توصیه‌هایی ساده برای یک روز بهتر!

سیستم فیزیولوژیک بدن انسان به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که آن را برای فعالیت‌های روزمره و درعین‌حال کارهای سنگین‌تر مجهز ساخته است. اگرچه این سیستم و مجموعه‌ی گردش خون و ماهیچه‌ها وظیفه‌ی خود را به بهترین نحو انجام می‌دهند، با این حال تمامی ارگان‌ها و درنهایت مجموع آن‌ها نیاز به تجدید قوا و آرامش خواهند داشت.

مجله آنلاین موبنا – سیستم فیزیولوژیک بدن انسان به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که آن را برای فعالیت‌های روزمره و درعین‌حال کارهای سنگین‌تر مجهز ساخته است. اگرچه این سیستم و مجموعه‌ی گردش خون و ماهیچه‌ها وظیفه‌ی خود را به بهترین نحو انجام می‌دهند، با این حال تمامی ارگان‌ها و درنهایت مجموع آن‌ها نیاز به تجدید قوا و آرامش خواهند داشت. زندگی امروزی با همه‌ی مشغله‌های رو به افزایش آن سبب شده است تا مردم ساعات زیادی از روز را حین کار و فعالیت بگذرانند. این ساعات اغلب به صورت نشسته پشت میز و یا ایستاده طی می‌شوند که از مضرات مهم آن کاهش جریان خون در بسیاری از اندام‌ها و کاهش خون‌رسانی به مغز است که سبب آسیب به عملکرد سلول‌ها و از بین رفتن توان عمومی فرد می‌شود. البته دلایل متعدد دیگری نیز برای آسیب به سلول‌ها وجود دارد که پس از کاهش خون‌رسانی، چاقی مهم‌ترین دلیل خواهد بود.

نشستن بیش از حد بدون تغییر حالت و مبتلا بودن به چاقی از عوامل مهمی هستند که منجر به بیماری‌های مختلف قلبی عروقی و کاهش خون‌رسانی به اعضا می‌شوند. ازاین‌رو با توجه به اهمیت این موضوع به ارائه راه‌حل‌هایی خواهیم پرداخت که سلامت شما را با وجود مشغله‌های زیاد کاری تضمین می‌کنند.

پیاده‌روی

ازجمله موثرترین روش‌هایی که در جهت بهبود سلامتی و اصلاح وضعیت گردش خون مورداستفاده قرار می‌گیرد و به اثبات علمی نیز رسیده، پیاده‌روی است. پیاده‌روی سریع سبب کمک به خون‌رسانی اعضا می‌شود و طی درازمدت می‌تواند به عنوان عاملی اساسی در روند ارتقا سلامتی فردی موردتوجه واقع شود.

 

تمریناتی برای آرامش

استرس همواره به عنوان یکی از خطرناک‌ترین عوامل از میان رفتن سلامتی محسوب می‌شود. اگر احساس می‌کنید تحت استرس زیادی قرار دارید که در حال آسیب زدن به شما است، تمریناتی برای آرامش وجود دارد که توصیه می‌شود آن‌ها را انجام دهید. برای مثال فراگیری شیوه صحیح تنفس می‌تواند بسیار مفید باشد، همچنین فواید انجام تمرینات یوگا نیز در ایجاد آرامش و غلبه بر استرس به کرات نشان داده‌شده است. هرروز فرصتی را برای ایجاد آرامش درونی فراهم کنید. حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز را صرف این‌گونه تمرینات کنید، تأثیرات مثبت را در درازمدت و به مرور زمان مشاهده خواهید کرد. آرامش بیشتر موجب تقویت خون‌رسانی به اعضا و عملکرد بهتر سیستم بدن و به‌تبع مغز می‌شود.

 

اهمیت پله‌های بیشتر

بیشتر افراد از طی کردن پله‌های اضافی شکایت دارند درحالی‌که بالا رفتن از پله‌ها ورزشی بسیار مفید محسوب می‌شود و می‌تواند اثرات شگفتی در تقویت عضلات و هدایت جریان خون به قسمت‌های تحتانی بدن مانند پاها داشته باشد. به سلامتی خود بیشتر اهمیت دهید و بدانید طی کردن چند پله بیشتر به جای استفاده از آسانسور به سلامتی شما کمک خواهد کرد.

 

کمی تندی

چنان چه از مشکلات معدی روده‌ای رنج نمی‌برید و می‌توانید طعم تند را تحمل کنید، استفاده از غذاهای تند و یا به‌طور مستقیم فلفل‌های تند می‌تواند سبب بهبود جریان خون و رفع لخته‌های خونی شود. فلفل‌های تند حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌های آ و سی هستند که با بالا بردن دمای بدن، سبب تسریع و راحت‌تر کردن جریان خون به تمام نقاط بدن می‌شود درنتیجه عملکرد سلول‌ها بهبودیافته و می‌توان پس از یک روز بلند کاری به بدن خود استراحت کافی را هدیه داد.

 

زنجبیل

زنجبیل ماده‌ای غذایی است که همانند فلفل‌های تند می‌تواند روند جریان یافتن خون در بدن را بهبود ببخشد و اثرات ضد التهابی دارد. درنتیجه از ایجاد لخته در مسیر جریان خون و عدم دریافت درست خون به وسیله‌ی بافت‌ها پیشگیری می‌کند.

 

حرکات نرمشی

هنگام کار هرچند ساعت یک‌بار، پنج دقیقه از زمان خود را صرف انجام حرکات کششی کنید. برای انجام این تمرینات مفید و موثر خجالت نکشید و به سلامتی خود فکر کنید. چشمان خود را نیز استراحت دهید، نگاه کردن طولانی مدت به نمایشگر کامپیوتر خون‌رسانی به لایه‌های مختلف چشم را کاهش می‌دهد و سبب از بین رفتن کارایی چشم‌ها می‌شود. ازاین‌رو می‌توان به اهمیت این وقفه‌ی کوچک پنج‌دقیقه‌ای و حرکات کششی نرمشی پی برد.

 

ترک سیگار

اگرچه ممکن است ترک این عادت نامناسب دشوار باشد اما اگر سلامتی خود را می‌خواهید حتما تصمیم به ترک سیگار داشته باشید. استعمال دخانیات نه‌تنها ریسک ابتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی را افزایش می‌دهد بلکه سبب گرفتگی‌های متعدد عروقی می‌شود و این عامل سبب ضعف در روند گردش خون و کاهش عملکرد بدن در درازمدت می‌شود.

سعی کنید نکات ذکرشده را بیش از پیش موردتوجه خود قرار داده و برای حفظ سلامتی خود تلاش کنید. کمک به بهبود گردش خون بدن شما را برای یک زندگی آسوده‌تر و همچنین طولانی‌تر یاری خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا