صنعت ساخت تریلر؛ نیازمند نظارت و حمایت

باید با راهکارهای قانونی و فراهم‌آوردن زمینه‌های تسهیلاتی، مالکان خودروهای باری را ترغیب و ملزم به تهیه تریلرهای استاندارد کرد.

نگاه اقتصادی، محمدعلی دیانتی‌زاده در اهمیت صنعت ساخت تریلر همین بس که هیچ کشنده‌ای بدون برخوداری از تریلر به کار نمی‌آید اما اهمیت این صنعت در ایران وقتی دوچندان می‌شود که درمی‌یابیم ۸۰ درصد تریلرهایی که در ایران به ساخته و به کشنده‌ها وصل می‌شوند، غیراستاندارد هستند.

این را مدیرعامل ایران‌خودرو در زمانی که مدیریت بخش دیزلی این مجموعه را برعهده داشت در مصاحبه‌ای اختصاصی با نگارنده می‌گفت.

حال در نظر بگیرید ترکیب این تریلرهای غیراستاندارد با ناوگان فرسوده باری کشور چه از آب درمی‌آید.

در بسیاری از موارد حتی اتصال این تریلرهای غیراستاندارد و عمدتا تک‌بوستر و فاقد تانک باد به کشنده‌های جدید هم مختل‌کننده عملکرد ترمز و حادثه‌ساز است. از این رو ضروری است با برنامه‌ریزی دقیق، به مرور تریلرهای غیراستاندارد جمع‌آوری و با تریلرهای استاندارد تعویض شوند.

در سیستم بوستر دوبل که در تریلرهای استاندارد به کار رفته است، اگر به هر دلیل کشنده از تریلر جدا شده یا باد موجود در سیستم ترمز کاهش یابد، بوستر دوبل به‌طور خودکار موجب قفل شدن چرخ‌های تریلر و توقف آن می‌شود اما بوسترهای تک چنین قابلیتی ندارند و در صورت جدا شدن احتمالی تریلر از کشنده، موجب قفل شدن و توقف تریلر نمی‌شوند که این مساله بسیار خطرآفرین است.

از این رو باید از معدود شرکت‌هایی که در زمینه ساخت تریلرهای استاندارد فعالیت می‌کنند، نهایت حمایت را به عمل آورد تا کارشان را توسعه دهند و با راهکارهای قانونی و فراهم آوردن زمینه‌های تسهیلاتی مالکان خودروهای باری را ترغیب و ملزم به تهیه تریلرهای استاندارد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا