۳۳میلیون حمله سایبری دفع شد

وزیر ارتباطات گفت: هم اکنون سپر امنیتی دور مرزهای کشور تکمیل شده است و در سال گذشته نیز ۳۳ میلیون حمله سایبری دفع شده است.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش موبنا به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی در دیدار با میخائیل مامونف معاون وزیر ارتباطات روسیه با اشاره به دخالت های دولت آمریکا در مسائل کشورها مختلف، تاکید کرد: کشور روسیه و ایران با همکاری هم می توانند در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایستادگی کنند.

وی با اشاره به محدودیت های آمریکا برای اپلیکیشن های مربوط به حمل و نقل و بانکی، افزود: رفتار آمریکا با شرکت های هواوی و ZTE نشان می دهد که تهدیدات آمریکا فقط علیه ایران نیست و کشورهای مختلف دنیا نیز در برابر این یکجانبه گرایی و سلطه جویی آسیب پذیر هستند و این واقعیتی مشهود است.

آذری جهرمی با اشاره به انحصار شرکت های آمریکایی در این عرصه، گفت: البته شرکت های مختلف مانند یاندکس در روسیه کارهایی در این حوزه انجام داده اند اما این گزینه های جایگزین زمانی اقتصادی خواهند شد که بتوانند تعداد کاربران بالای ۵۰۰ میلیون نفر را پوشش دهند.

وی با تاکید به اینکه موفقیت در این حوزه با پیمان های منطقه ای محقق می شود، افزود: توصیه ما توسعه همکاری منطقه ای در حوزه کسب و کارها است. زمانی که بازارهای خود را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم، می توانیم در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه بازار منطقه ای از یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد UNIDO) به عنوان مشاور کمک خواسته ایم، افزود: وزیران ارتباطات ترکیه و آذربایجان برای حضور در نمایشگاه الکامپ ایران در اواخر تیرماه اعلام آمادگی کرده اند و امیدواریم وزیر ارتباطات روسیه نیز در این تاریخ به ایران سفر کند تا بتوانیم گام های مربوط به همکاری منطقه ای را تسریع کنیم.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه رویکرد وزارت ارتباطات ایران به همکاری های منطقه ای سیاسی نیست تاکید کرد: با اولویت نگاه اقتصادی باید هر چه سریعتر همکاری چهارجانبه را شروع کنیم چرا که هر چه دیرتر در حوزه همکاری های منطقه ای به نتیجه برسیم بیشتر ضرر می کنیم و نباید زمان را از دست بدهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه این دیدار با اشاره به اینکه از چند سال گذشته برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات اقدامات متعددی در کشور انجام شده است، گفت: این کار هرچند سخت و پیچیده است اما به لحاظ زیرساخت های شبکه دستاوردهای خوبی به دست آمده است به طوری که شبکه ما به لحاظ ساختاری در برابر خطر احتمالی قطع اینترنت توسط بیگانگان مقاوم سازی شده است.

وی با اشاره به تحریم شرکت ها در حوزه کلود (ابری) از یکسال و نیم گذشته در ایران، افزود: در این حوزه تحریم به فرصت تبدیل شده و در ایران به کلود مستقل داخلی دست یافته ایم ولی هنوز برخی از لایه های این شبکه نیاز به کار دارد.

وزیر ارتباطات با تاکید به اینکه ما در یک جبهه مشترک با یکجانبه گرایی امریکا مواجه هستیم، تصریح کرد: این موضوع روشن است که باید هم افزایی داشته باشیم.

وی با اشاره به تاکیدات یک دهه مقام معظم رهبری درباره تهدیدات سایبری، افزود: این تاکیدات به این منظور نبوده است که ارتباط ما با دنیا قطع شود و به طور مرتب از کلید قطع استفاده شود بلکه هدف این است که ما این امکان را داشته باشیم تا طرف مقابل جرات تحریم ما را نداشته باشد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: مقام معظم رهبری در زمانی این تذکر را مطرح کردند که اصولاً کمتر کسی در کشور می توانست چنین سطحی از تهدیدات علیه شبکه ارتباط مجازی را پیش بینی کند و ما اکنون به عمق بینش ایشان در این زمینه پی برده ایم.

آذری جهرمی تصریح کرد: هم اکنون سپر امنیتی دور مرزهای کشور تکمیل شده است و در سال گذشته نیز ۳۳ میلیون حمله سایبری دفع شده است و امروزه ما در لایه سرویس ها، خدمات و اپلیکیشن ها تمرکز ویژه ای داریم و مطلع هستیم که شرکتهای روسی هم در این حوزه توانمندی خوبی دارند و بایدهمکاری راهبردی را در این حوزه آغاز کنیم.

میخائیل مامونف معاون وزیر ارتباطات روسیه نیز با اشاره به مذاکرات مفصلی که با مسوولان وزارت ارتباطات ایران داشته است، گفت: امیدواریم به سرعت به نقشه راه همکاری های مشترک به خصوص درباره توافق چهارجانبه ICT در منطقه برسیم.

وی افزود: ما در روسیه در حال اجرای نخستین سال برنامه جامعه توسعه دیجیتالی هستیم.

مامونف در پاسخ به سوال وزیر ارتباطات درباره کارهای اجرایی مربوط به ابلاغ مصوبه جدید پارلمان روسیه درباره اینترنت ملی، نیز گفت: این قانون با عنوان اینترنت مستقل در پارلمان روسیه تصویب شده که به روسیه این امکان را می دهد که درمرزهای خود حجم ترافیک اطلاعات ورودی را کنترل کند وی افزود: هدف این است که اگر حمله گسترده ای در فضای مجازی انجام شود دچار خسارت نشویم. این نوعی سیستم بازدارندگی است که بجز در شرایط بسیار استثنایی قرار نیست مورد استفاده قرار گیرد.

معاون وزیر ارتباطات روسیه گفت: متن این قانون تازه به مرحله اجرا رسیده است و به صورت آزمایشی و نقطه ای تست شده است و کار بر روی آن ادامه دارد.

نخستین جلسه کارگروه همکاری های مشترک ایران و روسیه در حوزه ICT با هدف تعمیق همکاری های بخش های دولتی و خصوصی دو کشور روز گذشته در قالب کمیسیون اقتصادی دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو روسیه در تهران برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا