توسعه مخابرات روستایی شمال شرق کشور بر بستر تلفن همراه

مدیر کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق کشور گفت: توسعه تلفن ثابت روستایی در شمال شرق کشور و تغییر آن از سیستم “جی.اس.ام.دبلیو.ال.ال” بر بستر رادیویی به سیستم تلفن همراه بر بستر دیتا در مراحل پایانی قرار دارد.

مجله آنلاین موبنا – محمد شمسایی افزود: وزارت ارتباطات در ۲۱۹ روستای خراسان رضوی، ۱۲۳ روستای خراسان جنوبی و ۱۶۰ روستای استان گلستان در قالب سامانه جی.اس.ام.دبلیو.ال.ال خدمات صوتی تلفن ثابت را از طریق گوشی های موبایل با سیم کارتهای مخصوص به روستانشینان ارائه می دهد.

وی اظهار داشت: هم اکنون اقدامات سخت افزاری برای تغییر سیستم تلفن ثابت روستایی به بستر تلفن همراه و دیتا در استانهای خراسان جنوبی و گلستان به اتمام رسیده و در خراسان رضوی نیز ۸۵ درصد پیشرفت داشته است که تا پایان شهریور ماه این تغییر سیستم به اتمام خواهد رسید.

وی سیستم ارتباطات صوتی در روستاهای استان خراسان شمالی را از طریق سامانه های دیگر و به جز جی.اس.ام.دبلیو.ال.ال عنوان کرد و گفت: با توسعه سیستم تلفن ثابت روستایی در استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و گلستان، روستائیان می توانند علاوه بر بهره گیری از تماس صوتی بر بستر ۲G از خدمات اینترنت همراه نیز در این قالب استفاده کنند.

شمسایی افزود: پیش از این ساکنان غیر روستا فقط با سیم کارتهای مخصوص روستایی می توانستند از ارتباطات تلفنی در این مناطق استفاده کنند اما با توسعه سامانه های موجود سایرین نیز با اتصال تلفن های ثابت روستایی به بستر تلفن همراه و دیتا می توانند از این خدمات در روستاها بهره مند شوند.

وی اظهار داشت: با استقرار و توسعه سامانه های دیتا در روستاهای شمال شرق کشور زمینه توسعه خدمات ارتباطی در هر فرمت مبتنی بر دیتا برای روستائیان منطقه فراهم خواهد شد.

از مجموع سه هزار و ۲۴۷ روستای بهره مند از طرح خدمات ارتباط اجباری روستایی (یو.اس.او) در منطقه شمال شرق کشور ۵۵ درصد در استان خراسان رضوی و بقیه در استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی و گلستان قرار دارند.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، خراسان رضوی با جمعیت ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار نفر پس از تهران پرجمعیت ترین استان کشور است.

خراسان جنوبی نیز ۷۶۸ هزار نفر، خراسان شمالی و گلستان نیز به ترتیب ۸۶۳ هزار نفر و یک میلیون و ۸۶۸ هزار نفر جمعیت دارند.

۲۶ درصد جمعیت استانهای کشور بصورت میانگین در روستاها زندگی می کنند.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا