دختران در استفاده از شبکه‌های اجتماعی پیشتاز هستند

رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: اعتیاد به وسایل ارتباطی از سن پایین شروع می‌شود و اوج آن در نوجوانی است، در پسرها استفاده از بازی‌های رایانه‌ای بیشتر است و دخترها، بیشتر سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش موبنا از مرکز ملی مطالعات اعتیاد، آفرین رحیمی موقر روز شنبه افزود: اعتیاد به بازی‌های رایانه ای موضوع جدید و یک دهه بوده که تبدیل به موضوعی بهداشتی شده و در طول چند ماه گذشته وارد طبقه بندی بیماری‌ها شده بنابراین یک بیماری رسمی شناخته شده است.
وی ادامه داد: اعتیاد به بازی‌های رایانه ای می‌تواند از سن سه سالگی شروع شود و متأسفانه خیلی از والدین فکر می‌کنند اگر در سن خیلی پایین وسایل ارتباطی را در اختیار بچه‌ها قرار دهند به تقویت هوش آنها کمک می‌کنند و خیلی مواقع برای اینکه بچه‌ها را سرگرم کنند، از این شیوه استفاده می‌کنند.
این روانپزشک اضافه کرد: اعتیاد به بازی کردن خودش به خودی خود بیماری است یعنی اعتیاد بر اساس تعریفش باعث می‌شود فرد بیش از اندازه به آن موضوع توجه کند و از فعالیت‌های فیزیکی معمولاً می زند و از موارد مورد علاقه و مورد تعهدش حذف می‌کند تا به بازی کردن بپردازد.
رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد، گفت: در کودکان و نوجوانان مشکل سلامتی جسمی هم پیش می‌آید و بسیاری اوقات از خواب و خوراک شان می زنند تا با رایانه بازی کنند و ممکن در جاهای نامناسب مثل زمانی که از خیابان رد می‌شوند همچنان به بازی کردن مشغول باشند و خطراتی برای آنها ایجاد شود.
رحیمی موقر، بهترین مداخله را پیشگیری دانست و گفت: امروزه دانش در مورد بازی کم است چون به تازگی وارد طبقه بندی بیماری‌ها شده و پژوهش‌ها نیز بسیار کم است.
وی ادامه داد: در مرکز ملی مطالعات یک گروه بسیح کردیم که به طور اختصاصی بر روی اعتیادهای رفتاری کار می‌کنند و به تازگی دستورالعمل‌های مربوط به پیشگیری و درمان تدوین می‌شود ولی بر اساس دانشی که در حال حاضر وجود دارد توصیه می‌شود خانواده‌ها مراقب باشند بچه‌ها حداکثر یک ساعت در روز بازی کنند و بازی‌ها متناسب با سن کودکان باشد.
رحیمی موقر افزود: البته اینکه از چه سنی بچه‌ها می‌توانند بازی کنند اختلاف نظر وجود دارد ولی کمتر از سن ۳ یا ۴ سالگی توصیه نمی‌شود از بازی‌های یارانه‌ای استفاده کنند.
رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد،در ادامه یکی از مباحث قابل طرح در سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد را، بررسی رفتارهای اعتیاد آور و افراط در استفاده از فضای مجازی عنوان کرد.
وی از کنگره دانش اعتیاد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کنگره‌های علمی در کشور نام برد و افزود: سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد در روزهای ۳۰ مرداد تا اول شهریور ۹۸ برگزار می‌شود .
استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شعار کنگره امسال را تصمیم گیری مبتنی بر دانش عنوان کرد و گفت: برای کنگره امسال، وقت بیشتری به مسئولان، سیاست گزاران و برنامه ریزان دادیم تا بتوان با استفاده از دانشی که در کشور تولید شده، در تصمیم گیر‌ی های درست و صحیح که منجر به برنامه‌های موفق و با کیفیت می‌شود، درست عمل کنیم.
وی، الکل، حشیش، مواد محرک و مواد افیونی تا داروهای مورد مصرف مثل ترامادول و همچنین اعتیادهای رفتاری مانند افراط در بازی کردن و گیم، افراط در استفاده ازشبکه های اجتماعی، افراط در استفاده از اینترنت و وسایل رایانه‌ای، را از محورهای کنگره بیان کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا