دلایل رشد شاخص بورس و پیش بینی آینده بازار

کارشناسان بازار سرمایه ضمن برشمردن اتفاق های تاثیرگذار بر رشد بازار سرمایه در هفته گذشته، روند پیش روی بازار برای هفته جاری را پیش بینی کردند.

مجله آنلاین موبنا – «فرهاد رمضان» به دلایل رشد شاخص بورس در هفته گذشته اشاره و بیان کرد: هفته گذشته بازار تحت تاثیر افزایش قیمت دلار قرار گرفت و بخشی از فعالان بازار تصور کردند که با افزایش قیمت دلار ارزش دارایی شرکت هایی که از دارایی ثابت بیشتری برخورداند صعودی می شود.
به گفته وی، شرکت های صادرات محور که درآمدهایی را از محل افزایش قیمت ارز کسب می کردند با اقبال زیادی همراه شد.
رمضان خاطرنشان کرد: به دلیل رشد بازار موازی که از قبل ایام نوروز اتفاق افتاده بود بسیاری از فعالان اقتصادی ریسک بالایی را برای بازار طلا و سکه متصور شدند که این امر باعث شد تا بازار سرمایه – که به عنوان اهرمی برای کنترل نقدینگی و سرمایه های فعالان بازار محسوب می شود – سرمایه های بیشتری را به سمت خود جذب کند.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به دلیل تعطیلات ایام نوروز بسیاری از فعالان اقتصادی در بازار غایب بودند اما هفته گذشته که نخستین هفته فعالیت های اقتصادی بود، زمینه افزایش تقاضا و معاملات در بازار سرمایه را فراهم کرد.

** رشد بازار سرمایه ادامه دار است
وی با بیان اینکه بازار سرمایه تا فصل برگزاری مجامع به صورت تناوبی با روند مثبتی همراه خواهد بود، گفت: شاید بتوان تا یک ماه آینده که فصل برگزاری مجامع است دوران خوبی را برای بازار سرمایه پیش بینی کرد و به نظر می رسد که اقبال خوبی را نسبت به دیگر بازارها تجربه کند.
رمضان خاطرنشان کرد: سیاست حمایتی را که تیم اقتصادی دولت در نظر می گیرد علاوه بر تداوم و استمرار رشد منطقی بازار سرمایه زمینه کاهش هیجانی شدن بازار و نیز ورود سرمایه های در اختیار فعالان بازار به سمت بازار سرمایه را فراهم می کند.

** صنایع پرطرفدار در بازار هفته گذشته
این کارشناس بازار سرمایه به صنایعی که در بازار هفته گذشته با اقبال بیشتری روبرو بودند تاکید کرد و گفت: صنعت سیمان در بورس در چند سال گذشته به دلیل هزینه های عمرانی دولت با عملکرد چندان مطلوبی همراه نبود و روند ثابتی را در پیش گرفته بود اما این صنعت هفته گذشته با استقبال بسیار زیادی مواجه شد.
وی افزود: صنایع دامپروری و کشاورزی از دیگر صنایعی بودند که به دلیل افزایش تقاضا سهامداران زیادی را به سمت خود جذب و زمینه افزایش قیمت این صنعت را فرهم کرد.
رمضان با بیان اینکه صنایع ساختمانی از دیگر صنایع پرطرفدار بازار سرمایه در هفته گذشته بود، گفت: سهام این صنعت در شش ماه دوم سال گذشته رشد بسیار کم و منطقی را تجربه کرد اما هفته گذشته درخشش خوبی را از خود نشان داد.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بیشترین حجم معاملات هفته گذشته مربوط به به سه روز آخر هفته است، صنایع دیگری هم در کنار این سه صنعت رشد داشتند اما چشمگیر ترین صنایع مربوط به این سه صنعت بود.
وی پیش بینی خود از وضعیت بازار در هفته جاری را اینگونه بیان کرد: روند رشد شاخص در بازار با آهنگ و نوسان ضعیفی همراه است اما به طور حتم تا زمان برگزاری مجامع که از ۱۵ خرداد تا ۱۵ تیر ماه است شاهد روندی مثبت و رو به رشد را در بازار سرمایه خواهیم بود.

** تاثیر سیل بر رشد بازار سرمایه
در ادامه «علیرضا کاهدی»، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا رشد شاخص کل در بازار را متاثر از نرخ ارز و نیز حادثه سیل دانست و گفت: سیل بر روی تقاضای برخی از کالاها و نیز عرضه آنها تاثیرگذار بود که این امر در کنار افزایش قیمت ارز زمینه رشد شاخص در بازار سرمایه را فراهم کرد.
وی ادامه داد: تقاضا در برخی از صنایع مانند فولاد، سیمان، مصالح ساختمانی و همچنین طرح های عمرانی به دلیل وقوع سیل افزایش پیدا کرد که باعث خروج از رکود برخی از صنایع مانند سیمان شد.
وی خاطرنشان کرد: یک سری از کالاها مانند موادغذایی، قند و شکر اکنون با دو تحلیل متناقض در بازار همراه هستند؛ در این زمینه اعلام شد به دلیل بارش ها با محصولات بسیار خوبی همراه خواهیم شد و تحلیل دیگر بدین صورت است که بارش ها منجر به نابودی برخی از مزارع شده است و قیمت ها به ناچار افزایش پیدا می کند.
کاهدی افزود: این موضوع چنین تحلیل را به وجود می آورد که با افزایش تقاضا قیمت سهام صعودی می شود و سودآوری سهام هم به مراتب افزایش می یابد.

** رشد سهام شرکت های صادرات محور
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش قیمت ارز زمینه رشد شرکت های صادرات محور را فراهم کرده است، گفت: قیمت ارز چنین تصوری را به وجود آورد که با رشد قیمت ارز ارزش سهام شرکت های صادرات محور روند صعودی را در پیش می گیرند که همین امر به مراتب منجر به رشد و نیز تاثیرگذاری آنها بر قیمت سهام و رشد شاخص بورس شد.
وی قیمت دلار را افزایشی پیش بینی کرد و افزود: سیل چند روز اخیرحدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه را روی دست دولت گذاشت که به تبع بر افزایش قیمت دلار تاثیرگذار خواهد بود.

** رشد بازارر سرمایه پیش بینی شده بود
همچنین «مهدی جهانی» کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعتقاد بر اینکه بازار سرمایه در هفته ای که گذشت بازار خوبی را تجربه کرد، گفت: رشد بازار سرمایه برای سال جدید دور از انتظار نبود و پیش بینی شده بود.
وی ادامه داد: صحبتی از بازار گوشت با این عنوان که ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع مصرف کننده نبوده مطرح شد که این امر زمینه رشد ۴۰ درصدی صنایعی را که با این ارز همراه بودند را در بازار فراهم کرد.
جهانی با اشاره به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد گفت: تفاوت بین دلارآزاد و نیمایی باعث شد تا نمادهای صنایعی مانند پالایشگاه ها که قیمت گذاری آن براساس نرخ دلار نیمایی انجام می شود، روند رو به رشدی را تجربه کنند.
این کارشناس بازار سرمایه تغییر قیمت گذاری فولاد را از دیگرعوامل تاثیرگذار بر رشد شاخص بورس مطرح کرد و افزود: قیمت گذاری فولاد در بورس فلزات با افزایش حدود ۳۰ درصدی همراه شد که به طور مستقیم بر صنایع فلزی و فولاد مانند فولاد مبارکه اصفهان و نیز فولاد خوزستان تاثیرگذار بود.
وی معتقد است که قیمت نفت به چند دلیل مانند کمبود عرضه با افزایش همراه شد که بی تاثیر بر رشد شاخص کل در بازار سرمایه نبود.

** رشد شاخص بورس واقعی است
جهانی با بیان اینکه تمام این عوامل در کنار یکدیگر باعث رشد شاخص در بازار سرمایه شد، افزود: اکنون رشد شاخص بورس واقعی است به همین دلیل به نظر می رسد که رشد بازار سرمایه ادامه دار باشد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس نسبت به بازار طلا و مسکن از جذابیت بیشتری برای سهامداران برخوردار است، گفت: بازار سرمایه به دلیل ایجاد حاشیه امنیت برای سرمایه گذاران باعث سرازیر شدن سرمایه های در اختیار مردم به سمت بورس شده است.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا