تامین مالی در بازار سرمایه ۵۰ درصد رشد کرده است

رئیس سازمان بورس با اشاره به رشد ۸۰ درصدی ارزش بورس تهران در سال گذشته گفت: ارزش تأمین مالی در بازار سرمایه ۵٠ درصد رشد داشته که نشان می‌دهد بازار سرمایه جایگاه خوبی در تامین مالی دارد.

مجله آنلاین موبنا – شاپور محمدی در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه که ساعتی قبل با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی و غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی آغاز به کار کرد، گفت: نمایشگاه بانک، بورس و بیمه محدود به بازار سرمایه نیست و یک رویداد مهم در بازار مالی به شمار می‌رود. این نمایشگاه ارتقای سواد مالی، فرهنگ سازی و آشنایی اقشار مختلف جامعه با بازار سرمایه و نیز انتقال آخرین اطلاعات در حوزه تکنولوژی‌های مالی را دنبال می‌کند.

وی افزود: نقش بانک‌ها در بازارهای مالی هر کشوری مهم است و بانک‌ها در حقیقت بستر توسعه مالی بازارها هستند؛ با توجه به اینکه بازار سرمایه نقش کمی در تأمین مالی بلندمدت دارد، بانک‌ها ورود کرده اند اما ما نیز در بازار سرمایه گام‌های خوبی در این زمینه برداشته ایم و البته صنعت بیمه نیز در انتشار اوراق بیمه‌ای در بازار سرمایه فعال شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: ارزش بورس تهران و فرابورس ایران در سال ٩٧ معادل ٨٠ درصد رشد کرد؛ این در حالی بود که در ۵ سال قبل ارزش بورس تهران هر سال ١٧.۵ درصد و فرابورس بالغ بر ١٩ درصد رشد داشته است. ارزش تأمین مالی در بازار سرمایه در ۵ سال اخیر بالغ بر ۵٠ درصد رشد داشته و نشان می‌دهد بازار سرمایه در تأمین مالی اکنون جایگاه خوبی دارد ولی راه درازی پیش رو داریم. شاخص بورس تهران ٨٠ درصد و فرابورس نیز به طور متوسط هر سال ٣۴ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در سال ٩٧ بازار سرمایه موفق به کاهش هزینه‌های معاملاتی شد و این به نقدشوندگی بازار کمک کرد؛ ضمن اینکه اعمال نرخ صفر برای سود توزیع نشده از سوی سران سه قوه در سال قبل مورد تصویب قرار گرفت که منجر به افزایش سرمایه ۶٣ هزار میلیارد تومانی در بازار سرمایه شد؛ ضمن اینکه از تعداد ۶۶ نماد متوقف در سال‌های اخیر به ١٢ نماد رسیدیم که منجر به افزایش نقدشوندگی بیشتر شد.

محمدی با اشاره به گسترش ابزارهای مالی اسلامی در سال ٩٧ گفت: عرضه نفت خام، انتشار اطلاعات ٣۶٠شرکت زیرمجموعه شرکتهای عمومی غیردولتی، انتشار صورتهای مالی به روش IFRS، معاملات الگوریتمی از جمله عملکرد سال قبل است ضمن اینکه راه اندازی بورس بین المللی در کیش، بازنگری چارچوب‌های شفافیت و تأمین مالی مبتنی بر اوراق، اصلاح فرایندهای پذیرش، تدوین دستورالعمل جامع صندوق‌های سرمایه گذاری از جمله برنامه‌های سال ٩٨کل کشور است.

وی همچنین از پیگیری معافیت مالیات نقل و انتقال سهام خبر داد.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا