توسعه پردازنده‎های ۵نانومتری توسط سامسونگ

شرکت سامسونگ الکترونیکس به عنوان برند پیشتاز در حوزه فناوری نیمه‏هادی‏ها اعلام کرد که فناوری پردازش FinFET 5 نانومتری را تکمیل کرده و اکنون آماده ارائه مدل‏های نمونه به مشتریان است.

مجله آنلاین موبنا – با اضافه شدن این مدل پیشرفته به مجموعه محصولات پردازشی مبتنی بر فوق ماورای بنفش (EUV)، سامسونگ بار دیگر برتری خود را در بازارهای پایه پیشرفته به اثبات رساند.

فناوری پردازش ۵ نانومتری FinFET در مقایسه با سری ۷ نانومتری، کارآمدی مدارهای منطقی را تا ۲۵ درصد افزایش داده و در عین حال میزان مصرف انرژی در آن نیز تا ۱۰ درصد کاهش پیدا می‏کند یا به عبارت دیگر روند پردازش بهینه‌سازی شده و میزان عملکرد پردازنده ۱۰ درصد ارتقا پیدا می‎کند و همین مسئله امکان طراحی استانداردهای نوآورانه تر در معماری سلولی (Cell Architecture)را نیز فراهم می‎کند.

علاوه بر بهینه سازی «عملکرد در حوزه انرژی» (PPA)، مشتریان می‎توانند از مزایای متعدد فناوری بسیار پیچیده EUV 5 نانومتری سامسونگ بهره‎مند شوند. سری ۵ نانومتری نیز مانند سری قبل پردازنده‏های این شرکت، از لیتوگرافی EUV در الگوسازی سطح فلز استفاده کرده و به این ترتیب با کاهش میزان سطح پوششی، صحت عملکرد را افزایش می‎دهد.

یکی دیگر از مزایای مهم فناوری ۵ نانومتری آن است که می‏توانیم از همه IPهای ۷ نانومتری برای ۵ نانومتری هم استفاده کنیم و به این ترتیب روند انتقال مشتریان از فناوری ۷ نانومتری به ۵ نانومتری با هزینه‌‏هایی بسیار کمتر و اکوسیستم از پیش طراحی شده همراه بوده و در نهایت روند تولید محصولاتی با فناوری ۵ نانومتری بسیار کوتاه‌تر خواهد بود.

توسعه پردازنده‎های 5نانومتری توسط سامسونگ

بخش فناوری‎های پایه سامسونگ (Samsung Foundry) در همکاری با شرکت‎های فعال در بخش اکوسیستم پیشرفته پایه سامسونگ (SAFE) توانست زیرساخت منسجمی را برای فناوری ۵ نانومتری سامسونگ طراحی کند که شامل کیت طراحی پروسه (PDK)، متدولوژی طراحی (DM)، ابزارهای اتوماسیون طراحی الکترونیک (EDA) و IP می‎شود. این مجموعه از سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ به تدریج به طرفین عرضه شده‎اند. در عین حال بخش فناوری‎های پایه سامسونگ ارائه خدمات Multi Project Wafer (MPW) را به مشتریان خود آغاز کرده است.

چارلی بی، معاون بخش فناوری‎های پایه سامسونگ می‎گوید «با تکمیل موفقیت‎آمیز توسعه ۵ نانومتری، توانستیم توانایی‎هایمان را در نودهای مبتنی بر EUV ثابت کنیم. ما در پاسخ به تقاضای مداوم مشتریان برای فناوری‎های پیشرفته پردازشی با هدف متمایز کردن محصولات نسل آینده، تلاش داریم حجم تولید محصولات فناوری‎های مبتنی بر EUV را افزایش دهیم».

در ماه اکتبر ۲۰۱۸ سامسونگ تولید اولیه پردازشگر ۷ نانومتری و اولین نود پردازش با فناوری لیتوگرافی EUV را اعلام کرد. این شرکت نمونه‎های تجاری آن پردازشگر را برای اولین محصولات مبتنی بر EUV بازار عرضه کرده و تولید انبوه پردازشگر ۷ نانومتری را نیز اوایل امسال آغاز کرد.

در عین حال سامسونگ در حال همکاری با مشتریان خود برای تولید یک پردازشگر ۶ نانومتری به شکل یک نود پردازش اختصاصی مبتنی بر EUV است و اکنون به نمونه‏های اولین چیپ ۶ نانومتری خود دست پیدا کرده است.

معاون بخش فناوری‎های پایه سامسونگ افزود «با توجه به مزایای متعدد مانند PPA و IP، انتظار می‎رود نودهای یپشرفته مبتنی بر EUV سامسونگ برای کاربردهای نوآورانه و جدید مانند ۵G، هوش مصنوعی (AI)، محاسبات حجم بالا (HPC) و اتوماسیون، با تقاضای بالایی مواجه شود. سامسونگ هم‏زمان با ارتقای جایگاه خود به عنوان پیشتاز لیتوگرافی EUV، پیشرفته‎ترین فناوری‎ها و راهکارها را به مشتریان خود عرضه می‎کند».

فناوری‎های پردازشی مبتنی بر EUV سامسونگ در حال حاضر در شهر هواسئونگ کره جنوبی تولید می‎شوند. این شرکت قصد دارد ظرفیت تولید EUV خود را با تاسیس یک خط جدید در همین شهر افزایش دهد و انتظار می‏رود این کار تا نیمه دوم ۲۰۱۹ تکمیل شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا