۴۴ توصیه برای زندگی بهتر!

قبل از آنکه متن را بخوانید بهتر است بدانید که با شما هم‌نظریم! اجرای برخی از توصیه‌هایی که در ادامه می‌آید عملا باتوجه به شرایط زندگی هر فرد می‌تواند غیرممکن به نظر آید اما انسان می‌تواند تغییرات بزرگی را ایجاد کند این را فراموش نکنید که شما هم موجود قدرتمندی هستید…

مجله آنلاین موبنا – -آیا شما نیز جز آن دسته افرادی هستید که حس می‌کنند تنها در حال سپری کردن روزهایشان‌اند؟ اگر این‌چنین است، قطعا رویای آزادی بیشتر، زمان بیشتر، هیجان بیشتر و حتی عشق بیشتری را در سر می‌پرورانید. متاسفانه بسیاری از مردم زندگی خود را در حالی سپری می‌کنند که هیچ‌گاه به پیشنهادهای جذاب آن برای طی کردن مسیری بهتر، گوش فرا نداده‌اند. نکته مهمی که باید بدانید این است که هر اتمسفر منفی ایجادشده در اطراف شما، در اصل زاییده افکارتان است. ازاین‌رو تنها آرزوی داشتن زندگی بهتر، کارایی نخواهد داشت بلکه برای دست یافتن به این آرزو باید دست به کار شوید. در ادامه به بررسی مواردی می‌پردازیم که با به کار بستن آن‌ها، توانایی شما برای تجربه یک زندگی موفق‌تر، افزایش می‌یابد. بعضی از این ایده‌ها را خود نیز می‌دانید، بعضی دیگر نکته‌هایی هستند که نسبت به آن‌ها بی‌توجه بوده‌اید. امکان اجرای یک سری از این ایده‌ها در حال حاضر هم برایتان وجود دارد و برای تعدادی از آن‌ها باید یک برنامه‌ریزی آینده‌نگر داشته باشید. با ما همراه باشید.

  1. + یک لیست از علاقه‌مندی‌های خود تهیه کنید و هر کدام را که به انجام می‌رسانید تیک بزنید. همه ما روزی از دنیا خواهیم رفت چه بهتر که تا این زمان از زندگی خود و کارهای موردعلاقه‌مان لذت ببریم.
  2. + اهدافتان را مشخص کرده و آن‌ها را یادداشت کنید. این هدف بندی می‌تواند ماهانه، هر ۵ سال، هر ۱۰ سال و یا در هر بازه زمانی که شما دوست دارید انجام شود. زمانی که بازه موردنظر به سر می‌رسد، به گذشته نگاه کنید، آیا توانسته‌اید به هدف موردنظر خود دست پیدا کنید؟ اما چرا باید اهداف یادداشت شوند؟ زیرا با این کار، حالت عملی بیشتری به خود می‌گیرند.
  3. + برای دیگران زندگی نکنید. مسیر زندگی خود را بنا بر انتظاراتی که دیگران از شما دارند، برنامه‌ریزی نکنید، فرقی ندارند که منظور از دیگران چه کسانی باشد.
  4. + برای دیگران زندگی کنید! شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا صحبت خود را نقض می‌کنیم؟ در حقیقت منظور از این مورد این نکته است: اگرچه گفته می‌شود به دیگران اجازه تعیین مسیر برای خود ندهید، اما مسیری را نیز انتخاب نکنید که سبب صدمه زدن به آن‌ها شود. اگر از آن‌هایی که دوستشان دارید مراقبت نکنید، دیگر چه چیزی برای شما باقی خواهد ماند؟
  5. + یک منبع کنترل درونی برای خود خلق کنید. به صورت کلی دو دسته از افراد وجود دارند؛ آن‌هایی که بر اختیارات خود تمرکز می‌کنند و دسته‌ای که بر آنچه نمی‌توانند کنترل کنند، متمرکز می‌شوند. منابع خارجی را برای شکست‌های خود مقصر ندانید، بلکه به تقویت منبع کنترل درونی خود توجه داشته باشید.
  6. + غر نزنید. اگر مشکلی در زندگی خود دارید که خاطر شما را ناراحت می‌کند، دو راه دارید. یا در موردش غر بزنید که نتیجه جز ناراحتی بیشتر ندارد و یا این‌که با اراده مصمم نسبت به تغییر آن اقدام کنید.
  7. + حسود نباشید. نه به خاطر این‌که از نظر اخلاقی نادرست است، بلکه به این دلیل که جز عواطف مخرب به شمار می‌رود و درعین‌حال نشانه‌ای قوی مبنی بر این مورد است که از زندگی خود لذت کافی را نمی‌برید.
  8. + خرچنگی در یک سطل نباشید! خرچنگ‌ها عادتی دارند به این صورت که اگر در یک سطل باشند و یکی از آن‌ها در شرف بیرون رفتن از آن باشد، او را دوباره به داخل می‌کشند. زمانی که شما نیز نرم موجود در اطرافتان را می‌شکنید، از جانب کسانی که دوستتان دارند، عقب کشیده می‌شوید و این در فکر آن‌ها یک عکس‌العمل طبیعی است. اما شما سعی کنید این‌گونه نباشید، پذیرای تغییرات و تفاوت‌ها باشید.
  9. + شکست چیز بدی نیست. تنها راه برای جلوگیری از شکست و یا تحمل عواقب به بار آمده، این است که دست و پای اضافه نزنید! شکست جزئی از پیروزی است هرچند هم که به این جمله اعتقادی نداشته باشید، باید آن را بپذیرید و دوباره تلاش کنید.
  10. + ترس از شکست را با تصور بدترین شرایط ممکن، حذف کنید. بهترین روش برای مقابله با ترس از شکست، تصور کردن بدترین کابوس ممکنتان خواهد بود. اگر تلاش کنید و شکست بخورید، بدترین اتفاقی که می‌افتد چیست؟ ۹۹ درصد موارد متوجه می‌شوید که این بدترین اتفاق، آنقدرها هم وحشتناک نیست.
  11. + شایعه نسازید. اگرچه ممکن است گاهی از این کار احساس خوبی داشته باشید، اما می‌تواند آثار زیان‌بار متعددی چه بیرونی و چه درونی بر جای بگذارد.
  12. + چیزهایی که نمی‌توانید تغییر دهید را رها کنید. انرژی و زمان خود را بر اصلاح و تغییر آنچه می‌توانید تغییر دهید متمرکز کنید، نه چیزهایی که کاری از دستتان برنمی‌آید!
  13. + تفاوت ایجاد کنید. شما می‌توانید تغییر ایجاد کنید اما به شرط این‌که وجود حقیقی خود را گم نکرده باشید. در حقیقت تغییرات زمانی رخ می‌دهند، که به خودتان باور داشته باشید.
  14. + از بدن خود محافظت کنید. هر زمان که می‌توانید غذای سالم بخورید، خواب شبانه کافی و باکیفیت داشته باشید و ورزش را نیز فراموش نکنید.
  15. + از ذهن خود محافظت کنید. بیشتر کتاب بخواهید و ذهن خود را کمتر با مواردی که ارزش واقعی ندارند، درگیر کنید. درواقع مراقب افکاری که آن را پر می‌کنند، باشید.
  16. + برای آینده برنامه‌ریزی کرده ولی در حال حاضر زندگی کنید. اگرچه برنامه‌ریزی برای آینده امری بسیار مهم است، اما نباید زمان حال را فدای آن کنید. راهی پیدا کنید که درعین‌حال که در تلاش برای دست‌یابی به چیزهای بهتر هستید، از زندگی خود نیز لذت کافی ببرید.
  17. + آگاهانه زندگی کنید. همه ما ممکن است به روزمرگی‌هایی که در طی روزهای متوالی برایمان ایجاد می‌شود، عادت کنیم اما باید توجه داشته باشید که تنها تعداد روزهای محدودی را در این کرده خاکی زندگی خواهید کرد. زندگی خود را در حالت پرواز خودکار قرار ندهید، آگاهانه زندگی کنید. خود و کارهایی که می‌کنید را به چالش بکشید؛ چرا در حال انجام این کار هستم؟
  18. + با ترس‌های خود روبه‌رو شوید. همه ما مشکلاتی در زندگی داریم از شرایطی که در آن قرار داریم گرفته تا مسائل شخصی، نیروهایی هستند که ما را از انجام کارهایی که واقعا علاقه داریم، دور نگه می‌دارند.
  19. + مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنید. بعضی از مردم ذاتا پروانه‌هایی اجتماعی هستند! برای آن‌هایی که این‌گونه نیستند، لزوم تقویت این دسته مهارت‌ها بیشتر مطرح می‌شود. اجازه ندهید که ضعف در این زمینه، شما را در مواقع نیاز تنها رها کند.
  20. + کاری را انجام دهید که از صمیم قلب دوستش دارید. اگرچه ممکن است بسیاری از مردم علت دنبال نکردن رویاهایشان را دغدغه‌های مالی در زندگی عنوان کنند، با این حال این بهانه مناسبی نیست. زندگی کوتاه‌تر از آن چیزی است که رویاهایتان را به فراموشی بسپارید. به روح خود غذایی که دوست دارد را بدهید.
  21. + تلاش کنید. بسیاری از مواقع پیش می‌آید که نسبت به کاری که انجام می‌دهیم شور و شوقی نداریم. در این شرایط تنها باید تلاش خود را دنبال کنید، بهترین چیزی که در توان دارید را انجام دهید. شور و اشتیاق اغلب به دنبال انجام تمام و کمال کارها در بهترین وضعیت خود، به وجود می‌آید.
  22. + خود را برای پیروزی آماده کنید. همه ما به صورت ذاتی علاقه به برد داریم اما تنها عده محدودی خود را برای آن آماده می‌کنند. نخست باید از روحیه خود شروع کنید. یک روحیه افسرده کمتر مستعد پیروزی در میدان زندگی خواهد بود.
  23. + همیشه برای خوب بودن لازم نیست پیروز باشید! از طرف دیگر زندگی بهتر همواره به معنای بردن نیست. خود را همیشه در ترازوی سنجش نسبت به دیگری قرار ندهید، تنها بهترین و مفیدترین انرژی که می‌توانید، به جهان هستی انتقال دهید.
  24. + والدین خود را دوست داشته و آن‌ها را گرامی بدارید. اگر هنوز از نعمت حضور والدین خود برخوردار هستید، به آن‌ها تمام عشق خود را هدیه کنید. این عمل حجم وسیعی از اتمسفری مثبت در اطراف شما و در طول زندگی‌تان ایجاد خواهد کرد.
  25. + لذت و خوشحالی را با یکدیگر اشتباه نکنید. لذت شادی مقطعی است مانند حسی که پس از دیدن فیلم موردعلاقه‌تان دارید اما خوشحالی به معنای خوشبختی از خود شکوفایی و انگیزه‌های مثبت درونی منشا می‌گیرد. ازاین‌رو اگرچه لذت لازم است اما زندگی بدون جز مکملش، بدون معنا خواهد بود.
  26. + لبخند بزنید. لبخند زدن به شما شادی می‌بخشد.
  27. + حرکات بدن و چهره خود را به بهترین وضعیت تغییر دهید. زبان بدن و حالات چهره‌ای که از خود طی مکالمه با دیگران بروز می‌دهید، نه‌تنها دید دیگران به شما را مشخص می‌کند، بلکه در شکل‌دهی به احساسی که از خود دارید نیز موثر است.
  28. + زمانی را منحصرا به کارهایی که دوست دارید، اختصاص دهید. اگر از نداشتن فرصت کافی برای این مورد شکایت دارید، در وهله اول باید بدانید که خودتان این شرایط را به وجود آورده‌اید. همان‌طور که گفته شد باید به روح خود نیز اهمیت دهید. مشغله‌های روزمره توجیه مناسبی برای نداشتن زمان در جهت انجام کارهایی که آرزویش را دارید نیست.
  29. + در تعقیب پول نباشید. پول داشتن در زندگی مهم است اما تنها برای آن‌که آزادی موردنیاز برای دنبال کردن آرزوهایمان را به ما می‌دهد. اما این پول زمانی که از دنیا رفته باشید و هیچ‌کدام از علاقه‌مندی‌های خود را تجربه نکرده باشید، به درد نخواهد خورد.
  30. + با تنبلی مبارزه کنید. آیا رویاها و اهداف بزرگی دارید؟ آیا با تلاش نکردن می‌توان به این‌ها رسید؟ البته مقدار کمی تنبلی معمول است با این حال اگر هر سال که به سال گذشته می‌نگرید، هیچ تغییری نمی‌بینید، وقت آن رسیده است که با این ویژگی بد خود مبارزه کنید.
  31. + نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن برای مردم، واقع‌گرا بودن آن هم درست هنگامی است که نوبت به ضعف‌های خودشان می‌رسد. زمانی که قادر به تشخیص این نقاط ضعف و درک آن‌ها باشید، می‌توانید برای بهبود وضعیتتان روی خود کار کنید.
  32. + به‌طور مستمر برای بهبود خود تلاش کنید. اگر این کار را به صورت روزانه انجام ندهید، گامی در راستای دست‌یابی به اهدافتان برداشته نمی‌شود.
  33. + استاد تشویق و ترغیب باشید. از این مهارت برای کنترل سرنوشت خود بهره ببرید.
  34. + از تلاش برای راضی کردن همه دست بکشید. اگر دائم در حال تلاش برای راضی نگه داشتن همه باشید، می‌توان مطمئن بود که به هیچ جای مهمی نخواهید رسید!
  35. + درک کنید که ویژگی‌های شخصیتی ایستا و ساکن نیستند. اگرچه ممکن است ژنتیک، رفتارهای خاصی را به شما هدیه داده باشد، با این حال همه چیز قابل‌تغییر است. اگر توسط هر کدام از ویژگی‌های شخصیتی خود، عقب کشیده می‌شوید، بدانید که این ویژگی‌ها در صورت خواست شما قابل‌تغییر هستند.
  36. + ساده باشید. هر چه تقلای کمتری برای شاد بودن کنید، شادتر خواهید بود.
  37. + با افرادی معاشرت داشته باشید که دوست دارید آن گونه باشید. گفته می‌شود هر کس میانگینی از ۵ نفر نزدیک اطرافش است. اگرچه ممکن است این جمله چندان هم علمی نباشد، با این حال در طول زندگی بسیار به کار می‌آید.
  38. + زندگی ایده آل خود را طراحی کنید. مرحله اول این است که بدانید از زندگی چه می‌خواهید و سپس برای آن‌ها در بهترین وجه ممکن برنامه‌ریزی کنید.
  39. + طرح ایده آل خود را اجرا کنید. نمی‌شود صبر کرد تا زندگی خودش برای ما مسیرمان را تعیین کند! باید دست به کار شد و هر چه در توان هست را در جهت عملی ساختن ایده‌هایمان به کار بست.
  40. + ناامیدی را کنار بگذارید. خطرهای نومیدی را به جان نخرید! خیلی از مواقع به هدف خود بسیار نزدیک هستیم اما به دلیل ناامیدی، آن را رها می‌کنیم بدون آن‌که بدانیم چقدر نزدیک بوده‌ایم.
  41. + از تنفر جلوگیری کنید. مجبور به برقراری ارتباط و ادامه دادن آن با افرادی که حس‌های بد به شما منتقل می‌کنند، نیستید.
  42. + انتقادهای سازنده را قبول کنید. از بعضی جهات نیز کسانی که از آن‌ها تنفر دارید، خیلی هم بد نیستند. این افراد به ما نقاط ضعفمان را نشان می‌دهند و این بهترین چیز است. به جای مقابله با آن‌ها و نظراتشان، کمی فکر کنید. شاید واقعا در مسیر اشتباه هستید و به این صورت می‌توانید از اشتباهات احتمالی در آینده خود را نجات دهید.
  43. + قهرمان فیلم خود باشید. تنها کسی که می‌تواند در بدترین و سخت‌ترین شرایط زندگی به دادتان برسد، فقط و فقط خودتان هستید. هر کاری که نیاز است انجام دهید، فرقی نمی‌کند چقدر دشوار باشد. آیا قهرمانی دیده‌اید که با روزی ۵ ساعت تماشای تلویزیون، توانسته باشد زندگی خود و یا دیگران را نجات دهد؟!
  44. + به یاد داشته باشید که روزی خواهیم مرد. اگر نگاهی به زندگی‌نامه افراد بزرگ جهان داشته باشیم، همه به‌نوعی در نوشته‌های خود این حقیقت را اظهار داشته‌اند. این نکته را بدانید و از تک‌تک روزهای زندگی خود در کره خاکی استفاده مطلوب را ببرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا