چرا چینی‌ها نمی‌توانند اپل را تحریم کنند؟

با توجه به اقدامات تلافی جویانه چین و آمریکا در طول یک سال اخیر، بسیاری از مردم چین خواستار تحریم محصولات اپل و ضربه زدن به اقتصاد ایالات متحده شده اند. این در حالیست که بسیاری از کارشناسان این اقدام را به ضرر چین می دانند.

مجله آنلاین موبنا – بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در شرکت تحقیقاتی گلدمن ساکس بر این باورند که چین در شرایط کنونی جنگ تجاری با آمریکا نمی‌تواند گوشی‌های آیفون و سایر محصولات شرکت آمریکایی اپل را تحریم و بایکوت کند چراکه این کار به دلیل آنکه کارخانه‌های سازنده گوشی‌های آیفون در چین مستقر هستند و در صورتی که از سوی دولت و کاربران چینی مورد تحریم قرار بگیرند، میزان فروش آن در این کشور پهناور که یکی از اصلی‌ترین و بزرگترین بازارهای فروش اپل در جهان به شمار می‌رود، به شدت کاهش می‌یابد. در نتیجه، اپل مجبور می‌شود خیل عظیمی از کارگران فعال در کارخانه‌های پگاترون و فاکسکان در چین را اخراج کند و خط تولیدهای این کارخانه‌های چینی را منحل اعلام کند؛ اقدامی که بدون شک ضربه بزرگی به اقتصاد کنونی و تحت فشار چین وارد خواهد کرد و خسارات جبران ناپذیر تری در مقایسه با بایکوت محصولات اپل را برای چین به بار خواهد آورد.

طبق گزارش وب سایت phonearena، بنابراین به نظر می‌رسد که با احتساب این مساله، دولت چین هرگز به تحریم و بایکوت محصولات شرکت آمریکایی اپل و گوشی‌های آیفون که سهم بزرگی از بازار فروش چین را به خود اختصاص داده‌اند، روی نیاورد و به سایر گزینه‌های احتمالی برای ضد حمله به ایالات متحده آمریکا فکر کند تا بتواند علاوه بر آسیب رساندن و ضربه به اقتصاد آمریکا، شاهد کمترین تأثیر و تبعات منفی آن باشد.

بعد از اعلام تحریم هواوی از سوی آمریکا، موج جدیدی از توئیت‌ها و واکنش‌های شدید کاربران چینی در شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده است که همگی آمادگی خود را برای حمایت از این شرکت چینی اعلام کردند و خواستار اقدامات متقابلی که به اقتصاد و تکنولوژی ایالات متحده آمریکا ضربه بزند، شدند که از جمله مهم‌ترین این درخواست‌ها می‌توان به بایکوت و تحریم محصولات عرضه شده توسط اپل اشاره کرد.

بسیاری از آنها در توئیتر، فیس‌بوک، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی خود با هشتگ هایی همچون “حمایت از هواوی” و “بایکوت خرید آیفون و محصولات اپل ” انزجار خود را از تصمیم دولت ترامپ و خصومت با بزرگترین و موفق‌ترین شرکت تکنولوژی چینی نشان داده و از دولت چین تقاضا کرده‌اند که هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را برای جلوگیری از فروپاشی و ورشکستگی هواوی انجام دهد.

بدون شک مشکلات و کشمکش‌های دولت آمریکا با هواوی از جنجال‌برانگیزترین و خبرسازترین اتفاقات سال ۲۰۱۸ میلادی بود که به نظر می‌رسد به این زودی تمام نخواهد شد.

هواوی که بزرگترین تولیدکننده و توسعه‌دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه‌کننده موبایل در جهان محسوب می‌شود، در طول یک سال اخیر از سوی دولت ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و بسیاری از کشورهای هم‌پیمانش به شدت تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است و بسیاری از این کشورها اعم از آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و بریتانیا استفاده از محصولات هواوی و نصب تجهیزات مخابراتی و فعالیت این شرکت چینی را تحت تأثیر اتهامات جاسوسی برای دولت چین ممنوع اعلام کرده بودند.

با اینکه دولت چین و شرکت هواوی همه این اتهامات را بارها رد و تکذیب کردند، به نظر می‌رسد که نگرانی در مورد جاسوسی از اطلاعات کاربران در کشورهای مختلف علیه این اپراتورهای مخابراتی همچنان وجود دارد.

از طرفی دیگر، جنگ تجاری چین و آمریکا نیز به نگرانی‌های امنیتی علیه هواوی در توسعه زیرساخت‌های مربوط به شبکه ۵G مزید بر علت شده و در حال حاضر آتش اختلافات آنها را شعله‌ورتر از قبل کرده است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا