۸ روش ساده اما مؤثر برای “ورزش مغز” در قالب بازی (+لینک دانلود)

از سودوکو گرفته تا بازی‌های کاغذی متداول، افراد جوان و پیر به دنبال روشی برای بهبود عملکرد ذهنی خود هستند.

مجله آنلاین موبنا – درواقع آنها بدون این‌که قصد قبلی داشته باشند، با استفاده از یک سری بازی‌های ساده از تضعیف سلول‌های مغز خود جلوگیری خواهند کرد. جالب است بدانید که بازی می‌تواند به‌طور حتم عملکردهای شناختی پردازش‌شده توسط مغز انسان را تقویت کند. باتوجه به اهمیت این موضوع، در ادامه چندین بازی کاربردی و مؤثر را معرفی خواهیم کرد که قادر به بهبود حافظه، مهارت‌های منطقی و همچنین کاهش تأخیر در پاسخ به محرک‌های محیطی (واکنش سریع‌تر در مواقع لزوم) خواهند بود.


شماره نخست؛ سودوکو

8 روش ساده اما مؤثر برای "ورزش مغز" در قالب بازی (+لینک دانلود)

سودوکو یک بازی بسیار هیجان‌انگیز و درعین‌حال اعتیادآور است که اساساً بر حافظه و عملکرد ذهنی افراد تمرکز دارد. برای آن‌که بتوان یک پازل سودوکو را با موفقیت تکمیل کرد، باید قوانین آن را به خاطر سپرد. معمول‌ترین نوع این بازی شامل یک جدول ۹ در ۹ است که خود به ۹ جدول ۳ در ۳ کوچک‌تر تقسیم می‌شود. در یک سری از خانه‌ها نیز اعدادی به‌صورت پیش‌فرض قرار گرفته‌اند که باید اعداد باقی‌مانده را با توجه به آنها جایگذاری کرد. این بازی سه قانون اصلی دارد:

– در هر سطر از جدول اعداد ۱ تا ۹ بدون تکرار قرار می‌گیرند

– در هر ستون از جدول اعداد ۱ تا ۹ بدون تکرار قرار می‌گیرند

– در هر جدول کوچکتر ۳ در ۳، اعداد ۱ تا ۹ بدون تکرار قرار می‌گیرند

همانند جدول کلمات متقاطع، سودوکو نیز یک بازی ذهنی محبوب است که می‌توان آن را روی کاغذ، از طریق گوشی‌های هوشمند و یا حتی به‌صورت آنلاین انجام داد. دفترچه‌های حاوی انواع و اقسام متفاوت سودوکو در هر فروشگاه مرتبطی در دسترس هستند. اگر اجرای این بازی در گوشی هوشمند و یا تبلت را ترجیح می‌دهید، اپلیکیشن‌های متفاوتی برای این منظور وجود دارد.


شماره دوم؛ لوموسیتی

8 روش ساده اما مؤثر برای "ورزش مغز" در قالب بازی (+لینک دانلود)

لوموسیتی را می‌توان کامل‌ترین برنامه موبایلی تقویت ذهن به شمار آورد که برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و آی او اس تولید شده است. برای آن‌که بتوان به‌تمامی بازی‌ها و امکانات این برنامه دسترسی یافت، باید هزینه نصب نسخه پریمیوم را پرداخت کرد. در حالت رایگان نیز هر روز سه بازی پیشنهاد می‌شود که می‌توانید از میان آنها نیز انتخاب مدنظر خود را انجام دهید. در جریان بازی و ارتقا سطح دشواری آن، روز به روز عملکرد ذهنی بیش‌ازپیش تقویت می‌شود.


شماره سوم؛ هپی نورون

8 روش ساده اما مؤثر برای "ورزش مغز" در قالب بازی (+لینک دانلود)

هپی نورون وب سایتی متشکل از بازی‌ها و فعالیت‌های متنوع است که به پنج دسته اصلی طبقه‌بندی می‌شوند: حافظه، تمرکز، زبان، عملکردهای اجرایی و تصویری- فضایی. اما مهم‌ترین مشخصه هپی نورون که آن را از دیگر بازی‌های تقویت‌کننده مغز متمایز می‌سازد، امکان شخصی‌سازی تمرینات بر اساس خصوصیات متفاوت فردی است. لازم به ذکر است که تمامی بازی‌های این وب‌سایت منطبق با تحقیقات علمی هستند و می‌توان با اطمینان خاطر کامل از آنها بهره‌برداری کرد. البته باید توجه داشت که استفاده از این وب‌سایت با حق عضویت ماهانه همراه خواهد بود. می‌توان پیش از پرداخت هزینه اشتراک، از دور آزمایشی برای بررسی بازی استفاده کرد.


شماره چهارم؛ مای برین ترینر

8 روش ساده اما مؤثر برای "ورزش مغز" در قالب بازی (+لینک دانلود)

گفته می‌شود که مای برین ترینر یک “باشگاه آنلاین” برای تقویت عملکردهای ذهنی است. از نظر فرمت کلی، این بازی نیز شباهت زیادی به لوموسیتی و هپی نورون دارد. این وب‌سایت بازی‌ها، پازل‌های آموزشی و شمار زیادی چالش مرتبط را برای بهبود سلامت مغزی در اختیار علاقه‌مندان خود قرار می‌دهد. مای برین ترینر توصیه می‌کند که هر هفته دو بار و هر بار به مدت ۱۰ دقیقه، تمرینات ذهنی آن را انجام دهید تا به بهترین نتیجه ممکن با گذشت زمان دست یابید. ازجمله دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بازی می‌توان به برنامه آموزشی پایه آن اشاره کرد که قادر به افزایش “سرعت” عملکردهای مغزی خواهد بود.


شماره پنجم؛ جدول کلمات متقاطع

8 روش ساده اما مؤثر برای "ورزش مغز" در قالب بازی (+لینک دانلود)

جدول کلمات متقاطع را می‌توان ازجمله کلاسیک‌ترین روش‌های بهبود عملکردهای ذهنی به شمار آورد که نه‌تنها قدرت حافظه را افزایش می‌دهد، بلکه روی مهارت‌های زبانی- کلامی نیز تمرکز دارد. ساده‌ترین متد برای استفاده از مزایای متعدد جدول کلمات متقاطع، خرید یک روزنامه و رجوع به قسمت جداول آن خواهد بود. به همین راحتی می‌توانید ذهن خود را ورزش دهید! علاوه بر این اگر می‌خواهید هرروز چندین جدول را به اتمام برسانید، مجلاتی که اختصاصاً برای این منظور طراحی می‌شوند گزینه مناسبی هستند. البته بهتر است جدولی را انتخاب کنید که با سطح اطلاعات عمومی و همچنین علایق شما تا جای امکان همخوانی بیشتری داشته باشد. چنانچه سیستم مدرن را به شیوه‌های قدیمی ترجیح می‌دهید، اپلیکیشن‌های آنلاین و آفلاین مختلف نیز قابل‌دسترسی و دانلود خواهند بود.


شماره ششم؛ برینگل (Briangle)

8 روش ساده اما مؤثر برای "ورزش مغز" در قالب بازی (+لینک دانلود)

گفته می‌شود که برینگل شامل بیش از ۱۰،۰۰۰ پازل، بازی و محرک‌های مغزی دیگر علاوه بر انجمنی آنلاین از علاقه‌مندان به مباحث ذهنی است که آن را تبدیل به یکی از بهترین وب‌سایت‌های رایگان بهبود عملکردهای مغزی می‌کند. حتی می‌توانید پازل موردنظر خود را بسازید و از این طریق به روشی کاملاً مستقل ذهنتان را به چالش بکشید.


شماره هفتم؛ کوئین دام (Queendom)

8 روش ساده اما مؤثر برای "ورزش مغز" در قالب بازی (+لینک دانلود)

کوئین دام یک وب‌سایت اعتیادآور دیگر است که شامل هزاران آزمون شخصیت شناسی متفاوت می‌شود. این وب‌سایت همچنین متشکل از ابزارهای ذهنی مختلفی است که می‌توانند در ورزش دادن به مغز مفید و کاربردی باشند.


شماره هشتم؛ برین ایج ۲

8 روش ساده اما مؤثر برای "ورزش مغز" در قالب بازی (+لینک دانلود)

آخرین مورد به یک روش آموزش ذهنی در قالب بازی اختصاص دارد که منحصراً برای کنسول‌های دستی نینتندو طراحی شده است. این بازی‌ها می‌توانند حافظه، تمرکز، مهارت‌های محاسباتی و بسیاری دیگر از قابلیت‌های مغزی را تقویت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا