جلوگیری از خرابی سطح جاده‌ها با باکتری‌ها (+عکس)

محققان به تازگی با استفاده از نوعی باکتری موفق به ساخت ماده‌ای برای سطح جاده‌ها شدند که از خرابی و شکاف جاده‌ها جلوگیری می‌کند.

مجله آنلاین موبنا – زمانی که ماده ضدیخ کلسیم کلرید بر روی پیاده‌روها یا جاده‌ها ریخته می‌شود با کلسیم هیدروکسید موجود در سیمان و آسفالت واکنش می‌دهد و کلسیم اکسی‌کلرید «CAOXY» را می‌سازد و در نتیجه منجر به شکاف و ترک بر روی آسفالت می‌شود.

جلوگیری از خرابی سطح جاده‌ها با باکتری‌ها (+عکس)

براساس گزارش «نیواطلس»، اکنون محققان دانشگاه «درکسل فلادلفیا» به سرپرستی یعقوب فرنام، کریستوفر سیل و کارولین شاور، از باکتری استفاده کردند که با تبدیل کلسیم کلرید به کلسیم کربنات، مانع از شکاف و ترک بر روی آسفالت و سیمان‌های جاده‌ها می‌شود.

محققان برای انجام این کار باکتری «Sporosarcina pasteuriiK» را با نوعی سیمان معمولی در جاده‌ها مخلوط کردند و نتیجه آن را به مدت ۲۸ روز در محلولی از کلسیم کلرید قرار دادند.

جلوگیری از خرابی سطح جاده‌ها با باکتری‌ها (+عکس)

طبق این گزارش، زمانی که محققان این نوع سیمان جدید را با سیمان معمول مقایسه کردند متوجه شدند که سیمان باکتریایی دارای سطوح پایین‌تری از کلسیم اکسی‌کلرید هستند.

گفتنی است؛ علاوه بر این، محققان با تجزیه و تحلیل این نوع سیمان دریافتند که تولید کلسیم کربنات در این روش می‌تواند سیمان را قوی‌تر کند.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا