آخرین وضعیت دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت و موبایل

نتایج آمارگیری از وضعیت برخورداری خانوار ایرانی و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات نشان می دهد که ۱۸ میلیون خانوار ایرانی در محل سکونت خود به اینترنت دسترسی دارند.

مجله آنلاین موبنا – نتایج مربوط به طرح آمارگیری برخورداری خانوار ایرانی از فناوری اطلاعات و ارتباطات که از سوی سازمان فناوری اطلاعات منتشر شده است، نشان می‌دهد از مجموع خانوارهای کشور حدود ۱۸ میلیون خانوار (۷۲.۸ درصد) در محل سکونت خود به اینترنت دسترسی داشته و ۶.۷ میلیون خانوار در محل سکونت خود به اینترنت دسترسی ندارند. در همین حال از کل خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت در محل سکونت، تعداد ۱۴.۵ میلیون خانوار در نقاط شهری و ۳.۵ میلیون خانوار در نقاط روستایی زندگی می‌کنند. به بیان دیگر سهم خانوار دارای دسترسی به اینترنت در شهر ۷۷.۹ درصد و در روستاها ۵۷ درصد برآورد شده است. در همین حال کل خانوارهای دارای اینترنت در محل سکونت همگی به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. حدود یک میلیون خانوار به اینترنت پرسرعت ثابت، ۴.۴ میلیون خانوار به اینترنت پرسرعت سیار و ۱۲ میلیون خانوار به هر دو نوع اینترنت ثابت و سیار دسترسی دارند.

نتایج بررسی وضعیت دسترسی خانوار به ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات نشان می‌دهد که از مجموع ۲۴.۷ میلیون خانوار کشور ۲۲.۹ میلیون خانوار به رادیو دسترسی دارند که سهم خانوار شهری ۹۴.۴ و خانوار روستایی ۸۷.۳ درصد است.

از سوی دیگر ۲۴.۶ میلیون خانوار در محل سکونت خود به تلویزیون دسترسی داشته که سهم خانوار شهری ۹۹.۸ درصد و خانوار روستایی ۹۹.۲ درصد ارزیابی می‌شود.

بررسی آمار استفاده خانوار ایرانی از تلفن ثابت نیز نشان می‌دهد در حدود ۲۴.۴ میلیون خانوار در محل سکونت خود به تلفن ثابت یا همراه و یا هر دوی آن دسترسی دارند. از کل خانوارهای کشور ۲.۹ درصد فقط تلفن ثابت، ۲۰ درصد فقط تلفن همراه و بیش از ۷۵ درصد خانوارها به هر دو تلفن ثابت و همراه دسترسی دارند که سهم خانوار شهری ۹۹.۳ درصد و سهم خانوار روستایی ۹۷.۱ درصد اعلام شده است.

از سوی دیگر از مجموع خانوارهای کشور در حدود ۱۷.۲ میلیون خانوار در محل سکونت خود به رایانه دسترسی دارند که از این تعداد ۷.۲ میلیون خانوار (۲۹ درصد خانوارهای کشور) حداقل به رایانه معمولی، ۹.۹ میلیون خانوار حداقل به لب تاپ و ۸.۵ میلیون خانوار حداقل به تبلت دسترسی دارند. این در حالی است که ۷۸ درصد خانوار شهری و ۴۴ درصد خانوار روستایی در کشور در محل سکونت خود به رایانه دسترسی دارند.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا