بورس کالا بستری برای تحقق منافع تولیدکنندگان

مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: عرضه کالا در بورس کالا بدون واسطه صورت می گیرد و قیمت ها از طریق عرضه کننده و خریدار که در تعامل با یکدیگر هستند کشف می شود. این ساز و کار، منافع تولیدکنندگان را در پی دارد.

مجله آنلاین موبنا – «حامد سلطانی نژاد» به برنامه های پیش رو بورس کالا جهت تامین مالی تولیدکنندگان اشاره و بیان کرد: اکنون روش تامین مالی از طریق اوراق سلف موازی در دستور کار است؛ در این ارتباط، سال گذشته بازار سلف موازی رشد بسیار خوبی را تجربه کرد و به بالغ بر هفت هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان رسید.
سلطانی نژاد با بیان اینکه این ابزار قابلیت رشد بیشتر را دارد، گفت: صنایعی مانند صنایع غذایی، پتروشیمی و فولاد از طریق این اوراق تامین مالی کردند که این روش برای تمام صنایع و فعالیت ها قابل توسعه است.

** اوراق خرید دِین در کنار سلف موازی
وی با بیان اینکه امسال به دنبال معرفی اوراق خرید دین برای تامین مالی کالاها هستیم، افزود: اکنون اقدامات لازم برای به کارگیری این اوراق جهت تامین مالی صورت گرفته است.
سلطانی نژاد نقدینگی بالای جامعه را فرصتی برای توسعه تامین مالی تولید عنوان کرد و گفت: تامین مالی بنگاه های اقتصادی از ماموریت های ویژه بازار سرمایه است که این روند رو به رشد بوده و از برنامه های بورس کالا نیز به شمار می رود.

** نقش بورس کالا در رونق تولید
مدیر عامل بورس کالای ایران به نقش بورس کالا در رونق تولید کشور اشاره و بیان کرد: بورس کالا کمک می کند تا منافع حاصل از فروش کالا و ارزش افزوده تولید کالا نصیب خود تولیدکننده شود.
حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه بهره مندی تولیدکنندگان از ارزش افزوده کالاهایشان از جمله مباحث مهم برای رونق تولید است، افزود: حضور واسطه ها در بازارها درست در زمان وجود التهابات آشکار می شود، از این رو وجود یک بازار شفاف برای مبادله تولیدات داخلی یکی از مسایل اساسی در اقتصاد کشور است.
به گفته سلطانی نژاد، وجود بستری شفاف و مورد اطمینان برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، باعث شکل گیری چرخه درآمد، پس انداز و سرمایه گذاری در بازار می شود تا منابع حاصل از فروش تولیدکنندگان در حدی باشد که بتوانند مازاد آن را سرمایه گذاری و صرف اقدامات توسعه ای کنند و این اقدام زمینه رونق فعالیت تولیدی در کشور را فراهم می کند که این شرایط در بازارهای غیر رسمی مهیا نیست.
مدیر عامل بورس کالای ایران به نقش آفرینی موثر بورس کالا در این زمینه تاکید کرد و گفت: کالاهایی که تولید می شود را می توان از طریق بورس کالا با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان پایین دستی رساند و حداکثر منافع را برای تولیدکننده تامین کرد.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا