فرزندان، عصر محبوبیت گجت‌ها و جایگزین‌هایی برای گوشی و تبلت!

امروزه تکنولوژی و ابزارهای مرتبط با آن تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی شده‌اند و به همین دلیل نسبت به هر نسل دیگری نقش بزرگی در سرگرمی‌های کودکانه دارند. همانند هر موضوع دیگری، این مسئله نیز تنها نیازمند رعایت و حفظ تعادل خواهد بود.

مجله آنلاین موبنا – همانطور که می‌دانید، امروزه سطح استفاده از تکنولوژی توسط کودکان به وضعیتی غیرقابل‌کنترل تبدیل شده است. البته بسیاری از والدین نیز از این موضوع راضی هستند چراکه می‌توانند حین بازی کودک با تبلت یا گوشی هوشمند، به کارهای خود رسیدگی کنند. این در حالی است که استفاده بیش‌ازاندازه از تکنولوژی توسط کودکان، دنیا را با چالش‌های مهمی ازجمله چاقی دوران کودکی، دیابت و اختلال کم توجهی- بیش فعالی مواجه کرده است. در این میان ورزش‌های مفیدی وجود دارند که برای این دسته از کودکان بسیار مفید خواهند بود. ازجمله این ورزش‌های کاربردی می‌توان به مسابقه طناب‌کشی، هنرهای رزمی، صخره‌نوردی، شنا، تنیس، فوتبال و … اشاره کرد. در ادامه به هر کدام اشاره‌ای مختصر خواهیم داشت.

ازاینجا تا انتهای بحث تاکید می‌کنیم به روش‌های حذفی در رابطه با فناوری روی نیاورید زیرا میزان مقاومت در برابر خواسته شما را نزد فرزندان افزایش داده و عملا گرفتار یک پروسه فرسایشی خواهید شد. آنچه در ادامه گفته می‌شود نیازمند صبر بالای والدین است تا زمینه‌های علاقه‌مندی متنوع‌تری(علاوه بر تبلت و گوشی) در فرزند خود ایجاد کنید. فراموش نکنید حریف شما(تولیدات فناورانه) در این مسیر بسیار قدرتمند و جذاب است.

پیش از معرفی ورزش‌های مفید برای کودکانی که از تکنولوژی جدا نمی‌شوند، باید از سختی‌های این مسیر مطلع شوید و آنها را بپذیرید. هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگری با کاهش فعالیت‌های فیزیکی کودکان و حتی بزرگسالان جامعه روبه‌رو هستیم. ازاین‌رو طبیعی است که فرزندتان تمایلی به انجام تمرینات ورزشی آن هم به جای بازی با گوشی و تبلت نداشته باشد! دنیای رنگارنگ بازی‌های موبایلی و پیشرفت روزافزون فضاهای مجازی، هیچ‌گاه تبدیل به روندی خسته‌کننده به ویژه برای کودکان نخواهد شد. با وجود مقاومتی که ممکن است از جانب کودک خود در برابر ورزش مشاهده کنید، استمرار و ثبات والدین در این زمینه تاثیر بسیار مهمی خواهد داشت.

فرزندان، عصر محبوبیت گجت‌ها و جایگزین‌هایی برای گوشی و تبلت!

هولاهوپ یک حلقه اسباب‌بازی است که می‌توان آن را به دور کمر چرخاند. ازآنجایی‌که استفاده از این حلقه توسط کودکان بیشتر جنبه سرگرمی دارد تا ورزشی، اغلب با استقبال مناسبی مواجه می‌شود. هولاهوپ نه‌تنها به تناسب اندام کودک شما کمک کرده و مدت زمان کار با گوشی‌های هوشمند را کاهش می‌دهد، بلکه تاثیر بی‌نظیری هم در سلامت سیستم قلب و عروق خواهد داشت. ازجمله دیگر مزایای متعدد آن می‌توان به ارتقای تمرکز و هماهنگی بیشتر اعضای بدن نیز اشاره کرد. برای آن‌که سطح علاقه‌مندی کودک خود را به این وسیله افزایش دهید، استفاده از هولاهوپ های شب رنگ توصیه می‌شود. این مدل از هولاهوپ ها در نور کم درخشش زیبایی دارند و چشمان تیزبین کودک را به خود جذب می‌کنند.

 

طناب‌کشی یکی دیگر از ورزش‌های موثری است که به صورت گروهی انجام می‌شود. هر گروهی که بتواند طناب را به طرف خود بکشد و از خط مشخص شده روی زمین بگذراند، برنده مسابقه خواهد بود. این ورزش تمرینی بسیار مفید برای عضله دو سر و ماهیچه ساق پا به شمار می‌رود. از طرف دیگر مهم‌ترین مزیت مشارکت کودک در این فعالیت فیزیکی، یادگیری مفهوم مهمی تحت عنوان “کار گروهی” است.

 

هنرهای رزمی برای هر کودکی جز بهترین تمرین‌های ورزشی ممکن محسوب می‌شوند. ثبت‌نام کودک در یکی از مدارس معتبر آموزش هنرهای رزمی، مزیت‌های متعددی خواهد داشت:

– افزایش اعتمادبه‌نفس

– افزایش تمرکز

– افزایش انعطاف‌پذیری بافت‌های بدن

– هماهنگ‌سازی ذهن و جسم

علاوه بر مزایای مختلف در زمینه تنظیم وضعیت ذهنی و عاطفی، هنرهای رزمی یکی از مناسب‌ترین تمرین‌های توصیه‌شده برای کودکان مبتلا به بیش فعالی به شمار خواهد رفت. ازجمله دیگر خصوصیات آن می‌توان به هماهنگی هرچه بیشتر چشم و دست، ارتقای قدرت درونی، افزایش تعادل و توانایی تحمل شرایط دشوار اشاره کرد.

 

حرفه‌ای‌های صخره‌نوردی همواره در شمار متناسب‌ترین ورزشکاران دسته‌بندی می‌شوند. این ورزش بی‌نظیر نه‌تنها می‌تواند ذهن کودک شما را از وابستگی بیش‌ازاندازه به تکنولوژی دور کند، بلکه برای تقویت پاها و بازوها نیز بسیار مفید خواهد بود. گفته می‌شود که صخره‌نوردی دارای اثرات مثبت بر اضطراب، اعتمادبه‌نفس و حتی افسردگی است. البته منظور از صخره‌نوردی برای کودکان، انجام این فعالیت در محیط‌های طبیعی که خطرات بیشتری نیز دارند نخواهد بود. بهتر است کودکان سنگ‌نوردی سالنی را تجربه کنند. سنگ‌نوردی سالنی با استفاده از مصالحی مانند فایبرگلاس یا چوب، صخره‌نوردی اسپرت در طبیعت را شبیه‌سازی می‌کند. ازآنجایی‌که در این مدل می‌توان کنترل بیشتری بر کودک داشت، از نظر ایمنی برای رده‌های سنی پایین مناسب‌تر است.

 

همه ما با مزایای منحصربه‌فرد ورزش شنا آشنا هستیم. شاید شنا ورزشی باشد که با کمترین سطح مقاومت از جانب کودک روبه‌رو شود، زیرا اغلب کودکان به قرارگیری در محیط‌های آبی علاقه زیادی دارند. در واقع برای متقاعدسازی کودک به انجام این ورزش، انرژی چندان زیادی از والدین سلب نخواهد شد. شنا برای افزایش انعطاف‌پذیری بدن، کاهش التهاب و توسعه توده عضلانی فوق‌العاده است. تحقیقات مختلف حاکی از آن هستند که نرخ مرگ‌ومیر شناگران در مقایسه با سایر رشته‌های ورزشی، ۵۰ درصد کمتر است.

 

تنیس نیز یکی دیگر از ورزش‌هایی است که به آموزش مفهوم کار گروهی می‌پردازد. این ورزش ضمن افزایش اعتمادبه‌نفس در کودکان، می‌تواند شرایط بازی‌های ویدئویی را هم برای آنها شبیه‌سازی کند. درست مانند آن است که خودشان در دنیای واقعی مشغول بازی و مسابقه با یک دوست صمیمی باشند. مهم‌ترین مزایای تنیس شامل افزایش هماهنگی چشم و دست، انعطاف‌پذیری، کنترل حرکتی بهتر و تعادل خواهد بود. این ورزش حتی می‌تواند تبدیل به رشته حرفه‌ای کودک شما در آینده‌ای نزدیک شود.

 

اگر از کودکی که شدیدا به تکنولوژی وابسته است بخواهید در کلاس‌های ژیمناستیک ثبت‌نام کند، با یک تیر چندین هدف را به صورت همزمان نشانه خواهید گرفت. ضمن این‌که مدت زمان کار با دستگاه‌های هوشمند کاهش می‌یابد، کودک می‌تواند تناسب اندامی باورنکردنی را از همان سنین پایین تجربه کند و از همه مهم‌تر آن‌که به‌مرورزمان و در بزرگسالی یک ورزشکار حرفه‌ای خواهید داشت که حتی ممکن است در المپیک نیز مدال بیاورد! ژیمناستیک مزایای مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها شامل افزایش انعطاف‌پذیری بی‌نظیر بدن، بهبود عملکرد ذهنی، هماهنگی بیشتر اعضا، منضبط سازی افراد و ارتقا قدرت جسمانی هستند. البته باید در انتخاب آموزشگاه مناسب دقت زیادی به خرج دهید. به یاد داشته باشید که هدف شما از ثبت‌نام کودک در کلاس ژیمناستیک پرورش یک ورزشکار حرفه‌ای نیست، بلکه صرفا ایجاد فاصله میان وی و کار با گوشی‌های هوشمند مد نظر خواهد بود.

 

یکی از بهترین فعالیت‌ها برای دور کردن کودکان به ویژه پسر بچه‌ها از کار زیاد با تبلت یا گوشی‌های هوشمند، تشویق آنها به حضور در کلاس‌های فوتبال خواهد بود. فوتبال ورزشی بسیار مفید برای سلامت سیستم قلبی عروقی، افزایش انعطاف‌پذیری و همچنین هماهنگی میان اعضای بدن محسوب می‌شود. علاوه بر این همانطور که می‌دانید، فوتبال ورزشی تیمی است و به همین دلیل می‌تواند کودک را به خوبی با مفهوم کار گروهی آشنا کند. از طرف دیگر انجام این ورزش در محیط‌های خارجی، تاثیر مهمی بر سلامتی خواهد داشت. هنگامی‌که کودک در معرض نور آفتاب به بازی می‌پردازد، ویتامین دی بیشتری را جذب می‌کند که برای توسعه استخوان‌هایی قوی ضروری است. تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده زیاد از تبلت یا گوشی‌های هوشمند در فضای سربسته می‌تواند منجر به نزدیک‌بینی در کودکان شود. ازاین‌رو یکی دیگر از مزایای فوتبال در محیط آزاد، تقویت بینایی خواهد بود.

 

کشتی نیز ورزش منحصربه‌فردی است که می‌تواند به تقویت سرعت عمل و حساسیت هر یک از طرفین منتهی شود. در واقع با بررسی رفتار حریف و پیش‌بینی تصمیمی که به زودی خواهد گرفت، دقت فرد بالا می‌رود. این ورزش می‌تواند به تنظیم عملکرد ذهنی- جسمی، افزایش مسئولیت‌پذیری شخصی، توسعه مهارت‌های دفاعی کمک کند. با ثبت‌نام فرزندتان در یک آموزشگاه مناسب، می‌توانید مطمئن باشید که به‌هیچ‌عنوان هزینه و زمان خود را تلف نکرده‌اید.

 

چه کسی است که دوست نداشته باشد شبیه یک ابرقهرمان از هر مانعی عبور کند؟ پارکور ورزشی جالب است که فرد را ملزم به عبور از موانع در سریع‌ترین زمان ممکن می‌کند. این تمرین که گاهی اوقات “دویدن آزاد” نیز نامیده می‌شود، تلفیقی از ژیمناستیک، هنرهای رزمی و حتی اسکیت برد بدون وسیله خواهد بود! ممکن است برای یافتن کلاسی مناسب که به آموزش پارکور بپردازد مقداری دچار مشکل شوید، اما اگر یکی از آنها را بیابید قطعا پشیمان نخواهید شد. افزایش هماهنگی میان اعضای بدن و ارتقا قدرت جسمانی ازجمله اصلی‌ترین مزایای این ورزش هستند.

 

همانطور که توضیح داده شد، هدف از تشویق کودک به انجام تمرینات ورزشی حذف کامل تکنولوژی از زندگی وی نخواهد بود. امروزه تکنولوژی و ابزارهای مرتبط با آن تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی شده‌اند و به همین دلیل نسبت به هر نسل دیگری نقش بزرگی در سرگرمی‌های کودکانه دارند. همانند هر موضوع دیگری، این مسئله نیز تنها نیازمند رعایت و حفظ تعادل خواهد بود. مزایای محدودسازی زمان کار با دستگاه‌های هوشمند بی‌شمار هستند. به همین دلیل انتخاب ورزشی مناسب که بتواند قدرت ذهنی و جسمی کودک را توسعه ببخشد، اهمیت زیادی دارد. ممکن است برای تصمیم‌گیری اصولی در این زمینه نیازمند تجربه تمرینات ورزشی مختلف و به‌نوعی آزمون و خطا باشید. دقت کنید که علاقه به‌مرورزمان ایجاد می‌شود و باید در این مسیر همراه و حامی فرزند خود باشید. ورزش از هر نوعی که باشد، ذهن فرد را سازمان‌دهی می‌کند و به همراه تقویت وضعیت جسمانی کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد. دقیقا به همین علت است که پس از گذشت زمان تبدیل به یکی از بهترین سرگرمی‌های شخصی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا