زندگینامه مهدی مهدوی‌کیا

مهدی مهدوی‌کیا اول مرداد سال ۱۳۵۶ در شهر ری به دنیا آمد

وی از بچگی علاقه زیادی به فوتبال داشت و در دوران نوجوانی از زمین‌های خاکی جذب باشگاه بانک ملی شد و با پشتکار به باشگاه پرسپولیس پیوست.

وضعیت مهدی در پرسپولیس ، اوایل چندان جالب نبود اما با آمدن استانکو وضعیت به کلی تغییر کرد تا او ضمن تثبیت موقعیت خود در باشگاه محبوبش به تیم ملی امید ایران راه پیدا کند.

افتخارات و موفقیت‌های مهم ورزشی وی از سال ۷۵ شروع شد، پس از محرومیت نعیم سعداوی وی در پیستون راست تیم ملی بازی کرد. مهدی با زدن ۲ گل به چین شایستگی‌های خود را اثبات کرد.

وی در باشگاه‌های بانک ملی، پرسپولیس تهران، بوخوم، هامبورگ و اینتراخت فرانکفورت آلمان سابقه بازی دارد.

مهدوی‌کیا در سال ۲۰۰۳ از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بازیکن برتر فوتبال آسیا شناخته شد. هواداران هامبورگ به او لقب موشک ایرانی داده بودند.

وی از باتجربه‌های فوتبال و تیم ملی فوتبال ایران است و در سال ۱۳۸۷ از سوی علی دایی؛ سرمربی وقت تیم ملی بازوبند کاپیتانی تیم ملی را به بازو بست. او با حضور در دو جام جهانی ۹۸ و ۲۰۰۶ خود را در سطح بین‌المللی مطرح کرد.

مهدوی‌کیا در سال ۱۹۹۸ به باشگاه بوخوم پیوست و در سال ۱۹۹۹ به هامبورگ رفت و تا سال ۲۰۰۷ در این تیم عضویت داشت که با تمام شدن قرارداد خود به تیم اینتراخت فرانکفورت پیوست. وی در مجموع ۲۲۳ بازی در بوندس‌لیگا، ۲۹ گل به ثمر رساند.

وی پس از یک غیبت ۹ ماهه در سال ۱۳۸۷ براى بازى با کره شمالى از سوی علی دایی به تیم ملى دعوت شد. این اولین مرتبه‌ای بود که مهدوى‌کیا براى تیمى که هدایت آن بر عهده على دایى است به میدان مى‌رفت . جدیدترین  اخبار پرسپولیس را در آبشار ۲۴ بخوانید .

وی تا سال ۲۰۱۰ با فرانکفورت قرار داشت. وی در سال ۱۳۸۸ بعد از ۱۱ سال حضور در بوندس لیگا به ایران برگشت و به تیم استیل آذین پیوست.

مهدوی‌کیا در یازدهمین دوره لیگ برتر با مسئولین باشگاه داماش گیلان برای همراهی این تیم  به توافق رسید و پیراهن این تیم را بر تن کرد.

وی پایان نیم فصل اول همان سال از این تیم جدا شد و بعد از ۱۳ سال مجددا به تیم پرسپولیس پیوست و پس از عقد قرارداد با این تیم اعلام کرد پرسپولیس آخرین باشگاه دوران بازیگری وی است.

مهدی مهدوی‌کیا ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۲ پس از شکست تیم پرسپولیس در فینال جام حذفی مقابال سپاهان، چهار گوشه زمین را بوسید و برای همیشه از دنیای بازیگری در زمین فوتبال خداحافظی کرد.

این بازیکن بااخلاق کشورمان در سال ۱۳۹۲ در مراسم تجلیل از برترین‌های لیگ دوازدهم عنوان بازیکن اخلاق لیگ را به خود اختصاص داد.

ورود به دنیای فوتبال

مهدوی کیا از کودکی علاقه زیادی به فوتبال داشت و در دوران نوجوانی از زمین‌های خاکی جذب باشگاه بانک ملی شد و با پشتکار به باشگاه پرسپولیس پیوست. افتخارات و موفقیت‌های مهم ورزشی وی از سال ۷۵ شروع شد، مهدوی‌ کیا همواره در دوران ورزشی خود یکی از بازیکنان مؤثر در تیم ملی فوتبال ایران بود. وی با حضور در دو جام جهانی ۹۸ و ۲۰۰۶ خود را در سطح بین‌المللی مطرح کرد.

مهدوی‌کیا در سال ۱۹۹۸ به باشگاه بوخوم پیوست و در سال ۱۹۹۹ به باشگاه هامبورگ رفت و ۸ سال عضو این تیم بوندس لیگا بود که با تمام شدن قرارداد خود در سال ۲۰۰۷ به تیم اینتراخت فرانکفورت پیوست، وی در سال ۱۳۸۸ پس از فسخ قرارداد با تیم فرانکفورت به تیم استیل‌آذین پیوست. مهدوی‌ کیا در مجموع ۲۵۰ بار – تا پایان فوریه ۲۰۰۹ – در بوندس‌لیگا به میدان رفته است و ۲۹ گل به ثمر رسانده است.

مهدوی‌ کیا پس از سقوط تیم استیل‌آذین به لیگ آزادگان از این تیم جدا شده و با تیم داماش گیلان قرارداد امضا کرد.

وی در دی ماه سال ۱۳۹۰، با عقد قراردادی ۶ ماهه به تیم پرسپولیس پیوست و در نخستین بازی، که دیداری دوستانه در برابر آرمین قزوین بود، توانست گل‌زنی کند. بازگشت او همزمان با بازگشت مصطفی دنیزلی بود. این بازیکن بعد از پایان قرارداد شش‌ماهه خود با پرسپولیس به گفته محمد رویانیان به مدت یک سال دیگر قرارداد خود را تمدید کرد.

جوایز و افتخارات

در نوامبر ۲۰۱۲ سایت فیفا اعلام کرد که مهدوی‌ کیا محبوبترین بازیکن جهان در مرحله مقدماتی شناخته شده است. وی پس از پایان رای‌گیری عنوان محبوب‌ترین بازیکن آسیا و عنوان دوم محبوب‌ترین بازیکن جهان در سال ۲۰۱۲ را به خود اختصاص داد. همچنین در ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ مهدوی‌ کیا به عنوان مرد اخلاق ورزش ایران در سال ۱۳۹۱ برگزیده شد.

دیگر افتخارات وی عبارتند از:

نایب قهرمانی جام حذفی فوتبال ایران ۹۲-۹۱ به همراه تیم پرسپولیس

قهرمان لیگ آزادگان ۷۴ به‌ همراه باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران

قهرمان لیگ آزادگان ۷۵ به‌ همراه باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران

کسب عنوان مرد سال آسیا از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال ۲۰۰۳

گل‌های ملی

۲۱ آوریل ۱۹۹۷ در مقابل غنا با نتیجه ۳–۰ (برنده)

۲ ژوئن ۱۹۹۷ در مقابل مالدیو با نتیجه ۱۷–۰ (برنده)

۱۱ ژوئن ۱۹۹۷ در مقابل مالدیو با نتیجه ۹–۰ (برنده)

۱۳ سپتامبر ۱۹۹۷ در مقابل چین با نتیجه ۴–۲ (برنده)

۱۳ سپتامبر ۱۹۹۷ در مقابل چین با نتیجه ۴–۲ (برنده)

۳۱ ژانویه ۱۹۹۸ در مقابل شیلی با نتیجه ۱–۱ (تساوی)

۲۱ ژوئن ۱۹۹۸ در مقابل ایالات متحده آمریکا با نتیجه ۲–۱ (برنده)

۱۶ ژانویه ۲۰۰۰ در مقابل ایالات متحده آمریکا با نتیجه ۱–۱ (تساوی)

۳۱ مارس ۲۰۰۰ در مقابل مالدیو با نتیجه ۸–۰ (برنده)

۱۲ اکتبر ۲۰۰۱ در مقابل عراق با نتیجه ۲–۱ (برنده)

۱۸ فوریه ۲۰۰۴ در مقابل قطر با نتیجه ۳–۱ (برنده)

۳۰ مارس ۲۰۰۵ در مقابل کره شمالی با نتیجه ۲–۰ (برنده)

۱۵ اکتبر ۲۰۰۹ در مقابل کره شمالی با نتیجه ۲–۱ (برنده)

خداحافظی با دنیای فوتبال

مهدوی‌کیا در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ و در فینال جام حذفی پس از بازی با کره جنوبی که در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در حالی که ایران بازی را یک بر یک تساوی کرد و از صعود به جام جهانی بازماند با چشمان اشک‌بار از تیم ملی فوتبال ایران خداحافظی کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا