شگفتی‌های مغز: آثار پنهان «بو» بر رفتار انسان!

شاید باورکردنی نباشد اما رایحه‌ها و بوهای مختلف، تاثیرات به سزایی بر نحوه خرید شما و میزان آن خواهند داشت. طبق تحقیقی که در دانشگاه شیکاگو صورت گرفت، ۸۴ درصد از مردم در فروشگاه‌هایی که بوهای جذب‌کننده اسپری شده بود، خرید بیشتری می‌کردند و حتی اجناس را دقیق‌تر می‌دیدند!

مجله آنلاین موبنا – آیا تاکنون به تاثیری که بوها و رایحه‌های مختلف می‌توانند بر مغز و بدن هر کدام از ما داشته باشند، فکر کرده‌اید؟ شاید عجیب باشد اما هر بوی متفاوتی که از طریق مسیر بویایی مغزی خود احساس می‌کنید، تاثیراتی منحصربه‌فرد دارد که این طیف اثرات می‌تواند بسیار هم متنوع باشد! از کاهش استرس و تقویت تمرکز گرفته تا تسهیل روند خواب. تحقیقات نشان داده‌اند، استفاده از اسپری‌های حاوی رایحه گل‌های مختلف در اتاق‌خواب نسبت به زمانی که هیچ‌گونه رایحه‌ای به مشام نمی‌رسد، می‌تواند منجر به تجربه رویاهای مثبت‌تری در حین خواب شبانه شود. البته لازم به ذکر است که عمده خواب‌هایی که می‌بینیم، ناشی از استرس‌ها و  مشغله‌های ذهنی ما در طول روز است و یا در مورد آن دسته موضوعاتی خواهد بود که به آن علاقه‌مند هستیم. با این حال استفاده از اسپری‌های این‌چنینی می‌تواند تاثیراتی بر شیرین‌تر شدن رویاهای ما داشته باشد.

قوه بویایی انسان در رقابت با بسیاری از حیوانات قطعا عقب خواهد ماند. برای مثال بینی انسان شامل ۵ میلیون رسپتور یا گیرنده است درحالی‌که این تعداد در سگ به ۲۰۰ میلیون می‌رسد و ازاین‌رو نقش مهمی را در سلامت فیزیکی و حتی ذهنی حیوان ایفا می‌کند.

اما آنچه محققان در مورد نقش مهم حس بویایی اشاره می‌کنند، اهمیت در جهت حفظ زندگی انسان‌های اولیه بوده است به‌طوری که از بسیاری از حادثه‌ها به کمک همین حس نجات پیدا یافته‌اند. سلول‌های بویایی در بینی به یک سیستم مغزی به نام سیستم لیمبیک اتصال می‌یابند که گفته می‌شود از قدیمی‌ترین اجزای کشف‌شده در مغز است. این سیستم نقش مهمی در احساسات، رفتارها و حافظه بلندمدت علاوه بر تجزیه و تحلیل حس بویایی بر عهده دارد.

همان‌طور که گفته شد این حس در انسان‌های اولیه، بسیار قدرتمندتر عمل می‌کرده است به‌گونه‌ای که امکان تشخیص حضور دشمن و یا حتی تشخیص محل غذا را ممکن می‌ساخته. امروزه اگرچه نقش حفاظت از حیات حس بویایی بسیار کم‌رنگ شده است اما هنوز هم اثرات گسترده‌اش بر مغز و بدن پابرجاست. ازاین‌رو در ادامه مطلب به ارائه برخی از جالب‌ترین این تاثیرات خواهیم پرداخت.

شگفتی‌های مغز: آثار پنهان «بو» بر رفتار انسان!

شاید باورکردنی نباشد اما رایحه‌ها و بوهای مختلف، تاثیرات به سزایی بر نحوه خرید شما و میزان آن خواهند داشت. طبق تحقیقی که در دانشگاه شیکاگو صورت گرفت، ۸۴ درصد از مردم در فروشگاه‌هایی که بوهای جذب‌کننده اسپری شده بود، خرید بیشتری می‌کردند و حتی اجناس را دقیق‌تر می‌دیدند!

 

اتاق خود را قبل از خواب شبانه معطر به رایحه گل‌های خوشبو، کنید. این امر منجر به تجربه رویاهایی مثبت‌تر می‌شود. طی تحقیقاتی که صورت گرفته است، زنان و مردان متفاوتی داوطلب شده و دسته‌ای در مجاورت رایحه گل قرار گرفتند دسته‌ای در مجاورت هیدروژن سولفید و دسته آخر نیز هیچ بوی خاصی دریافت نکردند. دسته‌ای که بوی گل احساس کردند خواب بهتری داشتند و بدترین خواب شبانه را نیز گروه هیدروژن سولفید تجربه کردند. این تحقیق در کمال سادگی از تاثیرات وسیع بوهای مختلف پرده برداشت.

 

بوی وانیل، قهوه و رز هر کدام به‌طور ویژه‌ای می‌توانند در کاهش استرس موثر باشند. تحقیقاتی که در دانشگاه مریلند صورت گرفت، تاثیرات شگفت رایحه گیاه اسطوخدوس را در کاهش اختلالات خواب، اضطراب و استرس نشان داده است. اما هیچ مدرک مستندی در جهت اثبات عملکرد مغزی این رایحه در دست نیست.

به گفته دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، بوی قهوه می‌تواند اثرات آرام بخشی داشته باشد. تحقیقاتی از تایلند نیز رایحه گل رز را به عنوان کاهنده ریت تنفس و همچنین کاهنده فشارخون معرفی کرده است.

 

بوی نعنا، توت‌فرنگی و اسطوخدوس همگی در این امر می‌توانند یاری‌رسان واقع شوند. برای مثال دونده‌هایی که با بوی نعنا در تماس بوده‌اند، سریع‌تر از بقیه دویده‌اند و تمرکز بالاتری نیز داشته‌اند. همچنین کودکانی که پیش از امتحان خود بوی توت‌فرنگی را استشمام کرده‌اند، نتیجه بهتری گرفته‌اند.

 

نتیجه تحقیقی که در دانشگاه تورنتو صورت گرفت، اثرات مفید رایحه‌ها و بوهای مختلف در بازیابی حافظه در افرادی بود که دچار از دست رفتن حافظه خود شده بودند. همچنین این بازیابی به کمک بوهای متفاوت، واضح‌تر و دقیق‌تر از سایر متدها است و حافظه فرد با قدرت بالاتری بازمی‌گردد. تئوری که برای این اثر ارائه شده است، ارتباط مکان پردازش حس بویایی در مغز با منطقه‌ای است که در احساسات و حافظه دخیل است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا