چرا کاربران هوآوی نباید نگران باشند؟

این روزها خبر اِعمال محدودیت نرم‌افزاری گوگل بر محصولات هواوی، بحث داغی را بین دوستداران دنیای فناوری به راه انداخته است.

مجله آنلاین موبنا – سناریوهای مختلف برخورد هواوی با این مسئله نشان می‌دهد نباید نگرانی خاصی برای کاربران وجود داشته باشد. با بررسی این سناریوها و تاثیر آن بر کاربران ایرانی همراه باشید.

آیا اندروید از هواوی گرفته می‌شود؟ خیر!

بسیاری از کاربران وقتی برای اولین بار به خبر محدودیت‌های ایجاد شده برای هواوی نگاه می‌کنند، این تصور را دارند که هواوی دیگر قادر به استفاده از اندروید نخواهد بود. این تصور کاملاً نادرست است؛ چرا که اندروید بر اساس چیزی که Android Open Source Project (AOSP) نامیده می‌شود، یک نرم‌افزار متن‌باز بوده و هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند از آن به صورت آزادانه استفاده کند. از طرفی باید به این نکته نیز دقت کرد که این محدودیت فقط می‌تواند برای گوشی‌های آینده هواوی اثرگذار باشد و برای گوشی‌های فعلی هواوی و آنر (چه آنها که فروخته شده‌اند و چه آن‌ها که هنوز در انبار و فروشگاه‌ها هستند) هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

باید توجه داشت تحریم‌های آمریکا و گوگل (اگر واقعاً عملی شود) در بدترین حالت به گونه‌ای خواهد بود که برنامه‌ها و خدماتی نظیر Google Play Protect، Google Play Store و … برای گوشی‌های هواوی عرضه نخواهد شد. در این صورت به دو دلیل نگرانی خاصی وجود ندارد؛ نخست آنکه نرم‌افزارهای مشابه این سرویس‌ها وجود دارند و دوم آنکه با روش‌های مختلفی می‌توان این برنامه‌ها را بر روی گوشی نصب کرد؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون نیز کاربران برخی گوشی‌های چینی (با رام چین) می‌توانند نرم‌افزارهای گوگل را به روش‌های غیرمستقیم بر روی دستگاه خود نصب کنند.

در خصوص ارائه وصله‌های امنیتی نیز هواوی در بیانیه اخیر خود این اطمینان را به دارندگان گوشی‌های هواوی و آنر داده است که آن‌ها بدون هیچ مشکلی این بروزرسانی‌های امنیتی را برای گوشی و تبلت خود دریافت خواهند کرد.

سیستم عامل اختصاصی هواوی؟ چرا که نه!

تیم تحقیق و توسعه نرم‌افزاری هواوی یکی از گروه‌های قدرتمند این شرکت است که طبق شنیده‌ها سال‌هاست مهندسان توسعه‌دهنده هسته اندروید در آن به کار گرفته شده‌اند. طبق اعلام رسانه‌های مختلف، هواوی از چندی پیش به فکر سیستم عامل اختصاصی خود بوده و این حرکت هوشمندانه را از قبل آغاز کرده است. از آنجایی که طبق گزارش‌ها، این سیستم عامل از تمام برنامه‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کند و حتی فروشگاه ویژه نرم‌افزاری خود را نیز دارد، بنابراین می‌تواند جایگزین کاملی برای اندروید باشد.

اما حالا که هواوی ملزم به دنباله‌روی از سیاست‌های گوگل در بحث اندروید نیست و می‌تواند آزادانه اقدام به توسعه سیستم‌عامل کند؛ گزینه دوم در بحث ایجاد یک سیستم‌عامل اختصاصی، یعنی بهره‌گیری هواوی از توان اندروید‌های کاستوم مطرح می‌شود.

آیا جایگزین گوگل پلی در راه است؟

شاید برای بسیاری از کاربران باورپذیر نباشد که هواوی بتواند در مدت کوتاهی سیستم عامل اختصاصی خود را به صورت کامل و بی‌نقص توسعه دهد. از این رو، بر مبنای شنیده ها هواوی قصد دارد در گام اول به فکر جایگزین مناسبی برای Google Play Store باشد که یکی از پرطرفدارترین سرویس‌های گوگل است.

هواوی برای این موضوع دو راهکار در نظر گرفته است؛ اول آنکه تمرکز خویش را بر فروشگاه نرم‌افزاری خود با نام App Gallery بسیار بیشتر کرده و در حال تقویت این برنامه است. از سویی دیگر این امکان وجود دارد که هواوی به وسیله مذاکره با فروشگاه‌های بزرگ نرم‌افزاری، آن‌ها را به عنوان جایگزین مناسبی برای گوگل پلی استور در محصولات خود به کار گیرد. عده‌ای از کارشناسان نیز از احتمال ادغام App Gallery هواوی با یکی از این فروشگاه‌های نرم‌افزاری خبر می‌دهند.

در صورتی که این اتفاق رخ دهد، کاربران دیگر نگرانی خاصی برای دانلود اپلیکیشن‌های مختلف نخواهند داشت و می‌توانند به راحتی از نرم‌افزار جایگزین گوگل پلی استور استفاده کنند.

تاثیر بر گوشی کاربران ایرانی

جدای از سناریوهای جهانی که در بالا به آن اشاره کردیم، لازم به ذکر است که این موضوع برای ما ایرانیان از اهمیت کمتری برخوردار است؛ چراکه سال‌هاست گوگل ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده و کاربران ایرانی در زمان دانلود بسیاری از برنامه‌های با کیفیت فروشگاه Google Play با پیام «این برنامه برای کشور شما در دسترس نیست»، روبرو خواهند شد. در واقع کاربران ایرانی الان هم برای دانلود بسیاری از برنامه‌های باکیفیت باید یا به دانلود از سایت‌های فارسی متوسل شوند و یا از مارکت‌های وطنی نظیر کافه‌بازار، ایران‌استور، مایکت و … استفاده کنند.

در بُعد سیستم‌عامل نیز با توجه به اینکه هواوی هم‌اکنون هم اکثر بروزرسانی‌های خود را بر پایه پروژه AOSP در چین عرضه می‌کند، نگرانی وجود ندارد.

جمع‌بندی

با در نظر گرفتن حالت‌های مختلف و سناریوهای گوناگون که به آن‌ها اشاره شد، به وضوح مشخص است که محدودیت‌های گوگل نمی‌تواند مشکل حادی را برای هواوی ایجاد کند و کاربران هواوی در سراسر جهان، نه تنها نباید نگران بروزرسانی و مشکلات نرم‌افزاری گوشی‌های اندرویدی خود باشند؛ بلکه شاید باید منتظر اتفاقات شیرینی باشند که تا به امروز به خاطر محدودیت‌های گوگل برای آن‌ها اتفاق نیافتاده است!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا