بانک مرکزی برنامه ای برای تغییر نرخ سود بانکی ندارد

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: برنامه ای برای تغییر نرخ سود بانکی نداریم؛ زیرا افزایش نرخ سود بانکی سبب فشار به واحدهای تولیدی شده و ناترازی بانک‌ها را افزایش می دهد.

مجله آنلاین موبنا – کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) میزبان وزیران صنعت، معدن و تجارت و اموراقتصادی و دارایی و همچنین رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود.
عبدالناصر همتی در این نشست تغییر نرخ سود بانکی را سبب فشار بر واحدهای تولیدی دانست و تصریح کرد: اگر شرایط فراهم باشد باید نرخ سود بانکی را تعدیل کنیم اما فعلا برای آن برنامه‌ای نداریم و باید در این زمینه شورای پول و اعتبار تصمیم بگیرد.

** تزریق ۱۸۹ هزار میلیارد ریال به سیستم تولیدی در سه ماه پایانی سال ۹۷
همتی گفت: در سه ماه پایانی پارسال حدود ۱۸۹ هزار میلیارد ریال به سیستم تولیدی کشور تزریق شد که تحولاتی در این بخش‌ها ایجاد کرد.
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: از ۳۵۷ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که تا بهمن ماه پارسال به سرمایه‌ در گردش اختصاص یافت ۵۵ درصد به بخش صنعت تعلق گرفت و برنامه ما این است که امسال این رقم ۶۵ درصد شود.
وی تاکید کرد فروش اموال مازاد بانک‌ها می‌تواند منابع خوبی را آزاد کند.

** وضع ذخایر ارزی؛ بهتر از پارسال
به گفته وی، در سال ۹۸ شرایط کشور بسیار خاص است و اقدامات و تصمیمات در حوزه‌های اقتصادی می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد.
این مسوول افزود: بانک مرکزی تحت تاثیر شدیدترین فشارهای تحریمی و تامین منابع است اما شرایط خوبی از لحاظ ذخایر ارزی دارد که شرایط از پارسال بسیار بهتر است.

** ایجاد یک میلیون شغل ثابت با افزایش سه درصدی صادرات به همسایگان
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست یادآوری کرد پارسال صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای همسایه حدود ۲۵ میلیارد دلار بود که ۲ درصد حجم واردات کشورهای همسایه را تشکیل می‌دهد و اگر بخواهیم این میزان را به پنج درصد برسانیم، ۲۵ میلیارد دلار باید ۲ برابر شود که یک میلیون شغل ثابت ایجاد می‌کند.
رضا رحمانی ادامه داد: تولید به حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش با حفظ تولید سال قبل نیاز دارد.
به گفته وی، بهبود فضای کسب و کار امری فرادستگاهی بوده اما مسئولیت اصلی آن برعهده وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

** تلاش وزارت اقتصاد برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی با استفاده از دیپلماسی
وزیر امور اقتصادی و دارایی در این نشست تاکید کرد یکی از ضرورت‌های رونق تولید بهبود ضریب بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود است.
فرهاد دژپسند ادامه داد: بازار سرمایه سال ۹۸ آغاز خوبی داشت اما سهم چندانی در اقتصاد ندارد که برای توسعه و گسترش بازار سرمایه باید برنامه ویژه طراحی شود.
به گفته وی، دولت می‌تواند از سرمایه‌گذاری خارجی تا ۶۰ میلیارد دلار در سال استفاده کند. از این رو، «وزارت امور اقتصادی و دارایی تلاش کرد در بحث سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس از دیپلماسی خارجی استفاده کند تا عملکرد این بخش را افزایش دهد اما نمی‌تواند به ۶۰ میلیارد دلار دست یابد».
به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه امروز (یکشنبه) با حضور وزیر امورخارجه رونمایی شد.
محمدجواد ظریف در دوره دوم وزارت خود معاونت اقتصادی این وزارتخانه را احیا کرد که مهمترین هدف آن افزایش ارتباطات و مناسبات اقتصادی است.
این تارنما شامل ۲ بخش است؛ بخش رونمایی شده به معرفی بازارهای خارجی می‌پردازد و بخش دوم که هنوز به مرحله اجرایی نرسیده، به زبان انگلیسی است به معرفی ظرفیت های اقتصادی ایران می‌پردازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا