تاکسی‌های متانولی در گوئیانگ! (+تصاویر)

اخیراً خبری مبتنی بر آغاز به کار ناوگان تاکسی‌ها با سوخت متانول در گوئیانگ(مرکز استان گوئیژو) منتشر شده که در نوع خود جالب‌توجه است.

مجله آنلاین موبنا – از مدت‌ها قبل (سال ۲۰۱۵)نام شهر گوئیژو به‌عنوان پایلوت این طرح مطرح شد و هم‌اکنون نیز شاهد اجرای آن درسطح گسترده‌ای هستیم.

براساس چشم‌اندازهای طرح مذکور، اداره‌کنندگان گوئیژو در نظر دارند تا انتهای سال جاری میلادی ۱۰ هزار خودروی مبتنی بر سوخت متانول را در این شهر فعال کنند که از این میزان ۷ هزار وسیله نقلیه در گوئیانگ تردد خواهند داشت. سهم ناوگان تاکسی متانولی در این طرح نیز برابر با ۵۷۳۴ دستگاه عنوان شده است.

گوئیانگ هم‌اکنون ۲۳ جایگاه ویژه سوخت متانول دارد که ۱۵ ایستگاه در وضعیت عملیاتی کامل قرار دارند و باقی آنها نیز بزودی راه‌اندازی خواهند شد.

اهمیت طرح مذکور از منظری است که میزان آلودگی خودروها با سوخت متانول حدود ۸۰ درصد کمتر از سوخت‌های فسیلی است که عدد بسیار چشمگیری به شمار می‌رود.

تاکسی‌های متانولی در گوئیانگ! (+تصاویر)

براساس اطلاعات ارائه‌شده؛ تاکسی‌های متانولی برای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ لیتر متانول مصرف می‌کنند که ازنظر هزینه نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد در مقایسه با سوخت‌های فسیلی ارزانتر است.

البته به شرایط به‌کارگیری متانول در خودروها نیز اشاره دقیقی نشده اما اختلاط متانول با بنزین تا حدی از مونوکسیدکربن و هیدروکربن‌های نسوخته کم می‌کند، در مقابل اکسیدهای نیتروژن که امکان کاهش آنها در موتور به‌مراتب سخت‌تر از دو آلاینده دیگر است، به‌شدت افزایش می‌یابد.

اما استفاده از متانول به‌عنوان سوخت در خودرو منتقدان خاص خود را دارد. به هر ترتیب سوخت‌های الکلی یکی از مهمترین سوخت‌های جایگزین برای انواع فسیلی محسوب می‌شوند. براساس تحقیقات انجام‌شده، متانول تا حدودی منجر به خوردگی قطعات موتور می‌شود و عملاً با کاهش عمر موتور می‌تواند آلایندگی و عملکرد آنرا تحت تأثیر قرار دهد. از سوی دیگر بخار ناشی از متانول نیز آثار مخربی بر سیستم تنفسی دارد و می‌تواند به‌عنوان یک عامل علیه سلامت موردتوجه قرار گیرد. ازاین‌رو به‌رغم ویژگی‌های متانول باید دردسرهای آنرا نیز درنظر گرفت.

تاکسی‌های متانولی در گوئیانگ! (+تصاویر)

حال باید دید مقامات گوئیژو برای کنترل آسیب‌های این سوخت چه تدابیری را به کار خواهند گرفت زیرا هنوز اطلاعات دقیقی از ویژگی‌های فنی و کاتالیزورهای به‌کاررفته در موتور ناوگان تاکسی‌های متانولی ارائه نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا