کودکان به صورت غریزی، علاقه زیادی به کشف اشکال مختلف در محیط اطراف خود و بازی با آنها دارند. این تمرین ناخودآگاه به کودک قدرتی در راستای پیش بینی شرایط و همچنین احساسی از امنیت را هدیه می دهد. حتی در بسیاری از مواقع، اشکال و رنگ های متفاوت الهام بخش فعالیت های فیزیکی در کودک خواهند شد.

تحقیقات متعدد نشان داده اند که تشویق کودکان به یادگیری و درک اشکال مختلف، منتج به ارتقا مهارتهای حل مسئله و توسعه تفکر محاسباتی می شود. از جمله مهم ترین مهارتهای مذکور می توان به شمارش، آشنایی با سبک نوشتار اعداد و حتی انجام محاسبات ریاضی اشاره کرد. از طرف دیگر آموزش اشکال با دانش موسیقی نیز در ارتباط خواهد بود.

آشنایی با اشکال متفاوت خود را در قالب آگاهی از ریتم های موسیقی و همچنین ترکیب اصوات نشان می دهد. مجموعه عوامل نام برده می توانند یک کودک را آماده فراگیری هر نوعی از موسیقی مورد علاقه وی کنند. علاوه بر این، برخی مطالعات علمی حاکی از آن هستند که ارتباط ذاتی میان ریاضیات و موسیقی در سنین بسیار پایین ظرفیت بیشتری برای پرورش خواهد داشت. حتی به نظر می رسد که نوزادان نیز پاسخ های معنی داری در برابر الگوهای صوتی و عاطفی از خود نشان می دهند و این پاسخ می تواند درست به اندازه واکنش های کودکان بزرگتر به الگوهای بصری قوی باشد. در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی اهمیت درک اشکال متفاوت توسط کودکان خواهیم پرداخت.

آموزش اشکال و الگوها به کودکان

الگوها ممکن است هر جایی وجود داشته باشند اما برای آن که کودک این الگوها را تشخیص دهد، به یاری والدین خود نیاز خواهد داشت. زمانی که می خواهید در مورد الگوها و اشکال به فرزندتان آموزش دهید، به خاطر داشته باشید که خود چگونه قادر به درک الگوها هستید. در واقع ما به ساده ترین روش ممکن، در مورد اشکال تفکر خواهیم کرد. بدین ترتیب متد آموزشی والدین نیز باید برای یک کودک خردسال قابل دریافت باشد. برای مثال “سیب، موز، سیب، موز، سیب” یک الگوی پایه س.م.س است، در حالی که برعکس این نمونه “سیب، سیب، موز، سیب، سیب، موز” الگوی پایه س.س.م را در اختیار دارد. با وجود آن که اجزا هر نمونه یکسان است، اما ترتیب قرار گیری آنها سبب ایجاد الگویی متفاوت شده است. به همین ترتیب ابعاد یک جسم (گرد، هلالی، استوانه، مکعب و غیره) و یا رنگ آن (قرمز، سبز، زرد، بنفش و غیره) نیز می توانند الگویی مستقل را خلق کنند.

بازی های کمک کننده برای یادگیری الگوها

همواره یکی از ساده ترین و البته موثر ترین روش های ممکن برای آموزش به کودکان، استفاده از بازی های سرگرم کننده و کاربردی مانند بازی دایره خواهد بود. به وسیله این بازی کودک می تواند پس از فراگیری اصول پایه، از میان آیتم های مختلف اشکال مورد نظر را انتخاب کند و به ساخت الگوهای بصری ساده و پیچیده بپردازد. اما با استفاده از چه عناصری می توان الگوهای مختلف تولید کرد و از این طریق به رشد ذهنی کودک یاری رساند؟

از جمله اصلی ترین آیتم های ساخت الگوهای متنوع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– مهره های مختلف

– بلوک های چوبی و یا پلاستیکی مخصوص بازی کودکان

– اطرافیان مانند تمام کسانی که در محیط خانه حضور دارند

– اصوات متفاوت مانند الگوی دست زدن، پا کوبیدن، دست زدن، پا کوبیدن (د.پ.د)

– الگوسازی با استفاده از برچسب های کودکانه

– انواع غلات

– برگ درختان

– جوراب های رنگارنگ

– مدل های متفاوت کفش

– سازه های کاغذی

– سکه

– حروف و یا اعداد پلاستیکی که اغلب برای آموزش به کودکان استفاده می شوند

– حروف و یا اعداد مغناطیسی

– تیله در رنگ و اشکال مختلف

– دکمه هایی که ظاهر متفاوت دارند

– تکه پارچه های رنگی

– جواهرات تزئینی

– ماشین های اسباب بازی

– مداد رنگی، ماژیک، پاستل

– میله های کوچک رنگی

– بازی هایی که اساس آنها استفاده از کارتهایی با اشکال متفاوت است

– کاغذهای بسته بندی شده با رنگ ها و اشکال متنوع

– آب نبات های متفاوت

بسیاری از موارد مذکور را می توان بر اساس رنگ آنها طبقه بندی کرد و بدین ترتیب الگوهای متفاوتی را ساخت. از طرفی همانطور که اطلاع دارید، کودکان علاقه زیادی به آیتم های رنگارنگ دارند و به همین دلیل الگوهای رنگی را با دقت بیشتری تشخیص داده و درک می کنند. همچنین به یاد داشته باشید که آموزش طبقه بندی عناصر طبق اصول متفاوت به کودکان اهمیت بالایی خواهد داشت. برای مثال هر آیتمی علاوه بر رنگ، شکل منحصر به فردی نیز دارد؛ مهره ها ظاهر متفاوت و دکمه ها سایزهای متنوعی خواهند داشت.

الگوسازی به روش های کاملا ساده و در عین حال آموزنده

یکی از بهترین روش های ممکن برای تمرین الگوسازی و ارتقا درک کودکان از الگوهای مختلف، ایجاد طرحی جدید و سپس درخواست از کودک برای تکمیل آن خواهد بود. به عنوان مثال اگر در محیط خارج از منزل در حال بازی با فرزندتان هستید، می توانید از هر عنصری مانند گل، سنگ، درخت و یا پرنده برای ساخت الگوهای ساده بهره برداری کنید. از فرزند خود بخواهید عنصر بعدی در الگوی ساخته شده را حدس بزند. با این تمرین ساده در مدت زمانی کوتاه قادر به افزایش درک کودک از اشکال و ترتیب اجزای الگوها خواهید بود. پس از چندین بار آزمون و خطا، کودک تا چه اندازه در پیش بینی عنصر بعدی الگو موفق بوده است؟ آیا در دفعات بعد پیشرفتی حاصل شده است؟

الگوسازی ساده مزیت مهم دیگری نیز به همراه خواهد داشت؛ فرقی ندارد کجا باشید و یا چه آیتم هایی در دسترس شما باشد، در هر صورت قادر به الگوسازی خواهید بود. حتی در آشپزخانه هم می توانید از چنگال، قاشق و یا بشقاب هایی به رنگ های مختلف استفاده کنید. پس از صرف صبحانه الگوسازی با کفش های کودک و یا والدین کارساز خواهد بود. جالب است بدانید که هر کدام از این الگوسازی ها وقت کمی از زمان آزاد روزانه والدین را به خود اختصاص می دهد، اما نتایج بسیار امیدبخشی برای کودک به دنبال خواهد داشت.

حضور الگوهای مختلف در جای جای زندگی کودکان

اشکال و الگوها از جمله مواردی هستند که نه تنها دسترسی به آنها آسان است، بلکه می توانند به عنوان ابزارهای آموزشی موثری نیز مورد استفاده قرار گیرند. به فرزندتان کمک کنید که به دنبال اجزای متفاوت با اندازه، شکل، بافت، طول و همچنین عملکردهای مختلف باشد. سپس هر روز زمان مشخصی از وقت آزاد خود را صرف آموزش اصول الگوسازی و کار با عناصر محیطی به فرزند خود کنید. این تلاش منتج به ساخت پایه ای قوی برای تقویت فرآیند یادگیری کودک در آینده خواهد شد. پیش تر گفته شد که ارتقا درک کودکان از الگوسازی، نقش مهمی در توسعه مهارتهای محاسباتی کودک دارد. از طرفی ریاضیات و مهارتهای مرتبط با آن در مراحل مختلف زندگی یاری رسان کودکان بوده و توسعه ذهنی آنها را تسریع و در عین حال تسهیل خواهند کرد. چه چیزی می تواند برای هر والدینی مهم تر رشد ذهنی هرچه بهتر فرزندشان باشد؟ تحقیقات مختلف نشان داده اند که حتی استفاده از متد الگوسازی در کودکانی که با اختلال یادگیری دست و پنجه نرم می کنند و یا دچار مشکلا جسمانی ویژه هستند نیز نتایج بسیار مطلوبی به دنبال خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا