با روش “تکه کاغذ کراوفورد” آشنا شوید/ یک راهکار مفید برای مدیران جوان

روش تکه کاغذ کراوفورد متدی ساده، متداول و موثر برای جمع‌آوری اطلاعات (ضمن شناسایی محدودیت‌ها و ریسک‌های موجود) است که در مقایسه با روش‌های دیگر نه‌تنها نیازمند آموزش و تجهیزات خاصی نیست، بلکه سرعت عمل بالاتری نیز دارد.

مجله آنلاین موبنا – درواقع این متد که زیرمجموعه‌ای از تکنیک اصلی طوفان فکری محسوب می‌شود، ایده‌های مختلف افراد یک تیم را با وزنه‌ای یکسان و به دور از هرگونه قضاوت می‌سنجد. قطعا تاکنون بارهای بار بدون آن‌که بدانید در حال اجرای متد تکه کاغذ کراوفورد هستید، از این روش استفاده کرده‌اید. در بسیاری از جلسات کاری که بر اساس تکنیک طوفان فکری اداره می‌شوند، با مشکل انزوای برخی از اعضا و در مقابل تبدیل یکی یا چند نفر از افراد به متکلم وحده جمع روبه‌رو هستیم. این در حالی است که هدف اصلی متد کراوفورد با نوشتن ایده‌ها روی تکه‌های کاغذ به جای گفت و گوی مستقیم، مشارکت مساوی همه اعضای یک تیم خواهد بود.

بدین ترتیب نه‌تنها در زمانی کوتاه شمار زیادی راه‌حل برای یک مشکل خاص دریافت خواهید کرد، بلکه اعضا نیز با راحتی بیشتری عقاید خود را به اشتراک خواهند گذاشت چراکه می‌دانند هر ایده آنها “ارزشمند” تلقی خواهد شد. ازاین‌رو می‌توان گفت که گروه هدف متد کراوفورد، اعضای کم‌حرف‌تر و خجالتی‌تر یک تیم است.

چه زمانی باید از این روش استفاده کرد؟

 

– هنگامی‌که می‌خواهید گروه بزرگی از افراد را به ایده پردازی ترغیب کنید، می‌توان از روش تکه کاغذ کراوفورد بهره‌برداری کرد.

– در صورتی که فرصت و یا مهارت کافی برای بحث در خصوص ایده‌های مختلف را ندارید و هدف شما تنها جمع‌آوری نظرات اعضای تیم است.

– زمانی که می‌خواهید مشارکت مخاطب خود را جلب کرده و احساسی از همکاری سازنده را به وی القا کنید.

تصویر زیر ویژگی‌های روش تکه کاغذ کراوفورد را بر اساس سرعت، میزان وابستگی آن به منطق و همچنین تطابق با ایده پردازی به صورت گروهی و یا فردی را نشان می‌دهد.

با روش "تکه کاغذ کراوفورد" آشنا شوید/ یک راهکار مفید برای مدیران جوان

براساس تصویر، بیشترین امتیاز برای این تکنیک به ویژگی گروهی بودن آن اختصاص دارد. در جایگاه بعدی این منطق گرا بودن تست کراوفورد است که جلب نظر می‌کند و البته از سرعت چشمگیر این تست نیز نباید غافل بود.

چگونه می‌توان از متد مذکور استفاده کرد؟

 

– آماده سازی مقدمات: به تمام اعضای حاضر در گروه تکه‌ای کاغذ بدهید. تعداد تکه‌های کاغذی که در اختیار هر نفر قرار می‌گیرد، بسته به کمیت ایده‌های موردنظر متفاوت خواهد بود. می‌توانید به هر کدام از اعضا ۵ الی ۵۰ تکه کاغذ اختصاص بدهید.

– درخواست برای ایده پردازی: پس‌ازآن که موضوع جلسه را مشخص کردید، از اعضا بخواهید ایده‌هایی که به ذهنشان می‌رسد را یادداشت کنند. بر اساس انتظار خود از گستره پاسخ‌های دریافتی، موضوع را به‌طورکلی و یا همراه با جزئیات ارائه دهید. از آن‌ها بخواهید که هر ایده را روی یک تکه کاغذ به صورت جداگانه بنویسند. همچنین به منظور تشویق بیشتر اعضا برای مشارکت در این تکنیک، به آنها اطلاع دهید که در پایان جلسه خلاصه‌ای از تمامی ایده‌ها را به اشتراک خواهید گذاشت.

– جمع‌آوری پاسخ‌ها: زمانی که به نظر می‌رسد ایده پردازی حداکثر کارایی را از دست داده است (عموما پس از چندین دقیقه که اعضا خسته شده و انگیزه آنها کاهش می‌یابد)، از افراد تیم بخواهید که تکه کاغذهای پرشده خود را تحویل دهند.  توجه داشته باشید که طی یک جلسه می‌توانید چندین پرسش و یا موضوع مختلف را مطرح کنید و از این نظر محدودیتی وجود نخواهد داشت. تنها لازم است ایده‌های مربوط به هر پرسش مرتب‌سازی شوند و بدین ترتیب با سایر ایده‌ها در یک دسته قرار نگیرند.

– سازماندهی ایده‌ها: در آخرین مرحله با طبقه‌بندی ایده‌های مختلف (از نظر سطح شباهت و تفاوت) در گروه‌های متنوع، راه را برای تولید ایده‌های کاربردی‌تر هموار خواهید کرد.

نمونه: تصور کنید یک جلسه کاری با موضوع چگونگی محافظت از جنگل‌ها در مناطق شهری و افزایش هیجان پیاده‌روی در محیط‌های جنگلی برگزار شده است. با روش تکه کاغذ کراوفورد در انتهای جلسه تعداد زیادی ایده جالب خواهید داشت. در نهایت نیز می‌توانید از با ارسال یک ایمیل به همه اعضا، خلاصه‌ای از نظرات دریافتی را به اشتراک بگذارید.

متد کراوفورد به جز چند تکه کاغذ، تعدادی مداد، فردی به عنوان مدیر جلسه و اعضای گروه نیازمند هیچ امکانات دیگری نیست. همین سادگی در کنار سرعت بالای ایده پردازی، جذابیت این روش را برای کسب‌وکارهایی که به صورت گروهی کار می‌کنند و متشکل از یک سری اعضای کم‌حرف نیز هستند، تا اندازه زیادی بالا برده است.

همانطور که اشاره شد متد تکه کاغذ کراوفورد روشی ساده و سریع برای جمع‌آوری ایده‌ها است که در دهه ۱۹۲۰ در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی توسط سی.سی کراوفورد توسعه یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا