صدور ۳۲۷ هزار کد معاملاتی در سال ۹۷

مدیرعامل شرکت بورس تهران: در سال ۹۷، ۳۲۷ هزار کد معاملاتی صادر شد که نسبت به سال ۹۶، ۱۲۸ درصد افزایش داشت.

مجله آنلاین موبنا – علی صحرایی در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران افزود: شرکت بورس تهران در سال ۹۷، به اندازه سه سال گذشته خود سود خالص داشته است.
وی ادامه داد: شاخص کل بورس تهران که در ابتدای سال در کانال ۹۶ هزار واحدی بود در پایان سال به ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد رسید و رشد ۸۶ درصدی را تجربه کرد.
صحرایی گفت: شاخص هم وزنی که در ابتدای سال گذشته بر روی رقم ۱۷ هزار و ۲۷۱ واحد بود در انتهای سال بر روی رقم ۳۲ هزار و ۹۶۸ واحد ایستاد و رشد ۹۱ درصدی را تجربه کرد.
مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: افزایش بیش از اندازه بورس نشان می‌دهد که تمام شرکت‌های بورس در سال گذشته مورد اقبال قرار گرفتند.
وی افزود: بورس تهران در سال گذشته رتبه ۲ فدراسیون بورس‌های دنیا را از آن خود کرد و در زمینه ارزش بازار نیز رتبه دوم را در فدراسیون بورس‌های دنیا کسب کرد.
صحرایی گفت: ارزش بازار که در ابتدای سال ۹۷، ۳۹۲ هزار میلیارد تومان بود در انتهای سال به ۶۸۰ هزار میلیارد تومان رسید و رشدی ۷۸ درصدی را تجربه کرد.
مدیرعامل شرکت بورس تهران افزود: ۳۰ شرکت بزرگ بورسی، ۶۲ درصد کل ارزش بازار را که معادل ۴۲۸ هزار میلیارد تومان بود در اختیار داشت و ارزش صندوق‌های قابل معامله ۹ هزار میلیارد تومان بود.
وی گفت: در سال گذشته ۶ شرکت به بورس تهران اضافه شد که ارزش آن‌ها ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بوده است و حدود ۲۰ شرکت حذف و به فرابورس رفت و در حال حاضر ۳۸۷ شرکت در بورس تهران داریم که ۱۸۹ تای آن‌ها در بازار دوم و مابقی در بازار اول هستند.
صحرایی ادامه داد: در بازار بدهی ۷ اوراق درج شده که ارزش اسمی آن‌ها ۳۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است و در این بازار یک صندوق قابل معامله وجود دارد که ارزش آن ۵۰۰ میلیارد ریال است.
مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: در سال ۹۷، ۲۷۱ هزار میلیارد ریال تامین مالی در بورس تهران صورت گرفته که نسبت به سال ۹۶، ۷۷ درصد رشد داشته و از این میزان ۱۲ هزار میلیارد ریال از طریق عرضه اولیه و ۱۳ هزار میلیارد ریال از طریق اوراق فروش تبعی بوده است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ابزار سبد آتی سهام راه اندازی شد گفت: ۶۰ درصد معاملات بازار‌های مشتقه براساس سبد آتی سهام است که این ابزار در ۷ نماد معاملاتی بانکی، خودرویی، قطعات خودرو، محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و کانی‌های فلزی انجام شده است.
صحرایی افزود: در سال ۹۷ بیش از ۳۳ میلیون دفعه معامله انجام شده که نسبت به سال گذشته ۱۱۶ درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینکه مردم به لحاظ فرهنگی خودشان دوست دارند در بازار حضور داشته باشند گفت: مردم بیشتر از طریق سامانه‌های بر خط در بازار حضور دارند و این امر سبب رشد معاملات از طریق سامانه‌های بر خط شده است.
مدیرعامل شرکت بورس تهران افزود: نسبت قیمت به درآمد در سال گذشته در ابتدای سال ۶.۴۴ درصد بود که در انتهای سال به ۶.۸۸ درصد رسیده است.
صحرایی در خصوص خرید و فروش توسط حقیقی‌ها و حقوقی‌ها گفت:​۵۰ درصد خرید در سال گذشته به عهده حقیقی‌ها بوده و خالص جا به جایی‌ها بیش از ۴ هزار میلیارد تومان فروش حقوقی‌ها نسبت به حقیقی‌ها بوده است.
مدیرعامل شرکت بورس تهران افزود: سال گذشته ۱۰۶ کارگزاری مشغول فعالیت بود که ۱۰۳ تای آن‌ها معاملات برخط ارائه می‌کرد و ۶۶ تای آن‌ها مشاوره پذیرش داشت.
وی با اشاره به اینکه ما در حال حاضر ۲۱ تالار منطقه‌ای داریم گفت: در سال گذشته ۲۱۰ هزار ساعت آموزش داشتیم که با رشدی ۳۱ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود.
صحرایی افزود: در سال گذشته ۱۲ تفاهم نامه با بورس‌های مختلف امضا کردیم و تفاهم نامه‌ای نیز با بورس شانگ‌های خواهیم داشت که در مراحل نهایی است.
وی در خصوص عملکرد فروردین بازار سهام گفت: این بازار در فروردین به دلیل شفافیت آن نسبت به سایر بازار‌ها مورد استقبال قرار گرفت و باعث شد مردم بدلیل نقد شوندگی قابل توجه بازار سهام، به آن توجه ویژه داشته باشند.
مدیرعامل شرکت بورس تهران ادامه داد: بازار سرمایه نقدشوندگی بسیار خوبی دارد و وقتی مردم وارد بازار سرمایه می‌شوند به خلق ثروت و تولید ملی کمک می‌کنند.
صحرایی در خصوص شاخص کل در فروردین گفت: شاخص کل در فروردین از ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد به ۲۰۴ هزار و ۲۷۶ واحد در انتهای فروردین امسال رسید و ۱۴ درصد رشد داشت.
وی ادامه داد: شاخص هم وزنی در فروردین امسال از ۳۲ هزار و ۹۶۸ واحد به ۴۰ هزار و ۶۵۳ واحد رسید و رشد ۲۳ درصدی را تجربه کرد و همه صنایع مورد اقبال مردم قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: ارزش معاملات از ۲۱ هزار میلیارد ریال در ابتدای فروردین امسال به ۱۶۰ هزار میلیارد ریال رسید و رشد ۶۶۲ درصدی را تجربه کرد و ارزش بازار نیز از ۶۸۰ هزار میلیارد تومان به ۷۸۴ هزار میلیارد تومان رسید و همه نماد‌ها با افزایش قیمت روبرو بود.
وی ادامه داد: ارزش صندوق‌های قابل معامله با ۱۱ صندوق، ۹ هزار میلیارد ریال شده است، در فروردین امسال متوسط حجم معاملات ۴ میلیارد تومان و متوسط ارزش معاملات، هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
صحرایی در خصوص معاملات بر خط گفت: ​سهم معاملات برخط به ۵۱ درصد رسیده و رشدی ۳۷ درصدی داشته و ۱۲ هزار کد معاملاتی جدید در فروردین امسال صادر شده که رشد ۳۸۵ درصدی نسبت به مشابه سال قبل داشته است.
مدیرعامل شرکت بورس تهران افزود: ترکیب معاملات در فروردین امسال با ۶۲ درصد خرید توسط اشخاص حقیقی همراه بوده است.
وی در خصوص برنامه‌های سال ۹۸ نیز گفت: در حوزه آموزش، ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت آموزش در تهران، ۱۶۰ هزار نفر ساعت آموزش در تالار‌های منطقه‌ای، پذیرش حدود ۱۵ شرکت در بورس تهران، عرضه اولیه ۸ شرکت، انتقال ۴ شرکت از فرابورس، پذیرش ۶ اوراق بدهی، تقویت زیرساخت‌های فنی و راه اندازی ابزار فروش استقراضی در سه ماهه اول امسال از جمله برنامه‌های امسال است.

 منبع: صدا و سیما 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا