کارگزاری مفید برترین کارگزار بورس و فرابورس ایران شد

کارگزاری مفید بر اساس داده‌های سال ۲۰۱۸ از میان ۱۰۸ کارگزار فعال در بازار سرمایه ایران توسط فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی (فیاس) به عنوان برترین کارگزار بورس و فرابورس ایران انتخاب شد.

برترین کارگزار فعال بورس تهران

براساس اعلام فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی(FEAS) کارگزاری مفید موفق به کسب رتبه برترین کارگزاری بورس ایران در دو بازار بدهی و اوراق بهادار شده است.

این نهاد بین‌المللی پس از دریافت گزارش عملکرد یک سال اخیر شرکت‌های کارگزار فعال در بورس ایران از شرکت بورس و اوراق بهادار، کارگزاری مفید را به‌ دلیل سطح کیفیت بالا و خدمات گسترده‌ای که به متقاضیان ارائه می‌کند، به‌عنوان برترین کارگزاری بورس معرفی کرد.

برترین کارگزار فعال فرابورس ایران

شرکت فرابورس نیز به‌درخواست فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی کارگزاران برتر خود را در دو حوزه بازار بدهی و بازار سهام برای حضور در رویداد «کارگزار برتر» براساس داده‌های سال ۲۰۱۸ میلادی به این فدراسیون معرفی کرد و کارگزاری مفید در این بازار نیز رتبه برترین کارگزاری را بدست آورد.

کارگزاری مفید برترین کارگزار بورس و فرابورس ایران شد

این فدراسیون هر ساله اطلاعات عملکرد هر یک از اعضا را دریافت و پس از آن امتیاز هر یک از کاندیداها را براساس فاکتورهایی از جمله سهم بازار، تنوع ابزارهای معاملاتی، روزهای فعالیت و برخی شاخص‌های دیگر اندازه می‌گیرد و در هر بازار یک کارگزار را به عنوان کارگزار برتر معرفی می کند.

گفتنی است بورس‌های عضو فیاس به درخواست این فدراسیون به منظور انتخاب عضو قهرمان باید امتیازات کارگزاری‌های برتر خود را برای بازارهای سهام و بدهی براساس چند فاکتور دیگر از جمله سهم بازار محلی، روزهای فعال، تنوع ابزارهای معاملاتی، تعداد معاملات و شاخص کشور به فیاس ارائه کنند که در ایران این آیتم‌ها توسط بورس و فرابورس محاسبه و ارائه می‌شود. در این میان «شاخص کشور» از تقسیم ارزش بازار به GDP(تولید ناخالص داخل) کشورها به دست می‌آید که به عنوان یک ابزار سنجش برای ارزیابی توسعه‌یافتگی بازار مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

معیارهای مدنظر در این ارزیابی برای تعیین بهترین اعضا در هر بازار (بدهی و سهام) شامل معاملات در بازارهای اولیه و ثانویه، عدم نقض مقررات، مشارکت در فعالیت‌های توسعه‌ای و ارائه راه‌حل‌های آنلاین به مشتریان است که در بررسی معاملات بازار اولیه فاکتورهای مورد بررسی به ترتیب شامل حجم پذیره‌نویسی و حجم عرضه‌های اولیه است. در بازار ثانویه نیز مواردی همچون حجم معاملات، تعداد معاملات، تعداد روزهای معاملاتی، تعداد ابزارهای مالی معامله‌شده و وضعیت بازارگردان مورد سنجش قرار گرفته است.

کارگزارانی که توسط هر یک از بورس‌های عضو فیاس به عنوان کارگزاران برتر معرفی شوند، این امکان را دارند تا در کنفرانس سالانه این فدراسیون که با موضوع کاربرد «فناوری در بازارهای مالی» برگزار می‌شود، حضور یابند و از پنل‌ها و سخنرانی‌های تخصصی برگزار شده طی این کنفرانس با موضوعاتی همچون تجارب بورس‌های مختلف، آخرین دستاوردهای صنعت مالی و بررسی چالش‌ها و مسائل پیش روی این صنعت بهره‌مند شوند.

لازم به ذکر است فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی ۲۴ سال قبل در شانزدهم ماه می ۱۹۹۵ با حضور بورس‌های فعال برخی کشورهای آسیایی و اروپایی شامل بورس سهام عمان، بورس تهران، بورس استانبول، بورس کراچی، بورس سهام بلغارستان، بورس ترکمنستان، بورس براتیسلاوا(اسلواکی)‌، بورس زاگرب، بورس آسیای مرکزی در قزاقستان، بورس سهام لیوبلیانا( اسلوونی) و… به‌عنوان اعضای هیئت موسس، در استانبول تأسیس شد و در حال حاضر این سازمان بین‌المللی دارای ده‌ها عضو فعال در سراسر جهان است.

گفتنی است کارگزاری مفید سال گذشته نیز از سوی این نهاد بین‌المللی موفق به کسب رتبه برترین کارگزار فرابورس شده بود. همچنین این شرکت با ۲۵ سال سابقه فعالیت اولین هلدینگ خدمات بازار سرمایه ایران است که در حوزه معاملات اوراق بهادار، سبدگردانی، سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی، تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی، معاملات بورس کالا و انرژی خدمات متنوعی به متقاضیان ارایه می‌کند.

 

دکمه بازگشت به بالا