نگرانی اپل از کاهش سود

به راه افتادن جنبش ضدآیفون در چین در واکنش به تحریم گوشی های هواوی در امریکا می تواند به شرکت اپل به شدت آسیب زده و از سود امسال آن تا ۲۹ درصد بکاهد.

مجله آنلاین موبنا – در شرایطی که دولت امریکا با اعمال تحریم‌های مختلف بر علیه هواوی در تلاش است تا این شرکت را فلج کند، چینی‌ها هم بیکار ننشسته اند و جنبشی برای تحریم آیفون و عدم استفاده از تولیدات این شرکت به راه انداخته اند.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند چین با جمعیت انبوه و اقتصاد پیشرفته اش کاملاً در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند از اپل آمریکایی که سومین سازنده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان است، انتقام بگیرد.

بررسی‌های مؤسسه Goldman Sachs نشان می‌دهد اگر چین تصمیم بگیرد اپل را تحریم کند، سود جهانی این شرکت تا ۲۹ درصد کاهش می‌یابد. ۱۷ درصد از کل فروش تولیدات اپل مربوط به کشور چین است و لذا از دست دادن بازار این کشور برای اپل تبعات جبران ناپذیری را به همراه می‌آورد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که بسیاری از تولیدات اپل در کشور چین مونتاژ و تولید می‌شوند و اگر دولت این کشور تصمیم به جلوگیری از تولید آیفون و محصولات دیگر اپل در چین بگیرد، این شرکت باید هزینه‌های سرسام آوری را برای پرداخت حقوق به نیروی کار گران قیمت‌تر و عقد قرارداد با کارخانه‌های دیگری به منظور تولید آیفون و غیره بپردازد.

البته باید توجه داشت که این اقدامات بر روی اقتصاد کشور چین نیز تأثیر منفی می‌گذارد. ولی اصرار امریکا بر ضربه زدن به شرکت‌های چینی ممکن است چاره دیگری برای مقامات پکن باقی نگذارد.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا