۵ توصیه خیلی ساده برای بیدارسازی استعداد شما!

اکنون فرصت‌های بیشتری پیش رو خواهد بود چراکه استعداد تنها محدود به چند قابلیت ثابت و مشخص نیست و هر چیز ساده و کوچکی نیز می‌تواند یک مهارت تلقی شود.

مجله آنلاین موبنا – از نظر شما استعداد به چه معنا است؟ آیا امری ذاتی است و یا نه به‌طور اکتسابی و در جریان زندگی کسب می‌شود؟ ممکن است هر فردی تعاریف متفاوتی از این کلمه را در ذهن داشته باشد اما آنچه معقولانه‌تر از همه به نظر می‌رسد، تعریف واقع‌بینانه از استعداد است. استعداد به‌سادگی معنای “بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم تنها با استفاده از آنچه در اختیار خواهیم داشت” را در خود جای داده است. با توجه به این تعریف حتی مهربانی هم می‌تواند یک استعداد باشد! اگرچه شکوفا ساختن استعدادها و توانایی‌های فردی امری دشوار بوده و نیاز به تلاش و اراده فراوان دارد اما اکنون فرصت‌های بیشتری پیش رو خواهد بود چراکه استعداد تنها محدود به چند قابلیت ثابت و مشخص نیست و همانطور که اشاره شد هر چیز ساده و کوچکی نیز می‌تواند یک مهارت تلقی شود.

5 توصیه خیلی ساده برای بیدارسازی استعداد شما!

»»» جانی دوباره به استعدادهای دفن شده!

در کنار تمام این صحبت‌ها نکته‌ای به چشم می‌خورد که قطعا ارزش توجه را خواهد داشت. آیا تاکنون به استعدادها و مهارت‌های خود پی برده‌اید؟ آیا از استعدادهایی که در درون شما نهفته و به‌مرورزمان دست‌خوش فراموشی شده‌اند، خبر دارید؟ بسیاری از مردم بهره‌گیری از استعدادهای شخصی را تنها میلیونر شدن می‌پندارند! اما این بهره‌وری، نتایج فراتری را نیز پوشش می‌دهد برای مثال می‌توان از زندگی لذت بیشتری برد و حس رضایت‌مندی بی‌نظیری را تجربه کرد! درنتیجه اگر قدرتی را در خود احساس می‌کنید، زمان تصمیم‌گیری فرا رسیده است؛ حبسش می‌کنید و یا برای نشاندن لبخندی روی لبان اطرافیان و خودتان تصمیم به پرورش آن می‌گیرید؟ اما به‌راستی چگونه باید استعدادهای نهفته خود را کشف کرده و به شکوفایی آن‌ها اقدام کنید؟ در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به بررسی این راه‌کارها بپردازیم.

 

سری به کودکی خود بزنید!

اغلب موارد علایق و مهارت‌های دوران کودکی کم‌تر به مراحل جدی و کاربردی ورود پیدا می‌کنند چراکه کودک توانایی انتخاب راه مناسب برای پیشرفت این‌گونه مهارت‌ها را ندارد. سفری به کودکی خود کنید، استعدادها و علایق سرکوب‌شده را بار دیگر کشف کرده، به آن‌ها فرصت بروز داده و برای پیشرفت اراده کنید. بازیابی استعدادهای نهفته کودکی ابزاری اساسی و مهم برای موفقیت‌های فردی محسوب می‌شود. امروزه علم روانشناسی بازگشت به بازی‌های موردعلاقه کودکی، نقاشی‌ها و یا حتی کارتون‌های موردعلاقه را برای مشخص کردن تیپ شخصیتی و همچنین زمینه‌های مهارتی ضروری می‌داند. در حقیقت باید نشانه‌ها را دنبال کنید و از آن‌ها برای موفقیت هر چه بیشتر خردمندانه درس بگیرید.

 

به مغز خود غذا بدهید!

عصر امروز عصر تکنولوژی و ارتباطات است، بعضی مواقع این پیشرفت تبدیل به یک خوش‌شانسی تمام معنا می‌شود! اما چگونه؟ پس از آن‌که استعدادهای مدفون‌شده خود را کشف کردید نیاز دارید به بهبود آن‌ها بپردازید. از موثرترین و سریع‌ترین روش‌هایی که به واسطه‌ی آن می‌توان مهارت‌های از دست رفته را تقویت کرد، بررسی تحقیقات و مقاله‌های موجود دنیای اینترنت است. اگر کتاب‌خوانی را ترجیح می‌دهید، کتاب‌های مرتبط با این موضوع را مطالعه و یا اگر به اینترنت دسترسی دارید به روش اول رجوع کنید.

5 توصیه خیلی ساده برای بیدارسازی استعداد شما!

نگاهی دوباره به شغل خود داشته باشید!

اگرچه بیشتر افراد به دلایل اقتصادی و یا مشغله‌های زندگی امروزی این راه‌کار را شدنی نمی‌دانند اما اثرات مفید زیادی به دنبال دارد. انسان به‌طور ذاتی تنها زمانی آرامش و شادی را می‌یابد که در حال انجام فعالیت موردعلاقه‌اش باشد. چنان چه استعدادها و علایق خود را در زندگی پیاده کنید، به‌تبع آرامش و شادی بیشتری را نیز دریافت می‌کنید. نگاهی دوباره به زوایای مختلف شغل خود داشته باشید، آن‌هایی را که قابلیت بیشتری برای پیاده‌سازی استعدادهای شما دارند انتخاب کرده و بستری برای پیشرفت فراهم کنید.

 

از دوستان خود کمک بگیرید!

دوستان حقیقی و صادق بهترین آینه‌ای هستند که می‌توانید استعدادها و کاستی‌های خود را در آن ببینید. این مورد در صورت آگاهی یافتن و استفاده درست، راه‌کاری بسیار موثر خواهد بود، چراکه این افراد بهتر از هر فرد دیگری می‌توانند مهارت‌های شما را نشان داده و در این راه یاری‌رسان واقع شوند. لازم به ذکر است اغلب فعالیت‌های گروهی با دوستان در زمینه‌های مختلف درسی و یا شغلی، سبب آشکار شدن مهارت‌ها و استعدادهای درونی می‌شوند چراکه بستر این آشکار شدن در تعامل با دیگر افراد جامعه به‌سادگی فراهم می‌شود.

 

وارد اجتماع شوید!

همان‌طور که در راه‌کار قبلی اشاره شد، قرارگیری در اجتماع و کسب تجربه از روابط اجتماعی ازجمله عواملی است که به بروز بیشتر استعدادهای شخصی و رشد و ارتقا آن‌ها کمک می‌کند. اما به‌راستی روند ورود به اجتماع چگونه ارتقا مهارت‌ها را تحت کنترل خود در می‌آورد؟ پاسخ واضح است. حضور بیشتر در اجتماع، فرصت‌های بیشتری را نیز برای بروز استعدادهای فردی و شکوفایی آن‌ها به همراه دارد. اگر می‌خواهید مهارت‌های از یاد رفته‌ی خود را بار دیگر به میدان رقابت بازگردانید، از مزایای این راه‌کار بهره‌مند شوید.

با جمع‌بندی دقیقی میان راه‌کارهای ارائه‌شده و تمرین روزمره آن‌ها، با احتمال بیشتری می‌توانید به تقویت استعدادهای خود امیدوار باشید. مهارت‌ها و استعدادهای شما ابزارهای مهمی برای تجربه شادی و خوشبختی در زندگی هستند، از آن‌ها غافل نشوید!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا