آیا ژن زیبایی وجود دارد؟

دو جایگاه کروموزومی (لوکوس) در توالی چند ژن خاص شناسایی کردند که با مسائل تولید مثلی و سنتز هورمونی مرتبط است. دانشمندان گمان می‌کنند که زیبایی صورت با این ژنها رابطه دارد.

مجله آنلاین موبنا – داشتن زیبایی در چهره و اندام می‌تواند به عنوان یک موهبت طبیعی تلقی شود. زیبایی می‌تواند در میزان موفقت شغلی، اجتماعی و عاطفی فرد نقش مهمی بازی کرده و در افزایش اعتماد به نفس تاثیر به سزایی بگذارد.

یورونیوز؛ استاندارهای زیبایی در هر دوران و فرهنگی متفاوت است و حتی در زمان، مکان و فرهنگ یکسان نیز افراد نظرات متفاوتی در مورد زیبایی دارند.
به همین علت جمله «زیبایی در نگاه بیننده است» کاملا درست است. اما برخی افراد در اعصار و فرهنگ‌های گوناگون همواره زیبا شمرده می‌شوند.

دانش ما از زیبایی چندان زیاد نیست چرا که عوامل زیادی از قبیل سابقه خانوادگی، محیط زندگی، تغذیه و امکانات رفاهی بر زیبای افراد اثر می‌گذارند.

با این حال دانشمندان به دنبال آن هستند که بدانند آیا ژن‌های خاص وجود دارند که زیبایی در افراد را تعریف کنند.
گروهی از محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسن ایالات متحده آمریکا با بررسی ژنوم ۴,۳۸۳ فرد تلاش کردند تا ژن‌های احتمالی مرتبط با زیبایی و جذابیت چهره را شناسایی کنند.
نتایج تحقیق آنها در مجله علمی پلاس ژنتیک منتشر شده است.
آنها دو جایگاه کروموزومی (لوکوس) در توالی چند ژن خاص شناسایی کردند که با مسائل تولید مثلی و سنتز هورمونی مرتبط است. این دانشمندان گمان می‌کنند که زیبایی صورت با این ژنها رابطه دارد.
همچنین آنان دریافتند به ژن‌های مرتبط با شاخص توده بدنی در زنان و ژن‌های مرتبط با چربی خون در مردان نیز با زیبایی صورت رابطه دارد.
*آیا می‌توان ژن‌های زیبایی را تغییر داد؟
گرچه به نظر می‌رسد توالی ژنی می‌تواند بر جذابیت چهره و بدن اثر بگذارد اما ژنتیک تنها عامل موثر بر زیبایی نیست.
عوامل محیطی مانند شرایط زندگی از جمله تغذیه سالم، ورزش، عدم استعمال دخانیات و مراقبت‌های پیوسته پوستی نقش مهمی در میزان جذابیت چهره و بدن ایجاد می‌کنند.
شناسایی ژن‌های زیبایی می‌تواند به شناخت بهتر از جنبه‌های فیزیولوژیکی بدن انسان منجر شود.
گرچه امید آن می‌رود که در آینده انسان به توانایی دستکاری ژنتیکی دست یابد اما در حال حاضر امکان ایجاد تغییر در ژن‌ها وجود ندارد.
زیبایی و جذابیت ظاهری علاوه بر اثراتی که بر زندگی فردی و جمعی انسان‌ها دارد به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در فرگشت مطرح است.
نه تنها در انسان بلکه در سایر جانوران جذابیت ظاهری عامل موثری در بالا رفتن احتمال جفت‌گیری و تداوم نسل است.
از آنجایی که ساز و کار طبیعت در پی آن است که ذخیره ژنی موجودات را بهبود بخشد، انتخاب طبیعی به دنبال غربال کردن موجودات سالم‌تر و قوی‌تر در میان گونه‌های جانوری است تا نسل آنها تداوم یابد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد که زیبایی با ژن‌هایی مرتبط با سلامت و قدرت بدن جانوران رابطه دارد. با این حال، محققان درک بسیار کمی از جذابیت فیزیکی مربوط به ژن‌ها دارند و تحقیقات همچنان ادامه دارد.
 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا