ان آل پی؛ روشی برای کسب نتایج مطلوب!

ان آل پی یا برنامه‌ریزی عصبی کلامی، روشی هدفمند به‌منظور تغییر افکار و اعمال افراد برای دست‌یابی به نتایج مطلوب خواهد بود.

مجله آنلاین موبنا – محبوبیت این تکنیک پس از معرفی آن در دهه ۱۹۷۰ روزبه‌روز افزایش یافته است. ازجمله مهم‌ترین کاربردهای ان آل پی می‌توان به درمان اختلالات اضطرابی، ترس‌های بیمارگونه که تحت عنوان فوبیا شناخته می‌شوند، بهبود عملکرد محیط کاری و همچنین افزایش روحیه شاد اشاره کرد.

ان آل پی با استفاده از متدهای مختلف ادراکی، رفتاری و ارتباطی درنهایت پذیرش تغییرات تفکری و عملکردی از جانب افراد را تسهیل می‌کند.

ان آل پی علاوه بر “برنامه‌ریزی عصبی کلامی”، عبارت اختصار یافته اصطلاحی دیگر به نام “پردازش زبان های طبیعی” نیز محسوب می‌شود که باید دقت کرد این دو با یکدیگر اشتباه نشوند. هرچند برنامه‌ریزی عصبی کلامی متکی به پردازش زبانی نیز خواهد بود، اما در اصل دو مفهوم کاملاً متفاوت هستند. (پردازش زبان‌های طبیعی از زیرشاخه‌های مهم درزمینهٔ علوم رایانه و هوش مصنوعی است که به تعامل بین کامپیوتر و زبان‌های طبیعی انسانی می‌پردازد)

ان آل پی؛ روشی برای کسب نتایج مطلوب!

تکنیک ان آل پی توسط ریچارد بندلر و جان گریندر پایه‌گذاری شد. این دو اعتقاد داشتند که کشف و شناخت الگوهای تفکری و رفتاری افراد موفق و در ادامه آموزش آنها به مردم دیگر به‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. باوجود کمبود شواهد تجربی مبنی بر حمایت از ان آل پی، بندلر و گریندر دو کتاب تحت عناوین “ساختار جادوی I و II” منتشر کردند. گفته می‌شود که محبوبیت این کتب و به‌طورکلی روش پیشنهادی بندلر و گریندر، به‌واسطه انعطاف‌پذیری بالای آن در رسیدگی به مشکلات مختلفی است که مردم هرروزه با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

اما چرا تکنیک موردبحث، به برنامه‌ریزی عصبی کلامی شهرت یافت؟ واژه عصب در این عنوان به الگوهایی اشاره دارد که در سطح فرآیندهای عصبی شکل می‌گیرند و نخستین بار توسط بندلر و گریندر معرفی شدند. واژه کلامی منعکس‌کننده ارتباط عمیق این دسته از فرآیندها با گفتار و رفتار انسانی خواهد بود. برنامه‌ریزی نیز مجموعه‌ای از رویکردها باهدف تغییر سازمان‌یافته افکار و رفتار به شمار می‌رود.

تفسیرهای متنوعی که از ان آل پی وجود دارد، درک و دریافت آن را مقداری مشکل می‌کند. یکی از این تفاسیر از ایده‌ای پشتیبانی می‌کند که مردم با استفاده از “نقشه‌هایی داخلی” در ذهن خود از کل جهان و ارتباطات آن عمل خواهند کرد. تکه‌های مختلف این نقشه‌ها از طریق تجربیات حسی افراد طی دوران زندگی آنها، تکمیل می‌شود. ان آل پی تلاش می‌کند که پایه‌های ناخودآگاه و محدودیت‌های ذهنی هر فرد از نقشه جهانی خود را شناسایی کرده و بنابر نیاز آن را تغییر دهد.

ان آل پی تکنیکی بر پایه هیپنوتیزم نیست! در عوض این روش از طریق خودآگاه انسان و با استفاده از زبان می‌کوشد تا تغییرات تفکری و رفتاری مطلوب را در یک فرد پدید آورد. درست مانند آن است که شخص ضمن افزایش اعتمادبه‌نفس، آگاهی بیشتری از انگیزه‌های درونی و همچنین زبان بدن خود به دست آورد و از آنها برای پیش برد یک قرارداد کاری موفق، راه‌اندازی کسب‌وکاری جدید و یا رهبری مؤثر یک تیم بهره‌برداری کند. یکی دیگر از نتایج بارز ان آل پی، علاوه بر درک بهتر زبان بدن خود، آشنایی با جزئیات زبان بدن فرد مقابل است. این آشنایی سبب می‌شود تا هنگام برقراری ارتباط با افراد دیگر، به‌راحتی بتوان اعتماد آنها را جلب کرد. توجه به نوساناتی که در زبان حسی بدن افراد طی یک گفت‌وگوی ساده و یا کاری رخ می‌دهد، در پیش‌بینی رویکردهای آینده آنها و همچنین نظری که در مورد شما دارند بسیار مؤثر خواهد بود. حال شخصی که بر تکنیک ان آل پی تسلط دارد با شناخت زبان حسی بدن فرد موردنظر خود، یک چهارچوب کاری ویژه خواهد ساخت و از آن برای برقراری ارتباط، جمع‌آوری اطلاعات و یا تنظیم هدفی مشترک با وی استفاده خواهد کرد.

ان آل پی؛ روشی برای کسب نتایج مطلوب!

ان آل پی زمینه گسترده‌ای از تمرین‌های برنامه محور را به خود اختصاص می‌دهد. به همین علت نیز شامل تکنیک‌های متنوعی می‌شود که هر فرد یا تیم کاری بنابر نیاز خود قادر به گزینش و بهره‌برداری از آنها خواهد بود. اصلی‌ترین متدهای مورداستفاده در تکنیک ان آل پی متشکل از موارد زیر هستند:

– متد لنگر انداختن: تبدیل تجربه‌های حسی به محرک‌هایی که منتج به رفتار یا گفتار مطلوب مدنظر شخص خواهند شد. مقصود از تجربه‌های حسی، اولین گزینه‌های ارائه‌شده به فرد هستند که تأثیر بزرگی بر جهت‌گیری عقاید وی خواهند داشت. اثر لنگر انداختن به‌ویژه در دنیای کسب‌وکار و تجارت اهمیت به سزایی دارد. برای مثال یکی از نمونه‌های بارز آن، قرارگیری یک سری تخفیف‌های ویژه در روزهای مشخصی از هفته جلوی درب ورودی برخی از فروشگاه‌ها خواهد بود. ازآنجایی‌که این تخفیف‌ها اولین گزینه‌های پیش روی افراد هستند، قطعاً در تصمیم‌گیری‌های بعدی آنها نیز تأثیر می‌گذارند.

– متد نسبت: در این روش، تمرین کننده شخصیتی الهام‌بخش را در ذهن خود همراه با تمامی جزئیاتش تصور می‌کند. این شخصیت فردی است که ازنظر رفتاری و تفکری مورد تأیید همه‌جانبه فرد به شمار می‌رود. در ادامه تمرین کننده سعی می‌کند که خود را چه از دید عملکردهای فیزیکی و چه شیوه برقراری ارتباط به شخصیت الهام‌بخش نزدیک کند. درواقع تلاش می‌شود که به‌گونه‌ای مطلوب با مردم و یا دیگر اعضای تیم کاری رابطه‌ای دوستانه با امکان انتقال صادقانه و آزادانه نظرات شخصی شکل گیرد.

– متد الگوی Swish: در این روش با تکیه‌بر تغییر الگوهای رفتاری و یا تفکری به‌جای یک نتیجه نامطلوب، رویکردی مناسب توسعه می‌یابد. برای آن‌که بتوان الگوهای رفتاری/ تفکری را مشخص کرد، نیاز به بررسی جزئیات بدون هیچ‌گونه قضاوت و یا جبهه‌گیری خواهد بود. کدام رفتار خود را بیش از همه نادرست می‌دانید؟ رفتار بعدی چیست؟ با اولویت‌بندی جزئیات می‌توان به هدف موردنظر دست‌یافت.

– متد تفکیک بصری/ کینتیکی: این روش که به‌اختصار VKD نامیده می‌شود، به حذف تجربیات منفی مرتبط با اتفاقی ناخوشایند در گذشته می‌پردازد. این حالت برای کسانی مؤثرتر است که علت ریشه‌ای یک رفتار نامطلوب خود را، استرس و عصبانیت ناشی از اتفاقی ناخوشایند در گذشته می‌دانند. برای مثال اگر مدیر یک مجموعه کاری هستید و نمی‌توانید به‌درستی خشم خود را در برابر افراد تیم مدیریت کنید، VKD یا همان تلاش برای حذف تجربیات منفی راهگشا خواهد بود.

ان آل پی؛ روشی برای کسب نتایج مطلوب!

ان آل پی درمجموع متدی برای تکامل شخصی محسوب می‌شود که این کار را غالباً از طریق پرورش مهارت‌های جدید و کاربردی، افزایش اعتمادبه‌نفس و قابلیت برقراری ارتباط با دیگران به ثمر خواهد رساند.

تمرین کنندگان از روش ان آل پی به‌منظور دست‌یابی به اهداف کاری همچون تولیدکنندگی، سود بیشتر و حتی ترفیع سمت با راندمان بالا بهره‌برداری می‌کنند. علاوه بر این از ان آل پی به‌عنوان درمان کمکی در اختلالات اعصاب و روان مانند انواع فوبیا، افسردگی، اختلال اضطراب عمومی و اختلال استرسی پس از آسیب روانی نیز استفاده می‌شود.

ان آل پی؛ روشی برای کسب نتایج مطلوب!

تشخیص دقیق کارایی ان آل پی به دلایل مختلف، امری چالش‌برانگیز محسوب می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که این روش باوجود مزیت‌های متنوع خود، به‌عنوان استانداردی برای رفتاردرمانی شناختی (به‌اختصار CBT) مطرح نشده است. CBT یک رویکرد منحصربه‌فرد در روان‌درمانی محسوب می‌شود که هدف اصلی آن تغییر و حذف احساسات و رفتارهای ناکارآمد و مضامین شناختی ناسازگارانه است. همین موضوع یکی از مهم‌ترین دلایلی است که تعیین کارایی ان آل پی را با چالش مواجه می‌کند. درواقع سطح اثرگذاری این تکنیک بیشتر به نظر شخصی و تجربه عملی فرد تمرین کننده مربوط می‌شود. بسیاری از افراد خصوصاً آنهایی که در حوزه تجارت و کسب‌وکار فعالیت دارند، ان آل پی را روشی جذاب از منظر مالی معرفی می‌کنند.

تحقیقات علمی در خصوص اثرگذاری تکنیک ان آل پی، نشانگر نتایج ترکیبی بوده است. بدین معنا که در برخی از موارد تأثیر مطلوب این روش به اثبات رسیده و در موارد دیگر کارایی چندانی گزارش نشده است. از طرف دیگر در تحقیقی که در ژورنال معتبرCounselling and Psychotherapy Research به چاپ رسیده است، تعدادی از بیماران مبتلا به اختلالات اعصاب و روان پس از اجرای تکنیک ان آل پی با گروه کنترل مقایسه شدند. جالب است بدانید که بهبود علائم و افزایش کیفیت زندگی در گروه درمان گزارش شد.

ان آل پی؛ روشی برای کسب نتایج مطلوب!

ان آل پی طی سال‌های اخیر به محبوبیت زیادی دست‌یافته است. علت این موضوع نیز می‌تواند انعطاف‌پذیری بالای آن برای استفاده در زمینه‌های مختلف از تجارت و کسب‌وکار گرفته تا اختلالات اعصاب و روان باشد.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. همانطور ک اسم انگلیسی مشخص است مخفف آن ان ال پی می باشد ، نه ان آل پی

دکمه بازگشت به بالا