آیا تحقق کاهش قیمت مسکن به کاهش اجاره بها منجر می‌شود؟

در حالیکه مدیرعامل بانک مسکن از کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن خبر می‌دهد، برخی از کارشناسان بر این باورند که تحقق این وعده در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد و این بازار آشفته و لجام گسیحته به زمان زیادی برای التیام نیاز دارد.

انتشار خبری به نقل از مدیرعامل بانک مسکن، درباره کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن در آینده نزدیک، موجی از امید را در دل افرادی که قصد خرید خانه را دارند ایجاد و در مقابل، افرادی که در بهبوهه گرانی مسکن برای خرید خانه اقدام کردند را نگران کرد.

داستان از این قرار است که اواخر تیر ماه، مدیرعامل بانک مسکن از عملیاتی شدن بازار تعهدی مصالح ساختمانی تا پایان تابستان خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این بازار قیمت‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی با بیان این مطلب گفت که یک زنجیره تامین مالی مسکن داریم که در ارتباط با بازار تعهدی مصالح ساختمانی است و در این زنجیره اتفاقی که می‌افتد در چرخه مربوط به حوزه ساختمان یک شناسایی انجام شده است.

وی با بیان این‌که بر این اساس ۴۹ چرخه را شناسایی کرده‌ایم که ۸۰ درصد فعالیت‌های ساختمانی را در بر می‌گیرد، افزود: ما می‌توانیم این ۴۹ زنجیره را به صورت اعتباری تامین مالی کنیم. به این ترتیب به جای این‌که مثلا بخواهیم در این زنجیره یا چرخه برای ۱۰ واحد تسهیلات پرداخت کنیم، با یک واحد تزریق تسهیلات می‌توانیم توان مالی این ۱۰ واحد را از لحاظ امکانات اعتباری و تعهدی ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد که این موضوع باعث کاهش قیمت تمام شده مصالح ساختمانی خواهد شد.

 

کاهش قیمت مسکن از رویا تا واقعیت

در حالیکه مدیرعامل بانک مسکن از کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن خبر می‌دهد، برخی از کارشناسان بر این باورند که تحقق این وعده در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد و این بازار آشفته و لجام گسیحته به زمان زیادی برای التیام نیاز دارد.

یک کارشناس حوزه مسکن در این باره می‌گوید: اگرچه کاهش بهای مسکن خواسته قبلی بیشتر ماست و اگر این اتفاق رخ دهد، بازار مسکن نیز رونق می‌گیرد، اما با توجه به شرایط اقتصادی و همچنین تب تندی که بازار مسکن و مصالح ساختمانی را بیمار کرده است به این زودی‌ها فروکش نمی‌کند. با این حال امیدواری وجود دارد که دولت تصمیم‌هایی در این زمینه اتخاذ کند تا شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن و رونق این بازار راکد باشیم.

مدیر یکی از آژانس‌های مسکن مطرح تهران نیز با تایید گفته‌های همکارش می‌گوید: اگر چه کاهش نرخ مسکن به رونق بازار منجر می‌شود، اما افرادی که خانه را با قیمت گران خریداری کرده‌اند به این راحتی زیر بار کاهش قیمت مسکن نمی‌روند. با این حال این امیدواری وجود دارد که زیر سایه تصمیم‌های دولت، شاهد کاهش قیمت ملک و افزایش قدرت خرید مردم برای خرید خانه باشیم.

 

آیا کاهش قیمت مسکن به کاهش نرخ اجاره منجر می‌شود؟

انتشار خبر کاهش نرخ مسکن در شش ماهه دوم سال، علاوه بر اینکه امید به خانه‌دار شدن گروه بزرگی از افراد را افزایش داده است، بلکه موجب شده است که آن دسته از افرادی که از گرانی اجاره خانه گله‌مند هستند به کاهش نرخ اجاره بها امیدوار شوند.

کارشناسان حوزه مسکن نیز بر این باورند که در صورتی که وعده کاهش قیمت مسکن تحقق یابد، نرخ اجاره‌بها نیز کاهش خواهد یافت. در مقابل گروهی بر این باورند که کاهش نرخ مسکن ممکن است در یکسال آینده محقق شود؛ اما در مورد اجاره خانه از آنها که بیشتر صاحبان مسکن در تعیین اجاره بها از قانون خاصی پیروی نمی‌کنند، ممکن است شاهد کاهش قیمت اجاره بها نباشیم.

آنچه مسلم است، کاهش نرخ مسکن به رونق بازار منجر می‌شود و در نهایت روی نرخ اجاره بها نیز خواه ناخواه تاثیرگذار خواهد بود. البته پیش‌بینی کارشناسان این است صاحبان مسکن به این سادگی زیر بار کاهش نرخ اجاره بها نروند؛ اما در نهایت ناچار به کاهش قیمت‌ها می‌شوند. البته همه چیز به تحقق وعده مدیرعامل بانک مسکن در مورد کاهش نرخ مسکن بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا