زمانی برای اعتماد به خود!

خودباوری را می‌توان احترام به خود تعریف کرد. زمانی که این ویژگی دچار رکود می‌شود، در اغلب موارد روندی نزولی و مزمن را طی می‌کند که تغییر آن نیازمند تلاش فراوان است.

مجله آنلاین موبنا – امروز می‌خواهیم به بررسی یکی از باارزش‌ترین ویژگی‌های فردی بپردازیم که به خصوص در تعاملات اجتماعی بسیار کاربردی و مفید است. این ویژگی چیزی نیست جز اعتمادبه‌نفس و باور خود! ممکن است این لفظ را به عنوان یک ندای درونی تصور کرده باشید، صدایی که قابلیت شما را برای خوب بودن آشکار می‌سازد. اما اعتمادبه‌نفس در حقیقت میزانی است که هر فرد برای خود ارزش قائل می‌شود و درعین‌حال نشانگر اعتقادات و نقاط قدرت افراد است. جالب‌تر آن‌که این ویژگی ارتباط محسوسی نیز با مهارت‌ها و توانایی‌های شخصی دارد.

اغلب در حالات ضعف روحی در افراد، سطوح پایین اعتمادبه‌نفس نیز مشاهده می‌شود. ازاین‌رو دو فاکتور مذکور نیز ارتباط معنی‌داری با یکدیگر داشته و باید از وقوع این کاهش در سطح اعتمادبه‌نفس پیشگیری کرد. خودباوری را می‌توان احترام به خود تعریف کرد. زمانی که این ویژگی دچار رکود می‌شود، در اغلب موارد روندی نزولی و مزمن را طی می‌کند که تغییر آن نیازمند تلاش فراوان است. مشکل کمبود خودباوری درواقع ناشی از پرورش عادت‌هایی غلط و پیش برد عملکردهای نادرست به‌طور ناخودآگاه و در روابط درونی هر فرد است. اما هر شخصی می‌تواند با تغییر در زاویه دید خود به محیط اطراف و قوی سازی مهارت‌های برقراری روابط اجتماعی، مشکلات متداول در زمینه اعتمادبه‌نفس و خودباوری را اصلاح کرده و به تقویت این فاکتورهای سودمند بپردازد. در ادامه‌ی مطلب به بررسی نکاتی پیرامون این مسئله خواهیم پرداخت، امید است که این نکات ساده، مفید واقع شوند.

زمانی برای اعتماد به خود!

  1.  از کلی‌گویی پرهیز کنید

یکی از مخرب‌ترین عبارت‌هایی که افراد در تفسیر سطح اعتمادبه‌نفس به کار می‌برند عبارت “من خودباوری پایینی دارم” است. همان‌طور که در تیتر اشاره شده است، باید از کلی‌گویی پرهیز شود. ممکن است شخصی تنها در مسئله‌ای کوچک خودباوری نداشته باشد، تعمیم این مسئله به تمامی حالات روحی امری اشتباه است و باید از آن جلوگیری شود. حتی به جز این عملکرد منفی از نتایج دیگر ابراز این جمله و کلی‌نگری، ایجاد فضایی نامناسب و تخریب بیشتر روانی خواهد بود. در نظر داشته باشید رجوع شما به متون مختلف در زمینه تقویت اعتمادبه‌نفس خود گام بزرگی است که میل و علاقه درونی شما را برای رهایی از ضعف در خودباوری به اثبات می‌رساند، ازاین‌رو باید از خود تقدیر کنید! عده زیادی از افراد نیز در میانه‌ی نمودار بین ماکزیمم و مینیمم اعتمادبه‌نفس قرارگرفته‌اند و تفسیری متعادل را از این ویژگی ابراز می‌دارند.

 

  1. روی نقاط ضعف تمرکز کنید

به جای کلی‌گویی و زیر سوال بردن تمامی توانایی‌های خود، به جزئیات دقت کنید. مواردی را که در آن دچار ضعف اعتمادبه‌نفس هستید بررسی کرده و به تقویت جداگانه هر کدام بپردازید، این موارد می‌توانند کمبود اعتمادبه‌نفس به دلیل وزن بالا، صحبت برای جمع، انتخاب همسر مناسب و یا قابلیت کنار آمدن با شرایطی دشوار باشد. ازاین‌رو است که جمله‌ی “من خودباوری پایینی دارم” در مقایسه با عبارت “به دلیل افزایش وزن اعتمادبه‌نفس پایین دارم” بسیار متفاوت است. جمله نخست حاوی مفهومی کلی است که تمام ویژگی‌های شخصیتی فرد را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد اما عبارت دوم  تنها در مورد نقطه‌ی ضعف فرد صحبت می‌کند و سایر جنبه‌های روحی و شخصی وی را در بر نمی‌گیرد. درنتیجه مشکل ردیابی شده و می‌توان برای حل آن تلاش کرد.

 

  1. افکار منفی را دور بریزید

برای رهایی از ضعف در خودباوری و برخورداری از این خصیصه مهم، آگاهی از تفکراتی که سبب تخریب این فاکتور می‌شوند بسیار حیاتی خواهد بود. زمانی که مشکلات کمبود اعتمادبه‌نفس سال‌های طولانی ادامه پیدا می‌کنند موجب ایجاد دیدگاه منفی در ناخودآگاه شده و تا زمانی که اقدام به تغییر شرایط نکنید این دیدگاه استمرار یافته و اثرات منفی آن متوجه شما می‌شود. افکار منفی را دور بریزید، آن دسته از دیدگاه‌هایی که مسبب کاستی در اعتمادبه‌نفستان هستند را از زندگی خود حذف کنید. این کار به راحتی قابل انجام است کافی تغییر را پذیرا باشید.

 

  1. بر ترس‌های خود غلبه کنید

شاید بتوان گفت این تمرین مهم‌ترین تمرین برای افزایش سطح خودباوری و اعتمادبه‌نفس است. ترس از عدم پذیرش در جمع و شکست، آفت‌های پیشبرد اعتمادبه‌نفس هستند. در راستای موفقیت در این تمرین، فرصت‌های بیشتری را برای قرارگیری در محیط‌های عمومی، سخنرانی و بحث‌های جمعی ایجاد کنید. این راه‌کارها برای تقویت خودباوری و غلبه بر ترس شکست بسیار مفیدند. تلاش برای تکرار چنین فعالیت‌هایی در درازمدت نه‌تنها شما را برای غلبه بر ترس و اضطراب یاری می‌دهند بلکه سبب تقویت عملکرد ذهن و همچنین قابلیت‌های زبانی نیز می‌شوند.

توصیه‌ای که در آخر می‌توان به علاقه‌مندان تقویت این خصوصیت کرد، معاشرت و هم‌نشینی با افرادی خواهد بود که از قابلیت بالا در این زمینه برخوردار هستند. چراکه خواه یا ناخواه ویژگی‌های اطرافیان در شما تاثیر خواهند گذاشت و می‌توان با معاشرت بیشتر و تمرین راه‌کارهای اشاره‌شده به همراه افراد موثر، در مدت زمانی کوتاه‌تر به موفقیت دست یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا