آموزش سامانه راز بانک صادرات برای رمز یکبار مصرف

بحث رمز یکبار مصرف پویا به جای رمزهای ثابت برای کارت های بانکی در سیستم بانکی کشور مدتی است که بر سر زبان ها افتاده است.

مجله آنلاین موبنا – داستان از این قرار است که رمز در گوشی تلفن همراه شما با چند کلیک ساده در هر بار استفاده جداگانه تولید می گردد، تا جلوی برخی سوء استفاده های افراد سودجو گرفته شود. بانک های دولتی و خصوصی یکی پس از دیگری از سامانه های خود برای این روش جدید رونمایی کرده اند. پس از نرم افزار بام بانک ملی، حالا نوبت به معرفی و آموزش استفاده از سامانه راز بانک صادرات ایران می رسد. بانک صادرات از تاریخ ۱ خرداد ۹۸ رسما سامانه راز را در اختیار عموم کاربران قرار داده و در حال حاضر این سامانه هم برای کارت های بانک صادرات و هم برای کارت های بانک آینده قابل استفاده می باشد.

 

دانلود راز بانک صادرات

سامانه راز بانک صادرات چیست و چگونه کار می کند؟

نگه داری از رمز عبور برای افراد از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که بسیاری از کلاهبرداری ها به علت لو رفتن رمز عبور اتفاق می افتد. به همین دلیل بانک صادرات نام “راز” را برای سامانه تولید رمز یکبار مصرف خود قرار داده است. برای مراقبت از رمز روشی که تعریف شده این است که رمز ها یکبار مصرف باشند. یعنی بعد از گذشت مدت کوتاهی (به طور پیش فرض ۶۰ ثانیه) منقضی و دیگر قابل استفاده نباشند. شما کارت های خود را در نرم افزار اضافه می کنید و برای هر کدام رمز اول یا دوم یکبار مصرف از برنامه دریافت می کنید. این خلاصه عملکرد سامانه راز بانک صادرات می باشد.

این راز را می توانید به دیگران بگویید!

در روش سنتی معمول شما یک رمز ثابت داشتید و هنگام خرید کردن، فروشنده بعضا از شما می پرسید: رمز؟ و شما بلند رمز خود را می گفتید. همین کار به ظاهر کم اهمیت که برای بسیاری از ما اتفاق افتاده فضا را برای انواع سوء استفاده ها مهیا می ساخت. سیستم بانک صادرات برای تولید رمز پویا (یکبار مصرف) طراحی شده است تا موقع استفاده از کارت بانکی در همان لحظه رمز جدیدی از نرم افزار راز دریافت کرده و از آن استفاده کنید. با این حساب دیگر نگرانی ای از بابت بلند گفتن رمز هم وجود ندارد چرا که اعتبار این رمز ۶۰ ثانیه بیشتر نیست.

کارت های چه بانک هایی را در نرم افزار راز بانک صادرات می توان اضافه کرد؟

در حال حاضر این سیستم دو بانک آینده و صادرات را پشتیبانی می کند. ولی ممکن است در نسخه های بعدی بانک های دیگر هم به آن اضافه شود. البته این موضوع منوط به همکاری داخلی بانک ها با یکدیگر می باشد و ارتباطی به دستور بانک مرکزی برای راه اندازی سیستم های تولید رمز یکبار مصرف پویا ندارد.

آموزش استفاده از اپلیکیشن راز بانک صادرات

۱.به سایت رسمی بانک صادرات ایران مراجعه نموده و آخرین نسخه نرم افزار راز را دریافت کنید. پس از اجرای برنامه دستورالعمل استفاده از آن را به صورت تصویری مشاهده می کنید:

۲.رمز عبوری به شکل الگو یا عددی برای ورود به برنامه به دلخواه تعیین کنید:دانلود راز بانک صادرات

۳.کارت های بانکی خود از بانک آینده یا صادرات را در برنامه اضافه نمایید. برای هر کارت یک کد فعالسازی به گوشی شما پیامک می شود که این کد را باید در برنامه وارد کنید. پس از انجام این کار روی “افزودن رمز اول کارت” یا  “افزودن رمز دوم کارت” کلیک کنید.

 

 

۴.کدهایی که در این قسمت باید وارد کنید دو قسمت دارند برای گرفتن کد قسمت اول به خودپرداز مراجعه کنید و مطابق آنچه در مرحله اول مشاهده کردید از ATM کد بگیرید. با انجام این کار کد دیگری برای شما پیامک می شود که برای قسمت دوم این صفحه استفاده می گردد. به عبارت دیگر کد خودپرداز را در کادر اول و کد طولانی پیامک شده را در کادر دوم باید وارد کنید.

دانلود راز بانک صادرات

۵.تمام این مراحل برای هر کارتی باید جداگانه تکرار شود. در نهایت به سادگی می توانید رمز اول و دوم یکبار مصرف خود را از برنامه راز بانک صادرات دریافت نمایید.

دانلود راز بانک صادرات

نکات قابل توجه درباره سامانه راز بانک صادرات

  • حداقل سیستم مورد نیاز اندروید ۲.۴ می باشد
  • دستگاه شما نباید روت باشد
  • ساعت گوشی حتما باید به صورت خودکار تنظیم شده باشد در غیر این صورت در استفاده از نرم افزار دچار مشکل می شوید.
  • تنظیمات Developer Options باید در گوشی غیر فعال باشد(در حالت پیش فرض در تمام گوشی ها این حالت غیر فعال است)
  • شماره تماسی که در قسمت اضافه کردن کارت بانکی وارد می کنید باید همان شماره ای باشد که در حساب بانکی تان ثبت شده است و گرنه کد فعالسازی ارسال نخواهد شد.

پشتیبانی سامانه راز بانک صادرات

در پایان اگر در استفاده از نرم افزار راز دچار مشکل شدید یا سوالی برای تان مطرح شد در بخش “راهنما” در تنظیمات برنامه به سوالات رایج پاسخ داده شده است. اگر مشکل حل نشد قسمت “پشتیبانی بانک ها” نیز شماره تلفن پشتیبانی بانک مورد نظر را نشان می دهد تا بتوانید با آنها تماس حاصل کنید.

شما همیشه می توانید آخرین نسخه نرم افزار راز را از سایت رسمی بانک صادرات با کلیک روی لینک زیر دریافت نمایید:

دانلود آخرین نسخه راز برنامه بانک صادرات برای تولید رمز یکبار مصرف پویا

 منبع: اندروید زوم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا