باهوش‌هایی که دیرتر می‌خوابند و دیرتر بیدار می‌شوند!

شاید یکی از مهم‌ترین آرزوهای هر انسانی، برخورداری از هوش بیشتر باشد. حتما در دوران کودکی خود خاطره‌هایی را به یاد می‌آورید که در ارتباط با این مسئله بوده‌اند و دوست داشته‌اید از هوش بالاتری برخوردار می‌بودید. اما برای “باهوش بودن” حتما لازم نیست از کل جهان آگاهی داشته باشید و یا قادر به حل تمام مسائل پیچیده ریاضی باشید!

مجله آنلاین موبنا – شاید یکی از مهم‌ترین آرزوهای هر انسانی، برخورداری از هوش بیشتر باشد. حتما در دوران کودکی خود خاطره‌هایی را به یاد می‌آورید که در ارتباط با این مسئله بوده‌اند و دوست داشته‌اید از هوش بالاتری برخوردار می‌بودید. اما برای “باهوش بودن” حتما لازم نیست از کل جهان آگاهی داشته باشید و یا قادر به حل تمام مسائل پیچیده ریاضی باشید!

مغز را به‌راستی می‌توان باارزش‌ترین عضو بدن نامید، با این حال مقصود ما کم‌اهمیت بودن سایر اعضا نیست بلکه به این معنا است که مغز ارگانی با قابلیت عملکردی فوق‌العاده بالا بوده که ورای اندیشه‌های ما، شگفت‌انگیز خواهد بود. بخش بزرگی از این قابلیت‌های فراوان، به هوش و نبوغ اختصاص دارد. اما اکنون باید پرسید که دیدگاه شما از هوش چیست؟ چه فردی را باهوش می‌نامیم؟ تعاریفی که از این اصطلاح می‌شود ممکن است گاه بسیار متناقض باشد اما آنچه اهمیت دارد، علائم و نشانه‌هایی است که در چنین فردی می‌توان جست‌وجو کرد. جالب است بدانید، محققان ابتدا تصور می‌کردند هوش فاکتوری ارثی است که در روند وراثت از والدین به فرزند منتقل می‌شود و این به معنای عدم کنترل انسان بر قدرت مغزی خود بود چراکه صرفا ژن‌ها تعیین‌کننده این قدرت بودند. با این وجود، تحقیقات اخیر نتایج متفاوتی را به دنبال داشته است؛ هوش و یا سطح آی‌کیو را تا حدودی می‌توان به ژن‌ها و وراثت مرتبط ساخت و به‌طور ویژه‌ای می‌تواند طی زمان دچار تغییر شود.

باهوش‌هایی که دیرتر می‌خوابند و دیرتر بیدار می‌شوند!

در ادامه به ذکر چند الگو می‌پردازیم که شما نیز قادر به امتحان آن‌ها خواهید بود. با ما همراه باشید.

+ عدم اطمینان به هر آنچه شنیده می‌شود

به جای آن‌که تمام صحبت‌های اطرافیان و آنچه را که می‌شنوید بدون چون و چرا قبول کنید، سوال بپرسید. البته نباید غلط برداشت کرد. مقصود ما از سوال کردن به این معنا نیست که هر چیزی که دوستان و یا اطرافیان شما می‌گویند را به چالش بکشید، این کار سبب می‌شود در مدت زمان کوتاهی تبدیل به فردی غیرقابل‌تحمل شوید و همه‌ی دوستان خود را از دست بدهید! منظور ما درواقع این خواهد بود که به‌طور ذهنی همه چیز را مورد وارسی دقیق قرار دهید، آیا راه‌های دیگری برای تفسیر مضمون موردنظر خواهید یافت؟ نکات نهفته در میان صحبت‌ها چیست؟ افرادی که نسبت به جهان و حتی کوچک‌ترین رویدادهای آن هم کنجکاو هستند، اغلب باهوش‌تر به نظر می‌رسند. چراکه این حس کنجکاوی مغز را وادار به سوال می‌کند و این نیز منجر به فعالیت بیشتر و درنتیجه قدرت بالاتر آن خواهد شد.

“زمانی که یک موضوع که اغلب افراد آن را درست می‌پندارند، به چالش کشیده می‌شود، مسیرهای فکری جدیدی ایجاد می‌شود که تا پیش از این وجود نداشته است! پس مدل منحصربه‌فرد ذهنی خود را بر پایه عدم اعتماد صرف پایه‌گذاری کنید”

+ متواضع بودن

فروتنی یکی از فاکتورهایی محسوب می‌شود که دارای ارتباط تنگاتنگ باهوش است. افراد باهوش هیچ‌گاه ادعا به داشتن هوش و نبوغ نمی‌کنند چراکه می‌دانند چقدر نمی‌دانند! این قاعده نخستین بار تحت عنوان “Downing effect” شناسایی و نام‌گذاری شد. افرادی که هوش آن‌ها زیر میانگین بود تصور می‌کردند بسیار باهوش‌تر هستند، در مقابل این افراد آن‌هایی که بهره هوشی بالاتری از حد نرمال داشتند، هوش خود را بسیار پایین‌تر گزارش می‌کردند.

+ ارتباط چشمی

اگر می‌خواهید به جزئیات هر چیزی توجه بیشتری داشته باشید و درنهایت بتوانید بهره هوشی خود را ارتقا دهید، گوشی هوشمند خود را کنار گذاشته و با فردی که در حال مکالمه با شما است، ارتباط چشمی برقرار کنید. طی تحقیقی که در دانشگاه لس‌آنجلس به‌عمل‌آمده است، افرادی که ارتباط چشمی برقرار می‌کنند، سطح بالاتری از آی‌کیو را نشان می‌دهند.

+ جغد شب

بررسی‌هایی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد حاکی از بالاتر بودن هوش افرادی بود که دیرتر به رخت خواب می‌رفتند و دیرتر هم از خوب بیدار می‌شدند! در این تحقیقات که توسط  Satoshi Kanazawa و Kaja Perina صورت گرفت، ۲۰،۷۴۵ آمریکایی مورد آنالیز قرار گرفتند. آن‌هایی که راس ساعت ۱۱:۴۱ خوابیده و ساعت ۷:۲۰ بیدار شده بودند در مقایسه با دسته‌ای که ساعات خواب ۱۲:۲۹ تا ۷:۵۲ را تجربه می‌کردند، درجات بسیار متفاوتی از سطح هوش را نشان دادند. بهانه‌ای خوب برای خواب‌آلودگی‌های صبحگاهی ما جور شد!

+ اطرافیان هوشمند

گفته می‌شود هر فرد میانگینی از ۶ نفری است که بیشتر زمان خود را با آن‌ها سپری می‌کند. اگر خود را با افراد باهوش‌تری در تماس قرار دهید، به‌تبع در مورد موضوعات متفکرانه‌تری صحبت خواهید کرد و نتیجه آن در درازمدت بهره هوشی بالاتر شما خواهد بود. وقت خود را با افرادی سپری کنید که دارای تفکری مشابه با آنچه دوست دارید هستند.

مجموعه روش‌هایی که اشاره شد اگرچه سبب تبدیل شدن یک فرد به نابغه‌ای جهانی نمی‌شوند اما در افزایش بهره هوشی و ارتقا آن تاثیرات مفیدی به دنبال دارند. تا جای ممکن به تمرین این روش‌ها بپردازید چراکه در عین سادگی بسیار کمک‌رسان خواهند بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا