بازگشت ترافیک سنگین به خیابان‌های تهران

تهران محور بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی است. از این رو، هزینه‌های سربار ناشی از اتلاف وقت در اختلالات ترافیکی پایتخت بسیار خسارت‌بار است.

نگاه اقتصادی، محمدعلی دیانتی‌زاده با پایان تعطیلات رسمی نوروز و بازگشت بخشی از مسافران نوروزی که برای سیاحت یا سفر به ولایت، تهران را ترک گفته بودند، رفته‌رفته ترافیک پایتخت سنگین شد؛ ترافیکی که به غیر از آلودگی هوا و خسارات مالی و جانی ناشی از آن، عوارض بسیار دیگری نیز دارد.

البته سنگینی ترافیک در دیگر کلان‌شهرها نیز خسارت‌بار است، اما اگر تهران را به‌عنوان پایتخت ایران و مرکز و محور بسیاری از فعالیت‌ها ازجمله فعالیت‌های اقتصادی در نظر بگیریم، باید اذعان کنیم هزینه‌های سربار ناشی از اتلاف وقت در اختلالات ترافیکی پایتخت بسیار سنگین است.

مسئولان و کارشناسان بسیاری به بررسی دلایل سنگینی فزاینده ترافیک کلان‌شهرها پرداخته‌اند. برخی از آن‌ها ورود سالانه ۸۰۰ هزار خودرو جدید به خیابان‌ها از یک‌سو و کندی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده را از سوی دیگر، دلیلی این معضل عنوان می‌کنند.

به‌ویژه آن‌که با ممنوعیت واردات خودرو در ۶ ماه از سال ۹۶ و ۹ ماه از سال ۹۷، اسقاط خودروهای فرسوده که مسئولیت آن بر دوش واردکنندگان خودرو گذاشته شده بود، متوقف بود.

تراکم‌فروشی، احداث مال‌های تجاری، کمبود پارکینگ در ساختمان‌های کوچک و بزرگ و… از جمله دیگر عواملی است که مسئولان و کارشناسان برای سنگینی ترافیک تهران برمی‌شمرند.

بسیاری از آن‌ها، خواستار آموزش همگانی در قالب برنامه‌های تلویزیونی و استفاده از ظرفیت تبلیغی و رسانه‌ای سازمان‌ها به منظور کاهش حجم ترافیک هستند؛ موضوعی که بارها بر آن تاکید شده اما متاسفانه به‌خوبی عملیاتی نشده است.

برخی مسئولان و کارشناسان نیز معتقدند همان‌گونه‌ که ماشین‌های حمل زباله در طول روز اجازه تردد ندارند، باید وضعیت و زمان بارگیری خودروهای فروشگاهی نیز ساماندهی شود.

در هر حال و به‌ویژه در شرایطی که مسئولان کشور از جنگ اقتصادی سخن می‌گویند، باید با هرچه که به کشور هزینه سربار تحمیل می‌کند، مقابله کرد و برای بالا بردن بهر‌ه‌وری چه در امور دولتی و چه در کسب‌وکار کوشید تا در قالب یک عزم ملی و با به‌کارگیری تمام راه‌حل‌های ممکن و انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم، از اتلاف انرژی، زمان، وقت و حوصله شهروندان به‌عنوان منابع انسانی کشور در ترافیک سنگین خیابان‌ها و راه‌بندان‌ها کاست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا