از اثر رنگ ها بر خودتان بیشتر بدانید!

اگر رنگ‌بندی مناسبی برای محیط خانه خود انتخاب نکنید، بسیاری از قابلیت‌های بالقوه را از دست خواهید داد و در استفاده از آن‌ها دچار ضعف خواهید شد…

مجله آنلاین موبنا – آیا رنگ‌هایی که در خانه خود استفاده می‌کنید، توانایی تاثیر گذاشتن بر زندگی شما را دارد؟ شاید تاکنون به این نکته توجه نکرده باشید اما تاثیرگذاری رنگ‌ها نه‌تنها وجود دارد بلکه بسیار هم قدرتمند است و می‌تواند به نحو شگفت‌انگیزی احساسات شما را دگرگون سازد. این تغییرات طیفی از انرژی‌های مثبت و افزایش نیروهای درونی را دربر می‌گیرد.

در حقیقت اگر رنگ‌بندی مناسبی برای محیط خانه خود انتخاب نکنید، بسیاری از قابلیت‌های بالقوه را از دست خواهید داد و در استفاده از آن‌ها دچار ضعف خواهید شد. شاید پذیرفتن اهمیت بالا در نحوه استفاده از رنگ‌ها، به دلیل ساده بودن بیش از حد این مطلب، کمی دشوار باشد اما همه متخصصان فنگ شویی، مشاورین رنگ و کروموتراپیست ها نیز نظریه تاثرگذاری رنگ‌ها در زندگی افراد را تایید می‌کنند.

با توجه به اهمیت ذکرشده و برای آن‌که هزینه خود را صرف انتخابی درست کنید، در ادامه مطلب به بررسی چند رنگ می‌پردازیم و آن‌ها را از نقطه‌نظر اثری که بر حالات درونی و احساسات شما می‌گذراند، مورد آنالیز قرار خواهیم داد. این مطلب جالب را دنبال کنید.

 

از اثر رنگ ها بر خودتان بیشتر بدانید!

 

قرمز از جمله رنگ‌های بسیار مناسب برای محیط‌های کاری است که مایل هستید به موفقیت و تولید نزدیک شود! قرمز پرانرژی‌ترین رنگ بوده و اثران آن در افزایش ضربان قلب، افزایش سطح انرژی و حتی ارتقا سطح آدرنالین در بدن به اثبات رسیده است. ازاین‌رو این رنگ به سرعت تاثیرات سیستم عصبی مرکزی خود را نمایان می‌سازد و در اختیار داشتن آگاهی کامل برای استفاده آن در جای مناسب بسیار حائز اهمیت است.

+ بله: قرمز را برای طراحی محل کار خود مورداستفاده قرار دهید. تفاوتی ندارد که این محل کار، خانگی بوده و یا دفتری خارج از خانه باشد. اولویت اول خود را برای خرید تجهیزات کاری روی این رنگ قرار دهید چراکه شما را برای داشتن یک روز کاری پرانرژی و منظم آماده خواهد کرد.

+ خیر: هیچ‌گاه مکان خواب خود را قرمز نکنید! اگر خوابی آرام و آسوده می‌خواهید، نباید این رنگ را در اولویت انتخاب‌هایتان قرار دهید. اما چرا؟ همان‌طور که گفته شد رنگ قرمز سبب افزایش قدرت مغز و تولید فعالیت‌های ذهنی بیشتر می‌شود درنتیجه می‌تواند با روند خواب شما تداخل پیدا کند.

 

زرد را رنگی سرشار از احساسات مثبت می‌دانند. احساساتی نظیر شادی، انرژی و با هم بودن توسط این رنگ القا می‌شوند. ازاین‌رو برای استفاده در طراحی داخلی خانه رنگی بسیار مناسب خواهد بود.

+ بله: زرد را در مکان‌هایی از خانه خود که حالت عمومی‌تری دارند استفاده کنید. برای مثال آشپزخانه و یا سالن نشیمن. زیرا احساسی از راحتی و با هم بودن را به افراد القا کرده و سبب افزایش ارتباط میان اعضا خانواده خواهد شد.

+ خیر: این رنگ را برای استفاده در اتاق کودک نوپای خود به کار نگیرید! زیرا زرد برای چشم‌ها دشوارترین رنگ قابل تفکیک است و می‌تواند سیستم عصبی چشمان کودکتان را به سرعت خسته کند. اگر کودکی گریان نمی‌خواهید، اتاق وی را زرد نکنید.

 

نارنجی رنگی است که به خاطر ویژگی‌های خود در افزایش سطوح انرژی و برانگیختن هیجان، بسیار شهرت یافته است. درست مانند قرمز، این رنگ نیز باید با احتیاط انتخاب شود. بسیاری از مواقع می‌توان طیف اثری میان قرمز و زرد را برای رنگ نارنجی در نظر گرفت.

+ بله: از این رنگ برای زندگی بخشیدن به محل ورزش شخصی خود استفاده کنید. مالکان باشگاه‌های ورزشی نیز بهتر است از نارنجی در رنگ‌بندی این مکان بیشتر بهره‌گیری کنند چراکه می‌تواند انرژی، توان و انگیزه فرد را برای انجام فعالیت‌های سنگین بدنی افزایش دهد. برای مثال ده دقیقه آخری که روی تردمیل مشغول فعالیت هستید را بسیار قابل‌تحمل‌تر می‌کند و این دقیقا همان چیزی است که برای تناسب اندام خود خواستار هستیم.

+ خیر: اگر فردی هستید که به سرعت عصبانی می‌شود و یا بیشتر روز خود را در مکان‌های پر استرس سپری می‌کند،نارنجی می‌تواند برایتان کمی آزاردهنده باشد. همچنین توصیه می‌شود اگر بیشتر روز خود را در محلی هستید که از این رنگ در طراحی آن استفاده شده است، سعی کنید محیط خانه کمتر شامل رنگ نارنجی باشد. به ذهن خود استراحت دهید!

 

آبی رنگ آسمان و دریا است. این رنگ نشانه‌ای از آرامش و انرژی مثبت بوده و می‌تواند به‌طور ساختاری، فعالیت ذهنی شما را متعادل و آرام کند. آبی سیستم عصبی را آرامش بخشیده و تنفس را تسهیل می‌کند که این دو فاکتور از جمله موارد مهمی هستند که همه‌ی ما ساعاتی در روز را به آن نیازمند خواهیم بود. فشار خون نیز تحت تاثیر این رنگ کاهش می‌یابد. درنتیجه دارای تاثیرات پزشکی هم خواهد بود.

+ بله: آبی برای طراحی اتاق‌خواب و همچنین حمام رنگی بسیار مناسب است. چراکه می‌تواند احساسی از صلح و آرامش و زیبایی را به فرد انتقال دهد.

+ خیر: از این رنگ در محیط کار خود استفاده نکنید. زیرا در محیطی که نیاز است تولید و کار القا شود، بیشتر متمایل به خواب می‌شوید! ازاین‌رو بهره‌گیری از رنگ آبی در محیطی مناسب خواهد بود که می‌خواهید روز خود را به پایان برسانید، نه محیطی که روز را سپری می‌کنید.

 

سبز نمادی از شروع دوباره است. این رنگ درعین‌حال که رنگی شاداب و باطراوت است، می‌تواند حس راحتی و آسایش مناسبی را به همراه داشته باشد. سبز یادآور بهار و سرسبزی جنگل‌های انبوه است.

+ بله: از این رنگ می‌توانید مانند رنگ آبی در طراحی اتاق‌خواب خود استفاده کنید. این رنگ برای چشم‌ها آرامش‌بخش بوده و آن‌ها را از خستگی می‌رهاند.

+ خیر: اگر فردی خرافاتی هستید از این رنگ استفاده نکنید! افراد خرافاتی اغلب سبز را رنگی می‌دانند که سبب بدشانسی می‌شود. این رنگ نیز مانند آبی در محل‌های که نیاز به کار و فعالیت است تداخل ایجاد می‌کند.

 

بنفش رنگی الهام‌بخش و بسیار زیبا است. این رنگ را نمادی برای خلاقیت و تفکر می‌دانند که منجر به آسایش و رفاه می‌شود. بنفش سبب می‌شود باور کنید که می‌توانید! و اراده شما را در انجام کارهای مختلف بالا می‌برد.

+ بله: از حضور رنگ بنفش در آشپزخانه، کلاس‌های آموزش موسیقی و یا اتاق بازی کودک بهره ببرید. این رنگ می‌تواند ذهن کودک شما را برای بازی و پیشرفت هرچه بیشتر یاری دهد.

+ خیر: در اتاق‌خواب کودک خود از رنگ بنفش استفاده نکنید. دلیل آن هم مشخص است؛ این رنگ ذهن را فعال می‌کند و می‌تواند با خواب آرام فرزند تداخل ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا