حمایت کاربران چینی از هواوی

بعد از تحریم هواوی و لغو لایسنس اندروید از سوی گوگل، موج جدیدی از سوی خیل عظیمی از کاربران چینی در شبکه‌های اجتماعی این کشور بوجود آمده است که به دنبال اقدام متقابل و بایکوت محصولات اپل هستند.

مجله آنلاین موبنا – روز پنجشنبه بود که دولت ترامپ فهرست جدیدی از شرکت‌های ممنوعه برای تجارت با ایالات متحده آمریکا را اعلام و منتشر کرد که در آن نام شرکت چینی هواوی به عنوان بزرگترین توسعه دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین عرضه کننده گوشی‌های هوشمند در جهان نیز به چشم می‌خورد.

بعد از آن شرکت آمریکایی آلفابت، شرکت مادر گوگل و توسعه دهنده سیستم عامل اندروید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به اقدام جدید کاخ سفید به منظور قراردادن نام برخی شرکت‌های چینی از جمله هواوی در فهرست سیاه شرکت‌های ممنوعه برای تجارت با ایالات متحده آمریکا، مجبور خواهد بود مطابق قوانین و محدودیت‌های جدید ایالات متحده عمل کرده و لایسنس سیستم عامل اندروید را برای هواوی لغو کند.

بدون شک محدودیت‌های جدیدی که آمریکا برای هواوی وضع و اعمال کرده است، تأثیرات منفی و تبعات گسترده‌ای را درپی خواهد داشت و این بدان معناست که دیگر قادر نخواهد بود هرگونه سرویس اختصاصی ارائه شده توسط گوگل را استفاده کند و استفاده از سیستم عامل اندروید توسط هواوی تنها محدود به لایسنس‌های متن باز و AOSP خواهد بود.

حالا در گزارشی که CNBC به این موضوع پرداخته است، می‌توان دریافت که موج جدیدی از توئیت‌ها و واکنش‌های شدید کاربران چینی در شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده است که همگی آمادگی خود را برای حمایت از شرکت هواوی اعلام کرده‌اند و خواستار اقدامات متقابلی که به اقتصاد و تکنولوژی ایالات متحده آمریکا ضربه بزند، شده‌اند که از جمله مهم‌ترین این درخواست‌ها می‌توان به بایکوت و تحریم محصولات عرضه شده توسط اپل اشاره کرد.

بسیاری از آنها در توئیتر، فیس بوک، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی خود با هشتگ‌هایی همچون “حمایت از هواوی” و “بایکوت خرید آیفون و محصولات اپل ” انزجار خود را از تصمیم دولت ترامپ و خصومت با بزرگترین و موفق‌ترین شرکت تکنولوژی چینی نشان داده و از دولت چین تقاضا کرده‌اند که هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را برای جلوگیری از فروپاشی و ورشکستگی هواوی انجام دهد.

روز گذشته در بسیاری از رسانه‌های چینی اخباری منتشر شد که نشان می‌داد هواوی به منظور رهایی از وابستگی به سیستم عامل‌های ارائه شده توسط شرکت‌های آمریکایی نظیر اندروید گوگل ، قصد دارد یک سیستم عامل اختصاصی برای محصولات و گوشی‌های هوشمند خود طراحی و توسعه دهد که البته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری بر این باورند که این کار به هیچ عنوان عاقلانه و موفقیت‌آمیز به شمار نخواهد آمد، چراکه شرکت‌های بسیار قدرتمند تری نظیر مایکروسافت نیز به منظور رقابت با سیستم عامل‌های اندروید و ios اپل تلاش کردند تا با ارائه سیستم عامل موبایلی ویندوزفون توجه و رضایت کاربران را به سمت و سوی خود جلب کند اما ناموفق بودند.

بدون شک مشکلات و کشمکش‌های دولت آمریکا با هواوی از جنجال‌برانگیزترین و خبرسازترین اتفاقات سال ۲۰۱۸ میلادی بود که به نظر می‌رسد به این زودی تمام نخواهد شد.

هواوی که بزرگترین تولیدکننده و توسعه‌دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه‌کننده موبایل در جهان محسوب می‌شود، در طول یک سال اخیر از سوی دولت ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و بسیاری از کشورهای هم‌پیمانش به شدت تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است و بسیاری از این کشورها اعم از آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و بریتانیا استفاده از محصولات هواوی و نصب تجهیزات مخابراتی و فعالیت این شرکت چینی را تحت تأثیر اتهامات جاسوسی برای دولت چین ممنوع اعلام کرده بودند.

با اینکه دولت چین و شرکت هواوی همه این اتهامات را بارها رد و تکذیب کردند، به نظر می‌رسد که نگرانی در مورد جاسوسی از اطلاعات کاربران در کشورهای مختلف علیه این اپراتورهای مخابراتی همچنان وجود دارد.

از طرفی دیگر، جنگ تجاری چین و آمریکا نیز به نگرانی‌های امنیتی علیه هواوی در توسعه زیرساخت‌های مربوط به شبکه ۵G مزید بر علت شده و در حال حاضر آتش اختلافات آنها را شعله‌ورتر از قبل کرده است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا