مالیات بیش از ۹ درصد برای بسته‌های اینترنت تخلف است

سیدمحمد امامی گفت: طبق آخرین گزارش هیچ کم‌فروشی در فروش اینترنت وجود ندارد، اما به دلیل مسائل فنی تا ۵ درصد ممکن است در میزان خرید و دریافت اینترنت اختلاف وجود داشته باشد.

مجله آنلاین موبنا – سیدمحمد امامی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، در رابطه با صورتحساب‌های جدیدی که برای مشترکان همراه اول پس از صورتحساب اشتباه صادر شد، اظهار کرد: ما با توجه به شکایت‌های مردمی که توسط سامانه ۱۹۵ دریافت می‌کنیم، در مرحله رسیدگی به شکایت‌ها این صورتحساب‌ها را دوباره بررسی می‌کنیم که آیا صورتحساب‌هایی که مجدداً برای مشترکان صادر شده است با توجه به ایرادی که قبلاً در آن وجود داشت، درست است. این اقدامات در مرحله رسیدگی انجام می شود که ما تاکنون در این رابطه مدرکی مبنی بر این که مجدداً اشتباهی رخ داده باشد پیدا نکردیم ولی این موضوع همچنان درحال بررسی است و درصورت وجود مدرکی مبنی بر تخلف، حتماً آن را اعلام می‌کنیم.

وی درخصوص افزایش قیمت بسته‌های اینترنت و مبلغ مالیت بر ارزش افزوده گفت: مشترکان اپراتورها مبلغی را تحت عنوان مبلغ ارزش افزوده باید پرداخت کنند که هر چقدر مبلغ پایه بیشتر شود، به طبع آن مالیات بر ارزش افزوده هم بیشتر خواهد شد. مالیات بر ارزش افزوده همان ۹٪ است و در این خصوص گزارش تخلفی برای افزایش درصد مالیات بر ارزش افزوده به ما نرسیده است.

امامی درباره اظهارات روز گذشته وزیر ارتباطات مبنی بر کم فروشی بعضی از شرکت‌های اینترنتی گفت: در این خصوص باید بررسی‌های لازم صورت گیرد که این بررسی در چند روز آینده انجام و نتیجه اعلام خواهد شد. اما طبق آمارهای به دست آمده از تست‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی که گزارش آن در چهارشنبه هفته گذشته دریافت شد، در بحث حجم بسته‌های فروخته شده مشکلی وجود ندارد و تنها اختلاف ۵ درصدی وجود دارد که آن هم به دلیل طبیعت تکنولوژی و IP است که در مواقعی سرعت کم و زیاد می‌شود.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده سازمان تنظیم مقررات در همین خصوص توضیح داد: در واقع بخشی از این خطا مربوط به PAY LOADهاست؛ به طور مثال زمانی که شما فایلی به حجم ۱۰۰ مگ را از وبسایتی دانلود می‌کنید حجمی که برای دانلود این فایل استفاده می‌شود، ۱۰۵ مگ است. این ۵ مگ اختلاف به دلیل اُوِرهد دانلود است؛ به این صورت که حجمی در ابتدا و انتهای این بسته اضافه می‌شود تا انتقال فایل صورت گیرد. پس زمانی که شما فایل ۱۰۰ مگی را دانلود می‌کنید، باید یک بسته ۱۰۵ مگی خریداری کنید چراکه حجم فایل مورد نظر شما با یک حجمی تحت عنوان هدر و فووتر جمع می‌شود و سپس دانلود می‌شود و این مسئله از دید ما مشکلی ندارد. بررسی‌ها برای مورد خاصی که وزیر ارتباطات به آن اشاره کردند صورت خواهد گرفت و نتیجه اعلام می‌شود.

وی درخصوص پیامک‌های مزاحم و اقدامات صورت گرفته در این خصوص توضیح داد: در این زمینه اقدامات خیلی زیادی انجام شده است. پیامک‌های مزاحم به صورت کلی به دو دسته مهم تقسیم می‌شوند؛ یکی پیامک‌هایی که از شماره‌های شخصی ارسال می‌شود و دوم پیامک‌هایی که از سرشماره‌ها ارسال می‌شود. دسته اولی که با ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحمت ایجاد می‌کنند با شماره #۸۰۰* مسدود می‌شود و ما مشکلی در این خصوص نداریم و شکایت‌ها از این موضوع خیلی خیلی محدود است. این شماره‌ها بعد از اعلام شکایت مشترکان سریعاً توسط اپراتورها مسدود می‌شوند.

امامی درخصوص نحوه برخورد با شماره‌های متخلف ادامه داد: دستورالعمل تغییر در بدنه اپراتورها برای برطرف کردن این مشکل صورت گرفته است. از آنجایی که اپراتورها با شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌کنند، قرارداد بسته‌اند، اگر تخلفی از سمت سازمان تنظیم مقررات رادیوئی یا خود اپراتور گزارش شود، اپراتور می‌تواند طبق قراردادی که دارد، پنالتی را از شرکت cp دریافت و جریمه مقرر را برای آن شرکت اعمال کند. در واقع می‌توان گفت موضوع کاملاً تحت کنترل اپراتور و سازمان تنظیم مقررات است و مشکلی در این زمینه نداریم.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده سازمان تنظیم مقررات در رابطه با دسته دوم گفت: موضوع اصلیِ شکایت‌ها، پیامک‌هایی است که از شماره‌های شخصی ارسال می‌شود؛ در این زمینه نیز اقدامات زیادی صورت گرفته است. یکی از این اقدامات سامانه SNS است که با استفاده از این سامانه تعداد پیامک‌هایی که به صورت آماری برای یک شخص ارسال می‌شود شناسایی و سپس مسدود می‌شود و همچنین آستانه گذاشتن برای ارسال پیامک‌ها نیز انجام شده است. برخورد با کسانی که این سیم‌کارت‌ها را در اختیار افراد قرار می‌دهند نیز انجام شده است و حدود ۴۶ دفتر متخلف در این زمینه، دسترسی‌هایشان محدود شده است. در سامانه شکایت هم شکایت‌های مشترکان را دریافت می‌کنیم و مشترکان می‌توانند شماره‌هایی را که برایشان مزاحمت ایجاد می‌کنند، به سامانه ۱۹۵ گزارش کنند و پس از بررسی تخلف توسط این سامانه شماره موردنظر مسدود می‌شود.

وی در آخر اظهار داشت: این‌ها بخشی از اقداماتی است که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام شده است اما از آنجایی که این قضیه توسط شماره‌های شخصی انجام می‌شود، این موضوع نمی‌تواند در کنترل ۱۰۰٪ ما باشد اما پیشرفت‌های خیلی خوبی در این زمینه صورت گفته است که باعث کاهش قابل توجه میزان شکایت‌ها نیز شده است.

امامی ادامه داد: تعداد پیامک‌هایی که از سال گذشته تاکنون قطع شده، حدود ۱۲۰ هزار شماره پیامک است و روند قطع شماره‌ها طی یک ماه و نیم اخیر کاهش پیدا کرده است. همچنین در سایت www.cra.com کانتری وجود دارد که تعداد پیامک‌های مسدودی را نمایش می‌دهد و از کاهش روند مسدودسازی این کانتر می‌توان نتیجه گرفت که میزان شکایت‌ها و رفتارهای متخلفانه در این خصوص کاهش پیدا کرده است. درمجموع یکی از موضوعاتی که خیلی روی آن کار می‌شود بحث SMS و سامانه flad manegment است که در آن روال‌های کشف تخلف را ارتقا می‌بخشیم و از لحاظ فنی روندی رو به جلو دارد و در حال بروزرسانی‌های بهتر است.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا