چشم انداز فضایی از خورشید! (+عکس)

برای آن که بدانیم خورشید از روی سیاره زمین چگونه به نظر می رسد تنها کافی است تا نگاهی به آسمان کرده و دیسک درخشانی که در فاصله ۹۳ میلیون مایلی از ما قرار گرفته است را مشاهده کنیم. اما تاکنون به این فکر کرده اید خورشید از سیاره های دیگر چگونه به نظر می رسد؟

مجله آنلاین موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – برای آن که بدانیم خورشید از روی سیاره زمین چگونه به نظر می رسد تنها کافی است تا نگاهی به آسمان کرده و دیسک درخشانی که در فاصله ۹۳ میلیون مایلی از ما قرار گرفته است را مشاهده کنیم. اما تاکنون به این فکر کرده اید خورشید از سیاره های دیگر چگونه به نظر می رسد؟ با توجه به فواصل فوق طولانی و متفاوت تصور این شرایط چندان آسان نیست. اما رندرهای دیجیتالی که توسط ران میلر، تصویرگر ساکن ویرجینیا که سال ها مشغول به تصویر کشیدن فضا بوده است، شکل گرفته اند به ما در پاسخ به این پرسش کمک می کنند.

چشم انداز فضایی از خورشید! (+عکس)

برای آن که تصاویر رندر شده هرچه بیشتر واقعی به نظر برسند میلر باید بزرگی خورشید در هر تصویر را مشخص می کرد که البته وظیفه چندان دشواری نبوده است. به گفته وی، تنها نکته مهم که باید از آن آگاه باشید میزان فاصله سیاره ها از خورشید است. به عنوان مثال اگر فاصله شما با خورشید ۲۰ برابر دورتر از فاصله آن با سیاره زمین است، پس خورشید ۲۰ برابر کوچکتر خواهد بود.

سیاره تیر

چشم انداز فضایی از خورشید! (+عکس)

اگر روی سیاره تیر حضور داشته باشید که حدود ۳۶ میلیون مایل از خورشید فاصله دارد (۳۹ درصد از فاصله زمین تا خورشید)، ستاره درخشان منظومه شمسی این گونه به نظر خواهد رسید. در سیاره تیر، خورشید حدود سه برابر بزرگتر از آن چیزی است که در زمین به نظر می رسد.

سیاره ناهید

چشم انداز فضایی از خورشید! (+عکس)

در سیاره ناهید که حدود ۶۷ میلیون مایل از خورشید فاصله دارد (۷۲ درصد از فاصله زمین تا خورشید)، خورشید این گونه به نظر می رسد. هنگامی که از زیر ابرهای متراکم و مملو از اسید سولفوریک سیاره ناهید به خورشید نگاه می کنید چیزی جز هاله ای درخشان نخواهید دید. اگر خورشید قابل مشاهده باشد حدود نیم برابر بزرگتر از آن چیزی است که روی سیاره زمین به نظر می رسد.

سیاره زمین

چشم انداز فضایی از خورشید! (+عکس)

سیاره زمین ۹۳ میلیون مایل از خورشید فاصله دارد. در این فاصله، خورشید ناحیه ای در آسمان را پوشش می دهد که مشابه با ناحیه ای است که کره ماه پوشش می دهد. بر همین اساس، هنگامی که ماه از بین زمین و خورشید عبور می کند با پدیده خورشید گرفتگی (همانند تصویر بالا) مواجه می شویم.

سیاره مریخ

چشم انداز فضایی از خورشید! (+عکس)

مریخ در فاصله ۱۴۲ میلیون مایلی از خورشید قرار گرفته است. از آنجایی که مریخ در فاصله ای یک و نیم برابر دورتر از فاصله سیاره زمین تا خورشید گرفته، در آسمان گرد و خاکی این سیاره خورشید کوچک‌تر به نظر می رسد.

سیاره مشتری

چشم انداز فضایی از خورشید! (+عکس)

در اینجا نمایی از خورشید از اروپا، یکی از قمرهای مشتری، مشاهده می شود. سیاره مشتری حدود ۴۸۴ میلیون مایل یا ۵.۲ برابر دورتر از فاصله زمین تا خورشید با ستاره درخشان منظومه شمسی فاصله دارد. در اینجا سیاره مشتری خورشیدی که پنج برابر کوچکتر از آن چه روی زمین به نظر می رسد را پوشش داده است. نور خورشید عبوری از اتمسفر متراکم این سیاره آن را با حلقه ای از نور قرمز روشن ساخته است.

سیاره کیوان

چشم انداز فضایی از خورشید! (+عکس)

سیاره کیوان در فاصله ۸۸۸ میلیون مایلی از خورشید قرار گرفته و هنگام نگاه به آسمان خورشید این گونه به نظر می رسد. این فاصله ۹.۵ برابر دورتر از فاصله زمین تا خورشید است. در اینجا کریستال های آب و گازها از جمله آمونیاک نور خورشید را منکسر کرده و جلوه های نوری زیبایی خلق کرده اند. اگرچه خورشید در کیوان حدود ۱۰۰ برابر کم نورتر از روی سیاره زمین است اما همچنان بیش از اندازه ای که بتوان بدون محافظ چشم به آن نگاه کرد، درخشان است.

سیاره اورانوس

چشم انداز فضایی از خورشید! (+عکس)

در اینجا نمایی از خورشید از روی آریل، یکی از قمرهای اورانوس، دیده می شود. اورانوس حدود ۱.۸ میلیارد مایل یا ۱۹ برابر دورتر از فاصله زمین تا خورشید از خورشید فاصله دارد.

سیاره نپتون

چشم انداز فضایی از خورشید! (+عکس)

در اینجا نمایی از خورشید از تریتون، یکی از قمرهای نپتون، دیده می شود. نپتون حدود ۲.۸ میلیارد مایل از خورشید فاصله دارد. این حدود ۳۰ برابر دورتر از فاصله زمین تا خورشید است. اندازه خورشید در نپتون یک سیزدهم آن چیزی است که از روی زمین مشاهده می شود.

پلوتو

چشم انداز فضایی از خورشید! (+عکس)

پلوتو حدود ۳.۷ میلیارد مایل یا ۴۰ برابر دورتر از فاصله زمین تا خورشید از خورشید فاصله دارد و نمای خورشید از آن این گونه است. از پلوتو خورشید ۱۶۰۰ برابر کم نورتر از آن چیزی به نظر می رسد که روی زمین شاهد هستیم. با این وجود، خورشید همچنان به اندازه کافی درخشان است تا خود را از دیگر اجرام موجود در آسمان متمایز کرده و نگاه مستقیم به آن نیز دشوار است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا