۲۱ کار ساده برای باهوش تر بودن!

این راه ها اگر چه طی مدتی کوتاه فرد را تبدیل به آلبرت انیشتین نمی کنند، اما عواملی بسیار کاربردی در رشد و تقویت هوش هستند.

مجله آنلاین موبنا – از نظر شما هوش و یا نبوغ به چه معنا است؟ عموما این اصطلاحات به توانایی دریافت و استفاده از اطلاعات اطلاق می شود. فرآیند دریافت و تحلیل اطلاعات نیز پروسه ای است که همه ما در زندگی روزمره خود با آن مواجه هستیم. تقویت هوش از جمله با ارزش ترین اقداماتی خواهد بود که هر فرد در قبال خودش می تواند انجام دهد. راه کار های متفاوتی برای ارتقا سطح هوش و شکوفایی نبوغ وجود دارند، این راه ها اگر چه طی مدتی کوتاه فرد را تبدیل به آلبرت انیشتین نمی کنند، اما عواملی بسیار کاربردی در رشد پارامتر های گفته شده هستند. بسیاری از افراد تنها به نتایج تست های هوش یا آی کیو توجه می کنند در حالی که مغز انسان و کارایی آن به واقع فراتر از چند عدد است، اما با این وجود هنوز هم روانشناسانی هستند که معتقد اند آی کیو انسان در طول زندگی تغییر نمی کند و ثابت است. به قول یکی از برترین نوابغ جهان یعنی”انیشتین”، همه افراد بشر نابغه اند! اما اگر از یک ماهی انتظار بالا رفتن از درخت را داشته باشید که قاعدتا نمی تواند آن را انجام دهد، تمام زندگی می پندارد یک نادان بوده است. این عبارت بسیار پر معنی است، با نگاهی اجمالی به آن می توان دریافت هر انسانی در حد توان و موقعیت خود می تواند یک نابغه باشد! در ادامه به ارائه چندین اقدام ساده در جهت رشد و شکوفایی ذهن خواهیم پرداخت.

 

21 کار ساده برای باهوش تر بودن!

هوش به وسیله ی مطالعه بروز یافته و به اصطلاح متولد می شود. به میزانی که مطالعه می کنید، ذهن نیز غذا دریافت کرده و بهره هوشی شما را بالا می برد.

 

اهداف به زندگی فرم و ساختار می بخشند و تنها در این شرایط است که انسان می تواند از ذهن خود انتظار عملکردی موثر و پیوسته را داشته باشد.

 

زمانی را که صرف اندیشیدن می کنید افزایش دهید! چرا که به این طریق به آرامش ذهنی دست خواهید یافت و آرامش برای مغز از جمله مهم ترین عوامل ارتقا هوش و بنوغ است.

 

سیستم بدن انسان و به خصوص مغز وی، اغلب فرآیند هایی را به خاطر خواهد سپرد که از آن یادداشت برداری کرده باشد. نت برداری حتی در حد چند کلمه مختصر کمک شایانی به قدرت حافظه می کند.

 

شاید متعجب شوید اما سودوکو مغز را به چالش می کشد و آن را وادار به فعالیت می کند درنتیجه به مغز شما این امکان را می دهد که با منطق تر تفکر کند. این بازی جز دسته بازی های مغزی طبقه بندی می شود و طبق تحقیقات موسسه آلزایمر آمریکا، می تواند فاکتور خوبی برای کاهش ریسک ابتلا به این بیماری باشد.

 

مغز ما برای فعالیت مناسب نیاز به سطح متعادلی از دریافت آب دارد. حفظ تعادل آب برای رسیدن به حداکثر فعالیت مغزی ضروری است و توصیه می شود روزانه مقادیر مشخصی از این مایع را طبق دستور پزشکان استفاده کنید.

 

تماشای بیش از اندازه برنامه های تلویزیونی عاملی مخرب برای ذهن و هوش محسوب می شود. اما اگر به تماشای تلویزیون علاقه مند هستید، بهتر است برنامه های مستند و خبر را بیشتر دنبال کنید.

 

ورزش ساختار بدن را حفظ می کند و آن را در طول روز پر انرژی نگه خواهد داشت در نتیجه راه کاری موثر برای جوان سازی سلول های مغزی و تقویت هوش و حافظه است.

 

هیچ ماشینی را نمی توان بدون سوخت به حرکت درآورد، این قاعده برای مغز نیز صدق می کند. خوردن صبحانه پیش از آغاز فعالیت روزمره مستقیما سبب افزایش عملکرد مغزی می شود.

 

به ذهن خود همانند یک گوشی همراه هوشمند نگاه کنید، هر چقدر هم که این گوشی پیشرفته و فوق العاده باشد بالاخره نیاز به شارژ مجدد پیدا خواهد کرد. مغز نیز همین طور است، خواب شبانه متعادل و آرام در هوشمند ساختن شما معجزه می کند.

 

تنها دلیلی که بسیاری از افراد از ریاضیات گریزان هستند، لزوم به کار گیری مغز است! با انجام عملیات ریاضی و حل مسائل آن، ذهن خود را ورزش می دهید و همانند ورزش عضلات، مغز نیز به تدریج قوی تر و سریع تر می شود.

 

اکسیژن برای مغز حیاتی است و بدون آن زمان زیادی دوام نمی آورد. برای آن که عملکرد مناسبی از ذهن خود دریافت کنید باید شیوه صحیح تنفس را پیش بگیرید و تکنیک های آن را بیاموزید.

 

حل جدول های مختلف همانند سودوکو که به آن اشاره شد، روشی کاربردی و در عین حال مفرح برای استفاده از ذهن است که در نهایت منجر به تقویت آن می شود.

 

بسیاری از مواد غذایی وجود دارند که ارتباطی موثر با سلامت مغز داشته و استفاده مکرر از آن ها توصیه می شود. برای مثال می توان از سبزیجات، روغن ماهی و یا مغز ها (گردو، پسته، بادام) نام برد.

 

باکتری های تخمیر کننده خاصی وجود دارند که به طور علمی توانایی ویژه ای در افزایش قدرت مغزی دارند. در نتیجه با استفاده از ماست و یا غذا های که طی تخمیر به دست می آیند می توانید تقویت نورون های مغزی را تضمین کنید.

 

برای آن که بهره هوشی بالا تری داشته باشید، مغز خود را به چالش بکشید. سوال هایی که به ذهنتان می آید را تجزیه تحلیل کرده و برای کشف پاسخ آن دست به تحقیق و پژوهش بزنید.

 

مکعب روبیک نیز همانند جدول و سودوکو از فعالیت هایی است که به ارتقا آی کیو بسیار کمک خواهد کرد.

 

مقادیر بیش از حد قند اگر چه در وهله اول برای مغز جذاب است اما در دراز مدت کمکی به تقویت آن نمی کند به علاوه آن که برای بدن خطرناک است در نتیجه در استفاده از این ماده غذایی احتیاط کنید.

 

شاید عجیب باشد اما فراگیری موسیقی و نواختن آن یکی از موثر ترین راه ها در پرورش مغز است. دلیل این امر نیز مراحل سه گانه یادگیری موسیقی است که شامل شنیدن، خواندن و نواختن می شود.

 

مغز برای فعالیت در روز نیاز به سوخت دارد و این سوخت را باید با استفاده از مواد مغذی پیش از گرسنگی تامین کنید.

 

بهره هوشی به طور ویژه ای بستگی به میزان تمرکز مغز دارد. در راستای تمرکز بر کار ها و فعالیت های مختلف تمرین کنید.

با وجود تمامی راه کار هایی که به آن ها اشاره شد، نابغه بودن یک کلید اساسی دارد و آن نیز چیزی نیست جز پشتکار. به توانایی های خود اعتماد داشته باشید و هر آن چه که در توان دارید برای شکوفایی ذهن خود به کار گیرید. مایوس شدن پرتگاهی است که شما را به سادگی از تبدیل شدن به یک انیشتین دیگر باز می دارد!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا