روزهای خوب بورس برای بانکی‌ها

روزهای بهاری، بهترین تعبیری است که این روزها می‌توان برای بازار سرمایه به کار برد؛ نمادها از رشد مناسبی برخوردار هستند و در این میان سهام بانکها هم هر روز وضعیت بهتری را تجربه می‌کنند.

مجله آنلاین موبنا –  بازار سرمایه این روزها از رونق خوبی برخوردار است؛ گویا بورس هم همگام با روزهای بهار، شاخص خود را سبزپوش می‌خواهد و هر روز که می‌گذرد، اگرچه ممکن است نسبت به ساعات میانی روز، با برخی نوسانات در شاخص هم مواجه باشد؛ اما به هر حال، روزهای خوشی فعلاً برای بازار سرمایه رقم خورده است و هر روز که می‌گذرد، شاخص با رشد مناسبی، کار خود را پایان می‌دهد.

روزهای بهاری بازار سرمایه

در این میان، برخی از صنایع و نمادهای بورسی، با رشد مناسب‌تری نسبت به سایر بخش‌ها مواجه هستند و به تبع آن، جذابیت بیشتری هم برای معاملات بورسی دارند و برخی دیگر نیز، سهامی را که مدتها به دلیل وضعیت نامساعد بازار، نزد خود نگاه داشته و قابلیت فروش آن را نداشتند، برای فروش گذاشته‌اند تا بلکه دل‌چرکینی خود را از آن دور کنند. به هر حال بازار خرید و فروش سهام داغ است و همین امر، معاملات را از رونق مناسبی برخوردار کرده است. آخرین معاملات بورس مربوط به چهارشنبه ۲۱ فروردین ماه ۹۸ بوده است که بر اساس آن، شاخص بورس با ۳۵۰۰ واحد رشد در پایان معاملات به ۱۹۳ هزار و ۹۷۸ واحد رسیده است.

بر این اساس، در معاملات چهارشنبه ۲۱ فروردین، چهار میلیارد و ۵۷۳ میلیون سهم در ۲۷۸ هزار و ۸۴۰ دفعه معامله شده که ارزش معاملات را به ۱۲ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۴۳۵ میلیون ریال و ارزش بازار را به ۷ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۴۴۴ میلیارد ریال رسانده است و این در حالی است که نمادهای تأثیرگذار در شاخص آخرین روز هفته گذشته، فولادی‌ها، فلزی معدنی‌ها و مخابرات و نمادهای پر بیننده بانکی‌ها، خودرویی‌ها و فولادی‌ها معرفی شده است.

اما فروردین ماه امسال، یکی از اتفاقات مهمی که در بازار سرمایه ایران به وقوع پیوست، عرضه سهام بانک‌های ادغامی بود که در واقع، بعد از تصمیم دولت مبنی بر ادغام ۵ بانک و مؤسسه اعتباری در بانک سپه، مهلتی به دارندگان سهام این بانک‌ها داده شده است تا بتوانند سهام خود را واگذار نمایند و در مقابل، اگر فردی برای خرید این سهام، جذابیتی در بازار سرمایه احساس می‌کند، وارد عمل شده و خرید انجام دهد و جزو سهامداران آن‌ها باشد.

در این میان، برخی از کارشناسان بر این باورند که فارغ از عرضه سهام ۵ بانک و مؤسسه ادغامی که یکی از اتفاقات مهم بازار سرمایه در اولین ماه فصل بهار بوده است، سهام بخش بانکی از جذابیت بالایی برخوردار است و به نظر هم می‌رسد که در میان‌مدت، همچنان سهام بخش بانکی از رشد مناسبی برخوردار باشد.

چشم‌انداز سهام بانک‌ها در بورس چه خواهد بود؟

نوید اختری زاده، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به طور کلی، گروه بانکی در بازار سرمایه به صورت بلندمدت از رشد مناسبی برخوردار خواهند بود و اگر بخواهیم شرایط آن را تحلیل کنیم، به هر حال با توجه به اجازه‌ای که بانک مرکزی به بانک‌ها برای تسعیر ارز داده است، به نظر می‌رسد که ظرف یک ماه آتی که این فرآیند تسعیر در بانک‌ها انجام خواهد شد، تأثیر مثبتی بر گروه معاملات بانکی در بازار سرمایه به جای خواهد گذاشت.

وی افزود: گروه بانکی یکی از مستعدترین گروه‌های بازار سرمایه طی دو تا سه ماه آتی خواهد بود که این موضوع، به لحاظ تحلیل تکنیکال و نموداری و از نظر صورت‌های مالی ماهانه و سه ماهه بانک‌ها کاملاً قابل فهم است که بانک‌ها به لحاظ عملیاتی تراز بهتری را تجربه کرده و عملکرد بهتری پیدا خواهند کرد.

به گفته اختری‌زاده، افق گروه بانکی در بازار سرمایه بسیار مثبت است و به خصوص در مورد برخی بانک‌ها که بانک تمیز به شمار می‌روند و از نظر تحلیلی، وضعیت مناسبی را در ترازنامه مالی خود تجربه می‌کنند، دوره رشد آغاز شده و ادامه دار خواهد بود؛ به تبع آن، احتمال اینکه بعد از ادغام بانک‌ها در یک بانک و بازگشایی نماد آنها در بازار سرمایه با هر اسمی، رشد مناسبی حاصل شده و سهام آن مورد توجه باشد نیز امیدواری زیادی وجود دارد.

وی اظهار داشت: به هر حال، طی هفته‌های گذشته گروه بانکی رشدهای خوبی را در بازار سرمایه داشته‌اند و این ۵ نماد بانکی نیز که به دلیل ادغام بسته شده و مجدد بازگشایی شده‌اند، اگرچه ممکن است به طور مقطعی از رشد بازار سرمایه عقب مانده باشند؛ اما به هر حال باید گپ ناشی از رشد را پر کنند و به همین دلیل در مجموع در گروه بانکی باید منتظر رشد قیمتی بسیار خوبی حتی در نماد جدیدی که از ادغام این ۵ بانک حاصل می‌شود هم، باشیم.

اختری‌زاده گفت: نماد بازگشایی شده ناشی از ادغام بانک‌ها، به نظر می‌رسد که افق بسیار مثبتی در بازار سرمایه دارد و اگر بخواهیم تحلیلی به قضیه نگاه کنیم، به دلیل اینکه بانک‌ها رشد خوبی کرده‌اند و بازار سرمایه نیز از رشد مناسبی برخوردار بوده است، حتماً بدون هیچ گونه شک و تردیدی دچار رشد خوبی می‌شوند و سهامداران منتفع خواهند شد.

 منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا