مغز و آشتی با طبیعت!

گیاهان با وجود حضور ساده‌ای که در اطراف همه ما دارند، نعمتی بزرگ محسوب می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین این نعمت‌ها، توانایی آن‌ها در از بین بردن خستگی‌های ذهنی و همچنین بازیابی قدرت مغز است.

مجله آنلاین موبنا – گیاهان با وجود حضور ساده‌ای که در اطراف همه ما دارند، نعمتی بزرگ محسوب می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین این نعمت‌ها، توانایی آن‌ها در از بین بردن خستگی‌های ذهنی و همچنین بازیابی قدرت مغز است. ازاین‌رو ایجاد محیط‌هایی سرسبز و دارای گیاهان متنوع، ضمن فراهم آوردن منظره‌ای زیبا سبب کاهش استرس به ویژه استرس‌های کاری شده و یک سرمایه‌گذاری بسیار مطلوب و پربازده محسوب می‌شوند. زمانی که در یک محیط سرسبز حضور داشته باشید نه‌تنها این حضور تمرکز ذهنی شما را بالا می‌برد بلکه حتی ارتباط چشمی با چنین منظره‌ای نیز فعالیت‌های سلول‌های مغزی شما را در سطحی بالا حفظ می‌کند.

  1. داشتن تجربه از کار و فعالیت و یا حتی زندگی عادی در محیطی شامل گیاهان متنوع و سبز سبب می‌شود تا مغز شما با سرعت بیشتری بتواند خستگی‌های روزمره را از خود دور کند.
  2. با شهری شدن هرچه بیشتر زندگی‌های امروزی همه ما، ارتباط انسان با طبیعت به‌شدت کاهش‌یافته و کمتر می‌توان از مزایای این ارتباط برخوردار شد. پارک‌های طبیعی و یا مسیرهای پیاده‌روی سرسبزی که در نقاط مختلف شهر احداث می‌شوند، فرصتی دوباره برای برقراری ارتباط با طبیعت خواهند بود.
  3. ورزش کردن در مکان‌هایی که از وجود پوشش گیاهی برخوردارند، نه‌تنها جریان خون را بهبود می‌بخشد بلکه ذهن شما را برای پردازش، حافظه و یادگیری بیشتر نیز آماده خواهد کرد.
  4. فعالیت‌های خارج از خانه به ویژه اگر در محیط‌های سرسبز و پوشیده از گیاهان صورت گیرد، می‌تواند اثرات کمک‌کننده بسیاری در کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مغزی نظیر آلزایمر، افسردگی و جنون به دنبال داشته باشد.
  5. تماس بیشتر با طبیعت برای کودکان نیز خالی از لطف نخواهد بود. این تماس برای ایجاد خلاقیت، تقویت حافظه تصویری، ارتباطات اجتماعی و رشد مغزی بسیار مهم است و می‌توان به‌سادگی این نیازهای ارزشمند را برای کودک خود تامین کرد.

مغز و آشتی با طبیعت!

مغز و محیط                                                           

تحقیقات عصب‌شناسی از رابطه میان عملکرد مغز با محیطی که به صورت مداوم در آن قرار دارید، پرده برداشته است. محیط‌های سبز و یا به بیان بهتر محیط‌هایی که گیاهان متعددی را در خود جای می‌دهند، احساس مثبت‌تری را در سلول‌های مغزی شما القا می‌کنند. ازاین‌رو قرارگیری در این‌گونه محیط‌ها به ویژه برای افرادی که از بیماری‌های مغزی مزمن رنج می‌برند و یا حتی تجربه امراض جزئی و کوتاه مدت را داشته‌اند، به‌شدت توصیه می‌شود.

خستگی‌های مغزی و گیاهان

زندگی شهری و همان چیزی که امروزه بخش بزرگی از انسان‌های کره خاکی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، متهم اصلی از میان رفتن عملکرد مناسب مغز و خستگی زودرس آن است. گذراندن حتی چند دقیقه از زمان خود در ترافیک‌های شهری می‌تواند تنظیمات سلول‌های مغز را به سمت از دست رفتن حافظه و کاهش کنترل بر خود، تغییر دهد. در مقابل این چند دقیقه مخرب، اگر تنها چند دقیقه از وقت خود را در محیطی پوشیده حتی از تعداد معدودی گیاه سپری کنید، می‌توانید به مغز خود یک استراحت بی‌نظیر از توقعات پیچیده زندگی شهری عطا کنید و این همان چیزی است که همه‌ی سلول‌های مغزتان به‌شدت خواستار آن هستند.

همان‌طور که اشاره شد، محیطی که بیشتر وقت خود را در آن می‌گذرانیم می‌تواند تاثیراتی مثبت و یا منفی بر ناخودآگاه ما داشته باشد. حضور گیاهان، هرچه قدر هم که کوچک و کم باشند ناخودآگاه مغز را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند، حتی زمانی که بر این اجزا تمرکز نمی‌کنیم. در واقع می‌توان گفت حضور این اجزا در ناخودآگاه ما نقش بسته و مغز برای فعالیت خود از وجود آن‌ها بهره خواهد برد.

کودکان و گیاهان

امروزه کودکان ما فرصت کمتری برای قرار گرفتن در محیط‌های سودمند و طبیعی در اختیار دارند. بعضی مدارس اردوهای تفریحی در مکان‌های سرسبز و دارای پوشش گیاهی را در برنامه آموزشی خود قرار می‌دهند که بسیار هم پسندیده است چراکه اثرات ویژه‌ای بر سطح یادگیری و سلامتی ذهنی در پی دارد. حضور کودکان بزرگ‌تر در این‌گونه محیط‌ها کمک خوبی به ارتقا توانایی‌های حل مسئله آن‌ها خواهد بود درحالی‌که همین پارامتر در کودکان با سن کمتر، می‌تواند به مهارت‌های ارتباط اجتماعی و رشد مغزی منتهی شود.

مغز و آشتی با طبیعت!

طبیعت طبیعی در برابر طبیعت مصنوعی

به نظر شما فرصتی که تحت عنوان پارک‌های عمومی برای تماس بیشتر با طبیعت فراهم می‌شود، می‌تواند جایگزین مناسبی برای طبیعت طبیعی باشد؟ ممکن است هر کدام از شما مخاطبان عزیز نظرات متفاوتی پیرامون این مسئله داشته باشید اما به‌راستی حقیقت چیست؟ پارک‌های مختلف و یا مکان‌هایی که برای ایجاد پوشش گیاهی احداث می‌شوند، شانسی بزرگ هستند که همه‌ی ما بتوانیم از مزایای طبیعت و گیاهان بیشتر برخوردار شویم اما برای پاسخ به این سوال خوب است باری دیگر به درون خود رجوع کنید. آیا هنگامی‌که در یک جنگل طبیعی قرار می‌گیرید، احساسی متفاوت با پارک‌های شهری را تجربه نمی‌کنید؟ قطعا دریافت اکسیژن و حس سرزندگی در این محیط‌های طبیعی بسیار بیشتر از نسخه‌های مصنوعی خواهد بود. اما در شرایط کنونی آن‌ها نیز نقطه عطفی بسیار بزرگ هستند.

اگر به هیچ‌کدام از مکان‌های ذکرشده دسترسی ندارید، باز هم می‌توان از مزایای گیاهان بهره‌مند شد. چند گیاهی که موردعلاقه‌تان است را به خانه خود میهمان کنید! زندگی در این خانه بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود و به سرعت تفاوت انرژی خود را با شرایط پیش از این احساس خواهید کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا